Gust Romijn: verschil tussen versies

Uit Wiki ZB
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(5 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{InfoboxPersoon
 
{{InfoboxPersoon
| afbeelding = [[Bestand:.jpg|200px]]
+
| afbeelding = [[Bestand:Gust_Romijn.jpg|200px]]
 
| naam = Gust Romijn; Gustavus Adrianus Maria Romijn
 
| naam = Gust Romijn; Gustavus Adrianus Maria Romijn
| onderschrift = bron: [http://www.gustromijn.com gustromijn.com]
+
| onderschrift = Gust Romijn in 2000, bron: [https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zet/2001-01-01/edition/0/page/5 ''Zeeuws Tijdschrift'' 51/ nr.1-2 (2001) 3-5.]
 
| geboortedatum = [[3 oktober]] [[1922]]
 
| geboortedatum = [[3 oktober]] [[1922]]
 
| geboorteplaats = Noordwijkerhout
 
| geboorteplaats = Noordwijkerhout
Regel 14: Regel 14:
  
 
== Dreischor ==
 
== Dreischor ==
Vanaf 1983 zal Romijn zich vast vestigen te Dreischor. Daar wint hij een jaar later de prijsvraag voor het Deltamonument.
+
[[Bestand:Gust_Romijn_watersnoodmonument.jpg|thumb|left|250px|Het Watersnoodmonument bij het Watersnoodmuseum te Ouwerkerk van Gust Romijn, ca. 2003, foto: ZB, Beeldbank Zeeland]]
1983   vestigt zich in het Zeeuwse Dreischor
+
Vanaf 1983 zal Romijn zich vast vestigen te Dreischor. Daar wint hij een jaar later de prijsvraag voor het Deltamonument. In Dreischor maakt Romijn vooral grote olieverf- en acrylschilderijen, tekeningen, sculpturen in
1984   winnaar prijsvraag Deltamonument, provincie Zeeland
+
hardsteen, gelakt hout, gelakt staal & affiches en ontwerpen voor de [[Stichting Nieuwe Muziek Zeeland]]. In 1985 richt hij de fictieve Stichting de Zeeuwse piramide op. Tussen 1990 en 2010 maakt hij op de computer ontwerpen voor schilderijen en computerprints in oplage. Tevens krijgt hij in Dreischor toonaangevende opdrachten zoals die voor staal- & bronssculpturen ‘Etenstijd’ in Amersfoort-Kattenbroek en ‘Ode aan de meekrap’ in Sint Annaland (beide 1995) en die voor het watersnoodmonument naast het [[Watersnoodmuseum]] in Ouwerkerk (2003). Op zijn tachtigste verjaardag verschijnt het boek [http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/241010713 Gust Romijn een ruimtelijk avontuur], gevolgd door een eveneens monumentaal boek dat na zijn dood in 2010 verscheen: [http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/370388011 Gust Romijn: ontdekkingsreiziger]. Ter nagedachtenis wordt dan ook een overzichtstentoonstelling bij de Verbeke Foundation in Kemzeke bij Antwerpen georganiseerd. Zijn werken zijn onder meer opgenomen in het Zeeuws Museum, gemeentemuseum Den Haag, Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam, het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Museum of Modern Art in Kamakura.
1982 - 2010   grote olieverf- en acrylschilderijen, tekeningen, sculpturen in
 
hardsteen, gelakt hout en gelakt staal & affiches en ontwerpen voor
 
Nieuwe Muziek Zeeland
 
1985   richt de fictieve Stichting de Zeeuwse piramide op
 
1990 - 2010   maakt op de computer ontwerpen voor schilderijen en computerprints in oplage
 
1995   krijgt opdracht voor staal- & bronssculpturen ‘Etenstijd’ in Amersfoort-Kattenbroek en ‘Ode aan de meekrap’ in Sint Annaland
 
