Heerema

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Heerema

Bedrijf dat is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, installeren en vervoeren van offshore-faciliteiten voor de olie- en gasindustrie. (LATER MEER).

Geschiedenis van het bedrijf

1948: het begin

De basis voor het Heerema-concern wordt gelegd door Pieter Schelte Heerema. Deze Nederlandse ingenieur sticht in 1948 in Maracaibo (Venezuela) een aannemersbedrijf in betonconstructies. Later groeit dit uit tot een onderneming die constructies in het Meer van Maracaibo bouwt. Het bedrijf is gespecialiseerd in de bouw en installatie van boorplatforms, pieren, kades en bruggen voor de olie-industrie. De keuze voor Venezuela hangt samen met het oorlogsverleden van de oprichter. Hij was in de Tweede Wereldoorlog lid van de waffen-SS en vertrok na gevangenschap in 1947 met zijn gezin naar Zuid-Amerika.

1960: Noordzee

Vanaf 1960 gaat Heerema ook aan de slag in de Noordzee. Vanwege het vaak onstabiele weer in dit deel van de wereld liggen daar grote kansen voor het bedrijf in de opkomende olie- en gasindustrie.


Na 1960 ging Heerema zich richten op de olie- en gasindustrie in de Noordzee. Dit was een grote uitdaging voor het bedrijf, aangezien het op de Noordzee regelmatig zwaar weer is. Door efficiënte en stabiele kraanschepen te gebruiken kon Heerema grotere offshore-units in één keer plaatsen, waardoor er minder units nodig waren en de platformen sneller in productie waren. In 1963 liet Heerema een Noorse tanker, de Sunnaas, ombouwen tot het eerste kraanschip - met een capaciteit van 300 ton - in de offshore dat een echte scheepsvorm had, waarna het werd omgedoopt tot de Global Adventurer. Dit type kraanschip was beter geschikt voor de weersomstandigheden op de Noordzee dan de bakken die tot dan in de Golf van Mexico werden gebruikt.

Auteur

W. van Gorsel, 2017

Literatuur

Bronnen

Noten