Gust Romijn
Gust Romijn | |
---|---|
Bestand:.jpg bron: gustromijn.com | |
Geboren | 3 oktober 1922 Noordwijkerhout |
Overleden | 28 januari 2010 Dreischor |
Beroep | beeldend kunstenaar (schilderijen) |
VIAF | G. Romijn |
Levensloop
Gust Romijn, eigenlijk Gustavus Adrianus Maria Romijn, werd in 1922 te Noordwijkerhout geboren uit een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder. Na vijf jaar verhuisde het gezin naar Rotterdam. In de oorlogsjaren komt Romijn, die dan ook in Antwerpen en Maastricht woont en werkt met zijn eerste tekeningen en sculpturen. Vanaf 1949 zou Romijn in de ateliers van 't Venster in Rotterdam werken; daarmee behoort hij tot de kunstenaars van de zogenaamde 'Venstergroep.'Tussen 1954 en 1955 werkt hij op de beurs van Maison Descartes en maakt hij een reis naar Parijs, waar hij werkt in het Atelier Dix-Sept bij Stanley Hayter. Ook heeft hij dan contact met Alechinsky en Tajiri. Tevens wint hij de Grafiekprijs. In deze periode maakt Romijn ijzer- en schrootbeelden en schilderijen met een dikke olieverflaag. Tussen 1958 en 1963 onderhoud Romijn contacten in Milaan en Rotterdam met Piero Manzoni en maakt hij zwarte schilderijen en messingsculpturen. Hierna vertrekt hij voor korte tijd naar New York. In de periode 1965-1970 maakt hij vooral geverfde staalsculpturen en verchroomde beelden om daarna over te gaan op neonsculpturen en installaties. Van 1970 tot en met 1983 wordt Romijn tevens docent, en later hoofddocent aan de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam, afdeling ruimtelijke vormgeving en idee ontwikkeling en de Vrije Academie in Den Haag; vervult hij tussen 1973 en 1983 een gastdocentschap aan de University of Victoria en Emily Carr College in Vancouver, Canada. Tussen 1973 en 1986 is hij artistiek vormgever bij de Poetry International in Rotterdam en (tot 1982) bij Film International in Rotterdam.
Dreischor
Vanaf 1983 zal Romijn zich vast vestigen te Dreischor. Daar wint hij een jaar later de prijsvraag voor het Deltamonument. 1983 vestigt zich in het Zeeuwse Dreischor 1984 winnaar prijsvraag Deltamonument, provincie Zeeland 1982 - 2010 grote olieverf- en acrylschilderijen, tekeningen, sculpturen in hardsteen, gelakt hout en gelakt staal & affiches en ontwerpen voor Nieuwe Muziek Zeeland 1985 richt de fictieve Stichting de Zeeuwse piramide op 1990 - 2010 maakt op de computer ontwerpen voor schilderijen en computerprints in oplage 1995 krijgt opdracht voor staal- & bronssculpturen ‘Etenstijd’ in Amersfoort-Kattenbroek en ‘Ode aan de meekrap’ in Sint Annaland 2002 op zijn 80ste verjaardag verschijnt het boek Gust Romijn een ruimtelijk avontuur 2003 krijgt opdracht voor het ‘Watersnoodmonument’ naast het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland 2005 verschijnt het boek Gust Romijn en het verlangen naar de ruimte 2010 Gust overlijdt op 28 januari in zijn huis in Dreischor op 87-jarige leeftijd 2013 verschijnt het boek Gust Romijn ontdekkingsreiziger en er is een overzichtstentoonstelling bij de Verbeke Foundation in Kemzeke bij Antwerpen
Invloed
'Ze zeiden dat ik van de hak op de tak sprong. Zeiden dat je als kunstenaar een “handelsmerk” moest hebben, dat je moest kunnen zien van wie het was. Daar heb ik altijd hard om gelachen. Ze wisten niet altijd goed wat ze met me aan moesten, schrokken bij iedere tentoonstelling. Het was iedere keer weer een klap en die werden hier toch weinig uitgedeeld. Maar ik ben nooit bang geweest. Het veranderlijke hoort bij mij. Ik denk dat ik zelf ook heel veranderlijk ben van natuur. Ik ben ’n beetje van enorm dit en enorm dat: pieken en dalen. Altijd al. Voor je omgeving is dat wel een beetje lastig geloof ik.’
