Cobelfret
Cobelfret |
---|
Auto-overslagbedrijf in Vlissingen-Oost (LATER MEER)
Geschiedenis van het bedrijf
2003: Het begin
In april 2003 opende het Antwerpse rederij "Compagnie Belge Affretement NV", beter bekend als scheepvaart- en transportbedrijf Cobelfret een roll-on roll-off terminal in Vlissingen-Oost. Op een 60 ha. groot terrein werden dagelijks auto's aangevoerd en naar het Cobel-bedrijfsterrein in Vlissingen-Oost getransporteerd.
Cobelfret begon zijn werkzaamheden in Vlissingen-Oost met 45 werknemers. Vijf mensen op kantoor, de rest als verlader. Deze verladers vervoerden de nieuwe auto's (allen van het merk Ford) naar het terrein naast het kantoorgebouw. Het is op dat moment de bedoeling om van en naar Dagenham (bij Londen) drie maal per etmaal met vier schepen 350.000 personenauto`s per jaar en 90.000 met auto's geladen trailers te verladen.[1]
Het Cobelfret-terrein bood ruimte aan zo'n 24.000 personenauto's en een opstelruimte voor honderden trailers. De beslissing van Cobelfret om voor Vlissingen te kiezen is mede ingegeven door toezegging van het havenschap een spoorlijn aan te leggen naar het achterland.
Groei
Naast het in- en uitladen begon Cobelfret al snel met het rijklaar maken van auto's. Behalve uit Engeland kwamen er ook al gauw auto's aangevoerd uit België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs uit Turkije. Een jaar na de start werkten er dan ook al 140 werknemers bij het bedrijf en werden er op jaarbasis 400.000 auto's verwerkt.
Ondanks de succesvolle start was er van omwonenden veel ophef rondom de geluidshinder van de autotreinen die het Cobelterrein verlieten. In oktober 2005 dreigde de minister Cobelfret met een dwangsom, indien het bedrijf het aantal treinritten niet aan banden zou leggen.[2] Later werd de situatie door het Rijk toch gedoogd.
De goede cijfers die Cobelfret de eerste drie jaar behaalt leidden er toe dat het bedrijf het bedrijfsterrein begin 2006 vergroot tot 100 hectare.[3] Er kunnen dan tijdelijk 58.000 auto's op het terrein worden gestald.
2009: Electriciteitscentrale?
In 2009 ontstond bij Cobelfret het idee op het eigen terrein in Vlissingen-Oost een eigen elektriciteitscentrale te bouwen. Deze plannen waren afkomstig van een Belgisch zusterbedrijf van Cobelfret, C.Gen.
2012: Crisis in de autoverkoop
Door de economische crisis stort de markt voor nieuwe auto's in 2012 in. De daling van de verkoopcijfers en de sluiting van de autofabriek in Genk leidt er toe dat een groot deel van het Cobelfret-terrein leeg komt te staan.[4]
Auteur
W. van Gorsel, 2017
Bronnen
Sites
Literatuur
Noten
- ↑ Krantenbank Zeeland, 'Cobelfret begint in Vlissingen-Oost', in: PZC, 25 april 2003, pag. 13
- ↑ Krantenbank Zeeland, 'Rijk eist eind aan transporten Cobelfret', in: PZC, 21 oktober 2005, pag. 1
- ↑ Krantenbank Zeeland, 'Cobelfret breidt terrein uit', in: PZC, 9 maart 2006, pag. 23
- ↑ Krantenbank Zeeland, 'Leegstand op autoterminal Vlissingen-Oost', in: PZC, 15 november 2012, pag. 12