Vliegvelden/EvZ1982-1984
(zie ook luchtvaart). Axel. Het vliegveld met de naam Smitsschorre (opp. 1500x 1300 m2) is eigendom van de Domeinen. Op dit vliegveld mogen uitsluitend zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen starten en landen. De EZAC (Eerste Zeeuws-Vlaamse Aeroclub, opgericht 19 juli 1966 te Hulst) heeft dit vliegveld als basis. Het ledental van de club schommelt tussen de 70 en ruim 100. De zweefvliegclub beschikt momenteel (1982) over acht toestellen, die met behulp van een lier starten. Jaarlijks wordt er een zweefvliegkamp gehouden voor de leden en een 14-daags kamp voor leden van de Ned. Jeugdherberg Centrale die willen leren zweefvliegen. Op het terrein bevinden zich een hangar, een werkplaats en een kantine. Haamstede. Na de capitulatie in 1940 hebben de Duitsers het vliegveld gebruikt als basis voor Messerschmitts, met het gevolg dat de geallieerde luchtmacht verscheidene bombardementen op het vliegveld heeft uitgevoerd. Na de oorlog kwam het terrein uitsluitend in gebruik voor zweefvliegtuigen. De zweefvliegtuigclub Haamstede (opgericht 1956) telt 74 leden en bezit zes zweefvliegtuigen (1982). Midden-Zeeland. Dit vliegveld ligt in de gemeente Arnemuiden en is opengesteld voor internationaal burgerluchtverkeer voor toestellen tot ca. vijf ton. Het wordt geëxploiteerd door de Stichting Vliegveld Midden-Zeeland. Behalve door motorvliegtuigen wordt het veld zeer intensief gebruikt door zweefvliegtuigen. De Vliegclub Midden-Zeeland telt ca. 25 actieve motorvliegers en 45 zweefvliegers (1982). Laatstgenoemden beschikken over drie zweefvliegtuigen; bovendien verhuren twee bedrijven een motorzweefvliegtuig. Op het terrein bevinden zich een restaurant, hangars en diverse met de luchtvaart in verband staande bedrijven. Door het belang dat het vliegveld heeft voor de infrastructuur van de provincie zijn Provincie, Havenschap Vlissingen en de gemeenten bereid om de jaarlijkse tekorten aan te zuiveren door het verlenen van een aan een bepaald maximum gebonden subsidie. Vlissingen. Het voormalig vliegveld te Vlissingen (officieel Luchtvaartterrein Vlissingen) werd na de capitulatie in 1940 door de Duitsers intensief gebruikt als basis voor jachtvliegtuigen waardoor het doelwit werd van geallieerde bombardementen. Bij een bombardement door Amerikaanse 'vliegende forten' kwamen in augustus 1943 40 Vlissingers om. In 1944 hebben de Duitsers, bevreesd voor luchtlandingen, diepe sloten door het veld gegraven en het daardoor onbruikbaar gemaakt. Na de oorlog werden op het terrein volkstuintjes aangelegd en tenslotte werden er huizen opgebouwd.