Zeeland Seaports

Uit encyclopedie van zeeland
Versie door Wimg (overleg | bijdragen) op 29 aug 2017 om 10:27
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Havenbedrijf in Vlissingen-Oost.

Zeeland Seaport
Zeeland Seaport, foto: Website Zeeland Seaport

De haven van Zeeland (Zeeland Seaports) behelst een samenwerking tussen de havens van Vlissingen en Terneuzen. In 1998 kwamen beide havens overeen de krachten te bundelen onder de vlag van één havenschap. Sinds 2011 is Zeeland Seaports verzelfstandigd naar een overheids-NV. Op dit moment (2017) zijn er ongeveer 85 mensen in dienst bij Zeeland Seaports.

Zeeland Seaports stelt zich drie taken ten doel: uitgifte van grond en aantrekken van nieuwe bedrijven; aanleggen, beheren en onderhouden van infrastructuur en het garanderen van veiligheid in het algemeen en van het scheepvaartverkeer in het bijzonder.

Geschiedenis van het bedrijf

Haven van Vlissingen

Na een bloeitijd in de 13e en in de 16e eeuw zijn de Vlissingse havenactiviteiten in de 19e eeuw sterk ingezakt. Door de aanleg van het kanaal door Walcheren (eind 19e eeuw) en de bouw van de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissingen komt daar verandering in.

De Vlissingse haven - twee binnenhavens en één buitenhaven - wordt aanvankelijk vooral gebruikt door Stoomvaart Maatschappij Zeeland voor haar veerdienst naar Engeland.

Na het einde van de Eerste Wereldoorlog groeit de bedrijvigheid in de Vlissingse haven. Dit leidt tot uitbreiding van de buitenhaven. De Tweede Wereldoorlog bracht echter nieuwe tegenslagen en veel installaties gingen verloren.

Vanaf 1964 gaat het weer bergopwaarts. Dat jaar wordt de eerste haven in Vlissingen-Oost zich, de Sloehaven. Daarna vestigen zich vele grote industriële bedrijven, waaronder de kerncentrale, zich rond deze haven.

Literatuur

Auteur

W. van Gorsel, 2017

Bronnen

Website Zeeland Seaports

Krantenbank Zeeland

Noten