2002   op zijn 80ste verjaardag verschijnt het boek Gust Romijn een ruimtelijk avontuur
 
2003   krijgt opdracht voor het ‘Watersnoodmonument’ naast het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland
 
2005   verschijnt het boek Gust Romijn en het verlangen naar de ruimte
 
2010   Gust overlijdt op 28 januari in zijn huis in Dreischor op 87-jarige leeftijd
 
2013   verschijnt het boek Gust Romijn ontdekkingsreiziger en er is een overzichtstentoonstelling bij de Verbeke Foundation in Kemzeke bij Antwerpen
 
  
 
+
== Werkwijze en invloed ==
== Invloed ==
+
Gust Romijn is een kunstenaar die voortdurend geïnspireerd raakt door het leven, de kunst en zijn omgeving. In een werkzame periode van ruim zestig jaar verdiepte hij zich steeds op eigen wijze in actuele tendensen in de kunst. Als hij daarbij werd gegrepen door nieuwe stijlen of onderwerpen kregen deze zijn volledige aandacht en werd het voorgaande verlaten. De kritiek die hem nogal eens ten deel viel ten aanzien van de soms grillige stijlontwikkelingen in zijn oeuvre deerden hem niet. Hij sprak zelf onder meer van zijn lyrische, wilde en bedachtzame jaren waarin hij zich steeds weer nieuwe uitingsvormen en technieken eigen maakte. Onderzoekingen in de ruimte en op het platte vlak, soms figuratief maar meestal abstract, waarbij afwisselend organische en strakke vormen de boventoon voerden. Binnen deze langere perioden werkte hij steeds korte tijd aan wat hij ‘items’ noemde: series tekeningen, grafisch werk, schilderijen of beelden waarin hij een specifiek onderwerp uitwerkte. In een periode van enkele weken tot maanden ging hij volledig op in een bepaald stilistisch of inhoudelijk thema en stopte pas als hij het volledig beheerste. Na een dergelijke intensieve werkperiode nam hij afstand van zijn werk en atelier.  
'Ze zeiden dat ik van de hak op de tak sprong. Zeiden dat je als kunstenaar een “handelsmerk” moest hebben, dat je moest kunnen zien van wie het was. Daar heb ik altijd hard om gelachen. Ze wisten niet altijd goed wat ze met me aan moesten, schrokken bij iedere tentoonstelling. Het was iedere keer weer een klap en die werden hier toch weinig uitgedeeld. Maar ik ben nooit bang geweest. Het veranderlijke hoort bij mij. Ik denk dat ik zelf ook heel veranderlijk ben van natuur. Ik ben ’n beetje van enorm dit en enorm dat: pieken en dalen. Altijd al. Voor je omgeving is dat wel een beetje lastig geloof ik.’
+
Er was dan ook waardering voor zijn ijver en daadkracht. Het oeuvre van Romijn is dan ook veelzijdig en omvangrijk. Zijn werk en persoonlijkheid kleurden de Rotterdamse kunstwereld in de jaren veertig, vijftig, zestig en zeventig. Daarna streek hij neer in Zeeland. Zijn leven en werk tonen zijn karakter, zijn humor, zijn hang naar groot en veel, steeds weer nieuwe uitingsvormen, soms bedachtzaam maar vaak ook heftig. Hij vergeleek zijn werk als kunstenaar met dat van een ontdekkingsreiziger, iemand die steeds op zoek was naar nieuwe indrukken.
 
