Beroepenvoorlichting

Uit Wiki ZB
Ga naar: navigatie, zoeken
Beroepenvoorlichting

Min of meer systematische voorlichting die door de rijksoverheid (arbeidsbureaus) en door andere (particuliere) instanties aan ouders, opvoeders en jeugdigen wordt gegeven. Deskundigen trachten hierbij een zo compleet mogelijk overzicht te bieden van alle mogelijkheden die er voor jongens en meisjes in het beroepsleven zijn. Uitgangspunten zijn hierbij sociologische, sociaal-psychologische en sociaaleconomische factoren en een beroepenclassificatie. Beroepenvoorlichting gaat vooraf aan de beroepskeuze-advisering, waarbij in het bijzonder onderzoek naar de persoonlijke lichamelijke en psychische geschiktheid voor een of meer beroepen c.q. functies een rolspeelt. Het aantal beroepen c.q. functies neemt enerzijds toe door technisch-economische arbeidsdeling, anderzijds verdwijnen oude ambachtelijke beroepen zoals bijv. de klompenmaker, rietdekker en hoefsmid. Kenmerkend daarbij is dat de uitoefening van tal van beroepen zich aan de algemene waarneming onttrekt. Op het gebied van de beroepenwereld bestaat nog veel traditionele beeldvorming, zowel bij ouderen als bij kinderen, een probleem waarmee de beroepenvoorlichting primair wordt geconfronteerd. Organisatorisch wordt de beroepenvoorlichting onderscheiden naar onderwijsniveau en -sector. Bij basisonderwijs wordt in Zeeland jaarlijks gebruik gemaakt van reizende beroepententoonstellingen van het directoraat-generaal voor de arbeidsvoorziening. Aan het bezoek gaat voorbereiding door de onderwijzenden vooraf alsmede een beroepenspel. Na het bezoek volgt veelal nabespreking en een opstelen tekenwedstrijd. Op deze wijze worden thans jaarlijks vrijwel alle leerlingen van de hoogste klas van het basisonderwijs bereikt. De ouders van deze leerlingen worden nog slechts zeer ten dele bereikt: in het cursusjaar 1967/'68 bezochten 195 ouders de beroepententoonstelling en werden ca. 30 ouderavonden aan het onderwerp beroepen voorlichting gewijd. Bij het voortgezet onderwijs wordt de beroepententoonstelling minder als voorlichtingsmiddel gehanteerd. Hier gebeurt meer aan klassikale voorlichting met medewerking van jeugdconsulenten van de arbeidsbureaus en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, lessen beroepenoriëntatie, zgn.gerichte voorlichting met het karakter van werving, maatschappij-oriëntatie, bedrijfsbezoeken en vakantiecursussen bij bedrijven. Er is een duidelijke concentratie van beroe penvoorlichtingsactiviteiten rond het algemeen (voortgezet) onderwijs, waar dus nog geen keuze in een bepaalde richting van school en/of beroep is gemaakt. In het algemeen ontbreekt het nog aan de nodige systematiek en coördinatie. Op provinciaal niveau is dit de taak van de Provinciale Commissie Beroepenvoorlichting. Beroepskeuzevoorlichting.


AUTEUR

A.M. v.d. Broecke