Coroos

Uit Wiki ZB
Ga naar: navigatie, zoeken
Coroos

Fruitverwerkend bedrijf in Kapelle-Biezelinge.

Coroos Conserven B.V., groente- en fruitconserven. In 1957 opgericht door Cor Oostrom, foto: J. Wolterbeek, ca. 1985 ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 138968

Geschiedenis van het bedrijf

Het begin: 1957-1970

In 1957 besloot Cor Oostrom het fruitverwerkende bedrijf van zijn vader, Veluco in Geldermalsen, te verlaten om een eigen bedrijf te beginnen. In Oosterhout (bij Nijmegen) begon hij in een (gehuurd) deel van de conservenfabriek Bato aardbeien in blik te verwerken. Hij noemde zijn nieuwe bedrijf Coroos, een afkorting van zijn naam. Ook ander zacht fruit als bramen en frambozen werden geleidelijk verwerkt.

Een paar jaar later, in mei 1960, werd een eerste eigen productie-gebouw in gebruik genomen voor grootschalige verwerking van groente en fruit. De nieuwe vestigingsplaats werd Kapelle-Biezelinge, omdat Oostrom toevallig met de burgemeester (Van Suylekom) in contact kwam en hem een geschikt stuk grond in Biezelinge werd aangeboden. De nabijheid van fruit telende boeren in de directe omgeving van de fabriek speelde natuurlijk ook een rol bij de keuze voor Kapelle. Daarnaast kon het nieuwe bedrijf profiteren van een rijkssubsidieregeling voor 'probleemgebieden'.

Conservenfabriek Coroos, fotograaf: onbekend, 1960 ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 125261

De eerste arbeiders waren werknemers uit de oude fabriek in Oosterhout. 20 man en hun gezin vestigden zich in Kapelle. Vanwege een gebrek aan voldoende personeel kon de fabriek aanvankelijk niet op volle capaciteit draaien.

De eerste vestiging in Kapelle meette ongeveer 7000 m2. Het eerste product dat in Kapelle werd verwerkt is asperges. Later volgden ook aardbeien, frambozen en bramen.

1970-1980: groei

In de jaren 70 groeide Coroos tot een miljoenenbedrijf met ongeveer 100 man vast personeel. In de drukke maanden (tussen juni en december) kwamen daar vaak nog 300 tot 400 man bij via uitzendbureaus.

Coroos behoorde intussen tot de top 7 van de Nederlandse conservenindustrie en meette bijna 50.000 m2, 5 hectare. De glazen pot werd als standaard verpakking ingevoerd. Door het plaatsen van sterilisatoren, het vergroten van de opslagcapaciteit en de introductie van een eigen waterzuiveringssysteem werd het productieproces verder vernieuwd.

1980-1990: Europese speler

In de jaren 80 ontwikkelde Coroos zich tot een Europese speler, waarin een steeds groter assortiment werd geproduceerd, waaronder nieuwe groenten en peulvruchten. In de leiding van het bedrijf werd geleidelijk plaats gemaakt voor de volgende generatie. Via de overname van het intussen failliet verklaarde Veluco in Geldermalsen breidde het bedrijf zich verder uit. Coroos was samen met Hak in Giessen intussen de grootste conservenproducent van Nederland.

1990-2000: groei op Europese markt

In de bedrijfsstrategie van Coroos werden de sale- en marketingafdeling steeds belangrijker. Dat gold ook voor de kwaliteitscontrole en de sourcing. Intussen werd de leiding van het bedrijf versterkt met leden van de derde generatie Oostrom. In de directie werd steeds meer gebruik gemaakt van specifieke kennis uit de zgn. FMCG-branche (bedrijven die artikelen produceren met een korte levensduur). De verkoop op de Europese markt groeide verder.

2000-2010: veranderend consumentengedrag

In 2003 bedroeg de netto-omzet bijna 100 miljoen gulden. De winsten stonden als gevolg van een supermarktoorlog echter duidelijk onder druk. Dat jaar werkten in totaal 162 mensen bij Coroos (incl. vestiging in Geldermalsen).[1] Het bedrijf groeide uit tot het grootste conserven verwerkend bedrijf in Nederland, nog voor Hak. Wel was Hak de belangrijkste leverancier van een (eigen) A-merk. De produkten van Coroos hadden geen eigen naam, maar werden als huismerk onder de naam van de supermarkt (bijv. Albert Heijn of Emtee) verkocht.

Coroos had de verwerking van zacht fruit inmiddels afgestoten. Als gevolg van het arbeidsintensieve karakter ervan - en de daarbij samengaande relatief hoge loonkosten - werd dit overgelaten aan Oost-Europeaanse producenten, waar de lonen veel lager lagen. De producten waar Coroos zich wel op had gespecialiseerd, bijv. erwtjes of sperciebonen, etc., werden betrokken uit een gebied met een straal van 200 km. rond Kapelle, tot in Duitsland en Noord-Frankrijk aan toe. Het logistieke proces rond de aanvoer van deze producten kwam dan ook zeer nauw.[2]

Door snel veranderend consumentengedrag - onder andere een gevolg van de snelle groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en de toename van het gemiddeld aantal eetmomenten per dag - veranderden producten en hun verpakkingen. Daarnaast werden op de Europese markt appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches ingevoerd. Op de Nederlandse markt verschenen de merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit.

De zaken gingen goed bij Coroos. In 2004 werd een groot nieuw magazijn gebouwd voor extra opslagcapaciteit en in 2009 werd een vijfde sterilisatietoren in gebruik genomen.[3] Tussen 2007 en 2010 groeide de omzet van Coroos met bijna 30% naar ongeveer 150 miljoen euro.

Na 2010

De afnemers van Coroos zaten intussen verspreid door Europa: België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje en Italie. De belangrijkste producten die gemaakt werden zijn: doperwtjes, worteltjes, haricots verts, rode kool, bietjes, meerdere peulvruchten en natuurlijk appelmoes. De aangevoerde appels voor dat laatste product waren vooral van Zeeuwse boeren afkomstig.[4]

Auteur

W. van Gorsel

Bronnen

Sites

Krantenbank Zeeland

Website Coroos

Noten