Coroos

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Fruitverwerkend bedrijf in Kapelle (LATER MEER).

Coroos

Geschiedenis van het bedrijf

Het begin: 1957-1970

In 1957 start Cor Oostrom (senior) met de conservering van (zacht) fruit als aardbeien, bramen en frambozen. Een paar jaar later, in 1960, wordt een eerste eigen productie-gebouw in gebruik genomen voor grootschalige verwerking van groente en fruit.

1970-1980

In de jaren 70 wordt door Coroos de glazen pot als standaard verpakking ingevoerd. Door het plaatsen van sterilisatoren, het vergroten van de opslagcapaciteit en de introductie van een eigen waterzuiveringssysteem wordt het productieproces verder vernieuwd.

1980-1990

In de jaren 80 ontwikkelt Coroos zich tot een Europese speler, waarin een steeds groter assortiment wordt geproduceerd, waaronder nieuwe groenten en peulvruchten. In de leiding van het bedrijf wordt geleidelijk plaats gemaakt voor de volgende generatie. Via de overname van Veluco in Geldermalsen breidt het bedrijf zich verder uit.

1990-2000

In de bedrijfsstrategie van Coroos worden de sale- en marketingafdeling steeds belangrijker. Dat geldt ook voor de kwaliteitscontrole en de sourcing. Intussen wordt de leiding van het bedrijf versterkt met leden van de derde generatie Oostrom. In de directie wordt steeds meer gebruik gemaakt van specifieke kennis uit de zgn. FMCG-branche (bedrijven die artikelen produceren met een korte levensduur). De verkoop op de Europese markt groeit verder.

2000-2010

Het veranderende consumptiegedrag, de groei van het aantal eetmomenten en de toename van het aantal kleinere huishoudens staan aan de basis van onze product- en verpakkingsontwikkeling. We introduceren de klein verpakking blik en glas en we innoveren in flexibele verpakkingen. We introduceren bij onze Europese partners appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches. In Nederland creëren we me onze merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit een hele nieuwe categorie in de supermarkt.

na 2010

Wij geloven dat innovatie de basis is voor ons verdere succes in de toekomst. Wij investeren daarom in onze mensen, onze fabrieken en in lange termijn relaties met onze partners. Onze R&D inspanningen concentreren zich op het bereikbaar maken van gezonde en lekkere voeding voor iedere consument. Onze focus blijft daarbij de juiste kwaliteit tegen de beste prijs. Zowel in het koelvers schap als in het droge kruidenierswarenschap.

Auteur

W. van Gorsel

Literatuur

Bronnen

Krantenbank Zeeland

Noten