Beroepskeuzevoorlichting

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Beroepskeuzevoorlichting

Bij deze voorlichting ligt het accent op het persoonlijk advies, waarbij wordt uitgegaan van de persoonlijke wereld van een jeugdige of oudere en de geschiktheid van de betrokkene tot een studie of beroep. Hierbij worden psychologische onderzoekmethoden toegepast. De beroepskeuze-adviseur weegt wensen en verlangens van een individu tegen diens capaciteiten en mogelijkheden af. De psychologische onderzoeken geschieden zowel individueel als in groepsverband (klassikaal). De advisering aan leerlingen van scholen vindt plaats bij de hoogste klas van het basisonderwijs, in de brugklas van het algemeen voortgezet onderwijs, in de hogere klassen van het algemeen voortgezet onderwijs en bij het lager en middelbaar beroepsonderwijs. In Zeeland geschiedt deze voorlichting zowel door de overheid als door particuliere instellingen: t.w. de rijksarbeidsbureaus, de Zeeuwse Stichting voor Beroepenvoorlichting en Schoolen beroepskeuze en de Chr. Stichting voor schoolen beroepskeuze in Zeeland. De beroepskeuzeadviseurs in dienst bij deze instellingen geven enerzijds adviezen als men direct aan het werk v, il gaan en anderzijds over mogelijke studierichtingen voor verdere opleiding. Na beroepenvoorlichting, beroepskeuze voorlichting (advies) volgt in het beroepskeuze-proces de beslissende fase waarvoor de betreffende persoon c.q. de jeugdige en zijn ouders volledig zelf verantwoordelijk zijn. De schoolen beroepskeuze als proces voor jongens en meisjes heeft verschillende in houd, gegeven het feit dat de beroepsposities die voor mannen en vrouwen ter beschikking staan voor beide sexen geenszins gelijk zijn, er in feite deelarbeidsmarkten bestaan en er vaak nog sterk traditioneel bepaalde rolopvattingen voorkomen. Arbeidsmarkt en Beroepenvoorlichting.


AUTEUR

A.M. v.d. Broecke