 
Gust Romijn is een kunstenaar die voortdurend geïnspireerd raakt door het leven, de kunst en zijn omgeving. In een werkzame periode van ruim zestig jaar verdiept hij zich steeds op eigen wijze in actuele tendensen in de kunst. Als hij daarbij gegrepen wordt door nieuwe stijlen of onderwerpen krijgen deze zijn volledige aandacht en wordt het voorgaande verlaten. De kritiek die hem nogal eens ten deel valt ten aanzien van de soms grillige stijlontwikkelingen in zijn oeuvre deert hem niet. Hij spreekt zelf onder meer van zijn lyrische, wilde en bedachtzame jaren waarin hij zich steeds weer nieuwe uitingsvormen en technieken eigen maakt. Onderzoekingen in de ruimte en op het platte vlak, soms figuratief maar meestal abstract, waarbij afwisselend organische en strakke vormen de boventoon voeren. Binnen deze langere perioden werkt hij steeds korte tijd aan wat hij ‘items’ noemt, series tekeningen, grafisch werk, schilderijen of beelden waarin hij een specifiek onderwerp uitwerkt. In een periode van enkele weken tot maanden gaat hij volledig op in een bepaald stilistisch of inhoudelijk thema en stopt pas als hij het volledig beheerst. Na een dergelijke intensieve werkperiode neemt hij afstand van zijn werk en atelier. Het duurt echter nooit lang voor hij weer aan de slag gaat met een nieuwe serie, geheel anders of toch weer teruggrijpend op het voorgaande.
 
 
 
Ongeacht het oordeel dat critici over zijn werk hebben is er vaak waardering te horen voor zijn ijverigheid en daadkracht. Romijn is een aanpakker van het type niet praten maar doen. Dit geldt niet alleen voor zijn vrije werk maar ook voor de vele opdrachten die hij uitvoert, zijn docentschappen en zijn werk als vormgever voor internationale festivals. Het oeuvre van Romijn is dan ook niet alleen veelzijdig maar ook zeer omvangrijk. Zijn werk en persoonlijkheid kleuren de Rotterdamse kunstwereld in de jaren veertig, vijftig, zestig en zeventig. Daarna strijkt hij neer in Zeeland. Zijn leven en werk tonen zijn karakter, zijn humor, zijn hang naar groot en veel, steeds weer nieuwe uitingsvormen, soms bedachtzaam maar vaak ook heftig. Hij vergelijkt zijn werk als kunstenaar met dat van een ontdekkingsreiziger, iemand die steeds op zoek is naar nieuwe indrukken. Er zijn perioden waarin hij daadwerkelijk veel reist. Maar hij doet ook ontdekkingen in zijn nabije omgeving en in zijn uitgebreide collectie boeken over kunst en cultuur.
 
 
 
Deze publicatie beschrijft de persoonlijke geschiedenis van een kunstenaarsleven, de verschillende aspecten van het werk van Romijn en de context waarin dat ontstaan is. Ook komt de manier aan bod waarop hij invulling geeft aan zijn docentschappen en werkzaamheden voor Poetry International en Film International aan bod. De biografische teksten zijn gebaseerd op de verhalen van Gust en de herinneringen die Marianne Kleijwegt, met wie hij vanaf 1982 samenwoont, in 2011 heeft opgeschreven. Deze teksten zijn aangevuld met informatie uit zijn omvangrijke archief, interviews en secundaire bronnen. Uit verschillende perioden van zijn oeuvre worden werken uitgelicht, waarmee een overzicht wordt gegeven van de veelheid aan stijlen en technieken die Romijn toepast in zijn ontdekkingsreis in de kunst.
 
     
 
 
 
 
 
[[Bestand:Gust_Romijn_17119.jpg|thumb|right|200px|Expositie van Gust Romijn in galerie de Hoekweide te Wolphaartsdijk, 14 april 1996, affiche, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 17119]]
 
  
 
== Prijzen ==
 
== Prijzen ==
Regel 48: Regel 27:
  
 
== Bibliografie ==
 
== Bibliografie ==
 +
[[Bestand:Gust_Romijn_17119.jpg|thumb|right|200px|Expositie van Gust Romijn in galerie de Hoekweide te Wolphaartsdijk, 14 april 1996, affiche, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 17119]]
 
*[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/056921772 Jürgen Schilling, Pamela van Tongeren-Woodland en Gust Romijn, ''Gust Romijn; the painter'' ('s-Gravenhage, 1989).]
 