Gust Romijn is een kunstenaar die voortdurend geïnspireerd raakt door het leven, de kunst en zijn omgeving. In een werkzame periode van ruim zestig jaar verdiept hij zich steeds op eigen wijze in actuele tendensen in de kunst. Als hij daarbij gegrepen wordt door nieuwe stijlen of onderwerpen krijgen deze zijn volledige aandacht en wordt het voorgaande verlaten. De kritiek die hem nogal eens ten deel valt ten aanzien van de soms grillige stijlontwikkelingen in zijn oeuvre deert hem niet. Hij spreekt zelf onder meer van zijn lyrische, wilde en bedachtzame jaren waarin hij zich steeds weer nieuwe uitingsvormen en technieken eigen maakt. Onderzoekingen in de ruimte en op het platte vlak, soms figuratief maar meestal abstract, waarbij afwisselend organische en strakke vormen de boventoon voeren. Binnen deze langere perioden werkt hij steeds korte tijd aan wat hij ‘items’ noemt, series tekeningen, grafisch werk, schilderijen of beelden waarin hij een specifiek onderwerp uitwerkt. In een periode van enkele weken tot maanden gaat hij volledig op in een bepaald stilistisch of inhoudelijk thema en stopt pas als hij het volledig beheerst. Na een dergelijke intensieve werkperiode neemt hij afstand van zijn werk en atelier. Het duurt echter nooit lang voor hij weer aan de slag gaat met een nieuwe serie, geheel anders of toch weer teruggrijpend op het voorgaande.
Ongeacht het oordeel dat critici over zijn werk hebben is er vaak waardering te horen voor zijn ijverigheid en daadkracht. Romijn is een aanpakker van het type niet praten maar doen. Dit geldt niet alleen voor zijn vrije werk maar ook voor de vele opdrachten die hij uitvoert, zijn docentschappen en zijn werk als vormgever voor internationale festivals. Het oeuvre van Romijn is dan ook niet alleen veelzijdig maar ook zeer omvangrijk. Zijn werk en persoonlijkheid kleuren de Rotterdamse kunstwereld in de jaren veertig, vijftig, zestig en zeventig. Daarna strijkt hij neer in Zeeland. Zijn leven en werk tonen zijn karakter, zijn humor, zijn hang naar groot en veel, steeds weer nieuwe uitingsvormen, soms bedachtzaam maar vaak ook heftig. Hij vergelijkt zijn werk als kunstenaar met dat van een ontdekkingsreiziger, iemand die steeds op zoek is naar nieuwe indrukken. Er zijn perioden waarin hij daadwerkelijk veel reist. Maar hij doet ook ontdekkingen in zijn nabije omgeving en in zijn uitgebreide collectie boeken over kunst en cultuur.
Deze publicatie beschrijft de persoonlijke geschiedenis van een kunstenaarsleven, de verschillende aspecten van het werk van Romijn en de context waarin dat ontstaan is. Ook komt de manier aan bod waarop hij invulling geeft aan zijn docentschappen en werkzaamheden voor Poetry International en Film International aan bod. De biografische teksten zijn gebaseerd op de verhalen van Gust en de herinneringen die Marianne Kleijwegt, met wie hij vanaf 1982 samenwoont, in 2011 heeft opgeschreven. Deze teksten zijn aangevuld met informatie uit zijn omvangrijke archief, interviews en secundaire bronnen. Uit verschillende perioden van zijn oeuvre worden werken uitgelicht, waarmee een overzicht wordt gegeven van de veelheid aan stijlen en technieken die Romijn toepast in zijn ontdekkingsreis in de kunst.
Prijzen
- 1955 Nationale 5 mei Grafiekprijs
- 1957 Prix Susse Parijs
Bibliografie
- Jürgen Schilling, Pamela van Tongeren-Woodland en Gust Romijn, Gust Romijn; the painter ('s-Gravenhage, 1989).
- Hein van Haren, Marianne Kleijwegt en Gust Romijn Gust Romijn en Rotterdam; kunst voor de stad 1950-1970 (Rotterdam, 2000).
- Hein van Haren, Ineke Spaander en Gust Romijn, Gust Romijn; een ruimtelijk avontuur (Dreischor, 2002)
- Willem van Gogh, De platte ruimte. 15 billboards van Gust Romijn (Zonnemaire, 2002)]
- Kevin Cook, Marianne Kleijwegt en Gust Romijn, Gust Romijn en het verlangen naar de ruimte; schilderijen, digiprints, billboards; werken van 1997-2005 (Dreischor, 2005). Overzicht van werk van de Nederlandse schilder/beeldhouwer (1922-2010)
- Eva van Berne, Gust Romijn; ontdekkingsreiziger (Dreischor, 2013). Overzicht in woord en beeld van leven en werk van de Nederlandse beeldend kunstenaar (1922-2010).
Auteur
Johan Francke, 2016