OVET
OVET |
---|
OVET (Overslagbedrijf Terneuzen) is een groot overslagbedrijf met vestigingen in Terneuzen en Vlissingen. OVET telt ongeveer 100 werknemers. (LATER MEER).
Geschiedenis van het bedrijf
Het begin
De geschiedenis van OVET in Terneuzen gaat terug tot 1957. Het Franse stuwadoorsbedrijf Manufrance opende in dat jaar een lokaal overslagbedrijf vooral ten bate van een grote klant: [de cokesfabriek in Sluiskil]. Deze op de productie van voor de hoogovens van Franse staalbedrijvencokes gerichte fabriek werd mede in Terneuzen gebouwd vanwege de goede ligging ten opzichte van Engeland en het Ruhrgebied, waar de kolen vandaan kwamen. Ook de ligging aan diep vaarwater was een positieve factor van belang. Het prijsverschil tussen aanvoer van kolen via Rotterdam of direct via Terneuzen was uiteindelijk de voornaamste reden om te kiezen voor Terneuzen. De opening van het bedrijf vond plaats op 2 mei 1957. De leiding van het bedrijf was in handen van directeur Y.H.M. Simenel. Naast hemzelf begon het bedrijf met zeven werknemers.
Drijvende kranen
OVET koos voor drijvende kranen om naast overslag via de wal ook schepen op stroom te kunnen lichten. Het bedrijf had succes en kreeg steeds meer opdrachten. De hijscapaciteit van de eerste drijfkraan bedroeg 6 ton. Dit werd langzaam meer, tot 25 ton. De nieuwste kraan werd in gebruik genomen in 2007. Deze had een capaciteit van 36 ton.
Van de jaarlijks 500.000 ton overslag in het begin groeide het bedrijf naar 10 miljoen ton, het twintigvoudige. OVET heeft op dit moment terminals in Vlissingen en Terneuzen. Er werken ruim 100 werknemers.
Terminals Vlissingen en Terneuzen
OVET heeft terminals in Vlissingen en Terneuzen.
De terminal aan de Kaloothaven in Vlissingen is toegerust voor schepen tot 180.000 ton. De maximale afmetingen van de schepen bedragen 310 meter lang en een diepgang van 16,5 meter. De opslagcapaciteit van de terminal bedraagt 1,5 miljoen ton steenkool en cokes. De drijvende kranen kunnen ook worden ingezet voor het lichten van schepen op de Westerschelde. De maximale diepgang is ook hier 16,5 meter.
De opslagcapaciteit van de Terneuzense terminal - langs het kanaal Gent-Terneuzen - bedraagt 600.000 ton. De maximale lengte bedraagt 265 meter en 34 meter breed. De maximale diepgang in Terneuzen is 12,5 meter. Het maximale draagvermogen van de te verwerken schepen is 90.000 ton. De Terneuzense terminal verwerkt petroleumcokes, antraciet en cokes.
Auteur
W. van Gorsel, 2017