*[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/056921772 Jürgen Schilling, Pamela van Tongeren-Woodland en Gust Romijn, ''Gust Romijn; the painter'' ('s-Gravenhage, 1989).]
 
*[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/192256947 Hein van Haren, Marianne Kleijwegt en Gust Romijn ''Gust Romijn en Rotterdam; kunst voor de stad 1950-1970'' (Rotterdam, 2000).]
 
*[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/192256947 Hein van Haren, Marianne Kleijwegt en Gust Romijn ''Gust Romijn en Rotterdam; kunst voor de stad 1950-1970'' (Rotterdam, 2000).]
Regel 56: Regel 36:
  
 
== Auteur ==
 
== Auteur ==
Johan Francke, 2016
+
-Johan Francke, 2016
  
 
== Bronnen ==
 
== Bronnen ==
-[http://www.gustromijn.com Gust Romijn.com]
+
*[https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zet/2001-01-01/edition/0/page/5 Peter van Houte, 'De kunst van het weglaten', in: ''Zeeuws Tijdschrift'' 51/ nr.1-2 (2001) 3-5.]
 +
*[http://www.gustromijn.com Gust Romijn.com]
  
 
[[category:persoon]]
 
[[category:persoon]]
Regel 65: Regel 46:
 
[[category:Kunst & cultuur]]
 
[[category:Kunst & cultuur]]
 
[[category:schilderkunst]]
 
[[category:schilderkunst]]
 +
 +
{{DEFAULTSORT:Romijn, Gust}}

Huidige versie van 8 aug 2019 om 09:28

Gust Romijn
Gust Romijn.jpg
Geboren 3 oktober 1922 Noordwijkerhout
Overleden 28 januari 2010 Dreischor
Beroep beeldend kunstenaar (schilderijen)
VIAF G. Romijn

Levensloop

Gust Romijn, eigenlijk Gustavus Adrianus Maria Romijn, werd in 1922 te Noordwijkerhout geboren uit een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder. Na vijf jaar verhuisde het gezin naar Rotterdam. In de oorlogsjaren komt Romijn, die dan ook in Antwerpen en Maastricht woont en werkt met zijn eerste tekeningen en sculpturen. Vanaf 1949 zou Romijn in de ateliers van 't Venster in Rotterdam werken; daarmee behoort hij tot de kunstenaars van de zogenaamde 'Venstergroep.'Tussen 1954 en 1955 werkt hij op de beurs van Maison Descartes en maakt hij een reis naar Parijs, waar hij werkt in het Atelier Dix-Sept bij Stanley Hayter. Ook heeft hij dan contact met Alechinsky en Tajiri. Tevens wint hij de Grafiekprijs. In deze periode maakt Romijn ijzer- en schrootbeelden en schilderijen met een dikke olieverflaag. Tussen 1958 en 1963 onderhoud Romijn contacten in Milaan en Rotterdam met Piero Manzoni en maakt hij zwarte schilderijen en messingsculpturen. Hierna vertrekt hij voor korte tijd naar New York. In de periode 1965-1970 maakt hij vooral geverfde staalsculpturen en verchroomde beelden om daarna over te gaan op neonsculpturen en installaties. Van 1970 tot en met 1983 wordt Romijn tevens docent, en later hoofddocent aan de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam, afdeling ruimtelijke vormgeving en idee ontwikkeling en de Vrije Academie in Den Haag; vervult hij tussen 1973 en 1983 een gastdocentschap aan de University of Victoria en Emily Carr College in Vancouver, Canada. Tussen 1973 en 1986 is hij artistiek vormgever bij de Poetry International in Rotterdam en (tot 1982) bij Film International in Rotterdam.

