Coroos

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Fruitverwerkend bedrijf in Kapelle (LATER MEER).

Coroos

Geschiedenis van het bedrijf

Het begin: 1957-1970

In 1957 besluit Cor Oostrom het fruitverwerkende bedrijf van zijn vader, Veluco in Geldermalsen, te verlaten om een eigen bedrijf te beginnen. In Oosterhout (bij Nijmegen) begint hij in een (gehuurd) deel van de conservenfabriek Bato aardbeien in blik te verwerken. Hij noemt zijn nieuwe bedrijf Corcos, een afkorting van zijn naam. Ook ander zacht fruit als bramen en frambozen worden geleidelijk verwerkt.

Een paar jaar later, in mei 1960, wordt een eerste eigen productie-gebouw in gebruik genomen voor grootschalige verwerking van groente en fruit. Vanwege een gebrek aan voldoende personeel kan de fabriek aanvankelijk niet op volle capaciteit draaien.

1970-1980

In de jaren 70 groeit Coroos tot een miljoenenbedrijf met ongeveer 100 man vast personeel. De glazen pot wordt als standaard verpakking ingevoerd. Door het plaatsen van sterilisatoren, het vergroten van de opslagcapaciteit en de introductie van een eigen waterzuiveringssysteem wordt het productieproces verder vernieuwd.

1980-1990

In de jaren 80 ontwikkelt Coroos zich tot een Europese speler, waarin een steeds groter assortiment wordt geproduceerd, waaronder nieuwe groenten en peulvruchten. In de leiding van het bedrijf wordt geleidelijk plaats gemaakt voor de volgende generatie. Via de overname van Veluco in Geldermalsen breidt het bedrijf zich verder uit.

1990-2000

In de bedrijfsstrategie van Coroos worden de sale- en marketingafdeling steeds belangrijker. Dat geldt ook voor de kwaliteitscontrole en de sourcing. Intussen wordt de leiding van het bedrijf versterkt met leden van de derde generatie Oostrom. In de directie wordt steeds meer gebruik gemaakt van specifieke kennis uit de zgn. FMCG-branche (bedrijven die artikelen produceren met een korte levensduur). De verkoop op de Europese markt groeit verder.

2000-2010

Door snel veranderend consumentengedrag - onder andere een gevolg van de snelle groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en de toename van het gemiddeld aantal eetmomenten per dag - veranderen producten en hun verpakkingen. Daarnaast worden op de Europese markt appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches ingevoerd. Op de Nederlandse markt verschijnen de merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit.

na 2010

Auteur

W. van Gorsel

Literatuur

Bronnen

- Krantenbank Zeeland

- Website Coroos

Noten