Heerema

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Heerema

Bedrijf dat is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, installeren en vervoeren van offshore-faciliteiten voor de olie- en gasindustrie. (LATER MEER).

Geschiedenis van het bedrijf

1948: Het begin

De basis voor het Heerema-concern wordt gelegd door Pieter Schelte Heerema. Deze Nederlandse ingenieur sticht in 1948 in Maracaibo (Venezuela) een aannemersbedrijf in betonconstructies. Later groeit dit uit tot een onderneming die constructies in het Meer van Maracaibo bouwt. Het bedrijf is gespecialiseerd in de bouw en installatie van boorplatforms, pieren, kades en bruggen voor de olie-industrie. De keuze voor Venezuela hangt samen met het oorlogsverleden van de oprichter. Hij was in de Tweede Wereldoorlog lid van de waffen-SS en vertrok na gevangenschap in 1947 met zijn gezin naar Zuid-Amerika.

1960-1980: Schaalvergroting

Vanaf 1960 gaat Heerema ook aan de slag in de Noordzee. Vanwege het vaak onstabiele weer in dit deel van de wereld liggen daar grote kansen voor het bedrijf in de opkomende olie- en gasindustrie. Met behulp van betere kraanschepen lukt het steeds grotere offshore-platforms in één keer te plaatsen, waardoor er minder platforms nodig zijn ze sneller in productie kunnen worden genomen.

In 1963 wordt de Noorse tanker Sunnaas door Heerema omgebouwd tot het kraanschip Global Adventure (capaciteit: 300 shortton). Daarmee is het schip het eerste kraanschip in de offshore dat een echte scheepsvorm heeft. Een vorm die beter past bij de soms ruwe Noordzee dan de bakken die dan in de Golf van Mexico worden gebruikt.

Na de Global Adventure bouwt Heerema in de jaren steeds weer grotere kraanschepen. In 1968 volgt de Challenger (650 shortton), in 1972 de Champion (1100 shortton), in 1974 de Thor (2000 shortton) en in 1976 de Odin (3000 shortton). Hierdoor is het voor Heerema mogelijk steeds grotere units te bouwen, waardoor de installatietijd (en kosten) omlaag kunnen.

Dit schaalvergrotingsproces ging in 1978 verder met de bouw van de zgn. half-afzinkbare kraanschepen Balder en Hermod. Deze kraanschepen bestaan uit twee pontons met elk drie kolommen, waarop het dek rust. Het offshore-werk kon nu ook bij slecht weer gewoon doorgaan.

1981: Heerema Vlissingen

De prijzen voor olieproducten komen in de jaren 80 steeds meer onder druk te staan. Hierdoor zijn er minder investeringen in olie- en gasplatforms en verslechteren de vooruitzichten voor Heerema. Vanwege deze ontwikkeling besluit Heerema het aanbod uit te breiden, onder andere met de bouw van offshore-units. Daartoe wordt in 1982 onder andere een werf in Vlissingen overgenomen. (Heerema Havenbedrijf B.V.).[1]

In de jaren daarna bouwde Heerema aanzienlijke ervaring op met zgn. 'Turn key-projecten', waarbij Heerema opdrachten 'sleutelklaar' afleverde. Voor de klant kon het tot aanzienlijke kostenreducties leiden. In de praktijk ging het om het ontwerp, constructie en installatie van vele platforms op het Nederlandse deel van het continentaal plat.

In 1990 neemt Heerema het staalconstructiebedrijf Grootint over. Dit bedrijf is op dat moment een van de vier grote staalconstructiebedrijven in Nederland en is gespecialiseerd in de bouw van zeer grote, complexe staalconstructies en bijv. bruggen en sluizen. Om het volledige productieproces te beheren wordt in 1990 ook de Heerema Fabrication Group-divisie opgericht.

In 2003 wijzigde Heerema Havenbedrijf haar naam in Heerema Vlissingen B.V. De naam Grootint werd gewijzigd in Heerema Zwijndrecht B.V.

Auteur

W. van Gorsel, 2017

Literatuur

Bronnen

Noten