Dreischor

Het Watersnoodmonument bij het Watersnoodmuseum te Ouwerkerk van Gust Romijn, ca. 2003, foto: ZB, Beeldbank Zeeland

Vanaf 1983 zal Romijn zich vast vestigen te Dreischor. Daar wint hij een jaar later de prijsvraag voor het Deltamonument. In Dreischor maakt Romijn vooral grote olieverf- en acrylschilderijen, tekeningen, sculpturen in hardsteen, gelakt hout, gelakt staal & affiches en ontwerpen voor de Stichting Nieuwe Muziek Zeeland. In 1985 richt hij de fictieve Stichting de Zeeuwse piramide op. Tussen 1990 en 2010 maakt hij op de computer ontwerpen voor schilderijen en computerprints in oplage. Tevens krijgt hij in Dreischor toonaangevende opdrachten zoals die voor staal- & bronssculpturen ‘Etenstijd’ in Amersfoort-Kattenbroek en ‘Ode aan de meekrap’ in Sint Annaland (beide 1995) en die voor het watersnoodmonument naast het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk (2003). Op zijn tachtigste verjaardag verschijnt het boek Gust Romijn een ruimtelijk avontuur, gevolgd door een eveneens monumentaal boek dat na zijn dood in 2010 verscheen: Gust Romijn: ontdekkingsreiziger. Ter nagedachtenis wordt dan ook een overzichtstentoonstelling bij de Verbeke Foundation in Kemzeke bij Antwerpen georganiseerd. Zijn werken zijn onder meer opgenomen in het Zeeuws Museum, gemeentemuseum Den Haag, Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam, het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Museum of Modern Art in Kamakura.

Werkwijze en invloed

Gust Romijn is een kunstenaar die voortdurend geïnspireerd raakt door het leven, de kunst en zijn omgeving. In een werkzame periode van ruim zestig jaar verdiepte hij zich steeds op eigen wijze in actuele tendensen in de kunst. Als hij daarbij werd gegrepen door nieuwe stijlen of onderwerpen kregen deze zijn volledige aandacht en werd het voorgaande verlaten. De kritiek die hem nogal eens ten deel viel ten aanzien van de soms grillige stijlontwikkelingen in zijn oeuvre deerden hem niet. Hij sprak zelf onder meer van zijn lyrische, wilde en bedachtzame jaren waarin hij zich steeds weer nieuwe uitingsvormen en technieken eigen maakte. Onderzoekingen in de ruimte en op het platte vlak, soms figuratief maar meestal abstract, waarbij afwisselend organische en strakke vormen de boventoon voerden. Binnen deze langere perioden werkte hij steeds korte tijd aan wat hij ‘items’ noemde: series tekeningen, grafisch werk, schilderijen of beelden waarin hij een specifiek onderwerp uitwerkte. In een periode van enkele weken tot maanden ging hij volledig op in een bepaald stilistisch of inhoudelijk thema en stopte pas als hij het volledig beheerste. Na een dergelijke intensieve werkperiode nam hij afstand van zijn werk en atelier. Er was dan ook waardering voor zijn ijver en daadkracht. Het oeuvre van Romijn is dan ook veelzijdig en omvangrijk. Zijn werk en persoonlijkheid kleurden de Rotterdamse kunstwereld in de jaren veertig, vijftig, zestig en zeventig. Daarna streek hij neer in Zeeland. Zijn leven en werk tonen zijn karakter, zijn humor, zijn hang naar groot en veel, steeds weer nieuwe uitingsvormen, soms bedachtzaam maar vaak ook heftig. Hij vergeleek zijn werk als kunstenaar met dat van een ontdekkingsreiziger, iemand die steeds op zoek was naar nieuwe indrukken.

Prijzen

  • 1955 Nationale 5 mei Grafiekprijs
  • 1957 Prix Susse Parijs

Bibliografie

Expositie van Gust Romijn in galerie de Hoekweide te Wolphaartsdijk, 14 april 1996, affiche, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 17119

Auteur

-Johan Francke, 2016

Bronnen