Cobelfret: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wimg (overleg | bijdragen)
Wimg (overleg | bijdragen)
Regel 27: Regel 27:


===2012: Crisis in de autoverkoop===
===2012: Crisis in de autoverkoop===
Door de economische crisis stort de markt voor nieuwe auto's in 2012 in. De daling van de verkoopcijfers leidt er toe dat een groot deel van het Cobelfret-terrein leeg komt te staan.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2012-11-15/edition/null/page/12?query=Cobelfret&period=2012&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Leegstand op autoterminal Vlissingen-Oost', in: PZC, 15 november 2012, pag. 12]</ref> Ook de sluiting van de Ford-autofabriek in Genk leidt tot onzekerheid over de werkgelegenheid bij Cobelfret. Bij Cobelfret werken op dat moment zo'n 70 vaste krachten en tientallen uitzendkrachten.
Door de economische crisis stortte de markt voor nieuwe auto's in 2012 in. De daling van de verkoopcijfers leidde er toe dat een groot deel van het Cobelfret-terrein leeg kwam te staan.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2012-11-15/edition/null/page/12?query=Cobelfret&period=2012&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Leegstand op autoterminal Vlissingen-Oost', in: PZC, 15 november 2012, pag. 12]</ref> Ook de sluiting van de Ford-autofabriek in Genk leidde tot onzekerheid over de werkgelegenheid bij Cobelfret. Bij Cobelfret werken op dat moment zo'n 70 vaste krachten en tientallen uitzendkrachten.


== Auteur ==
== Auteur ==

Versie van 13 dec 2017 08:47

Cobelfret

Auto-overslagbedrijf in Vlissingen-Oost.

Cobelfret-terrein, foto: Omroep Zeeland


Geschiedenis van het bedrijf

2003: Het begin

In april 2003 opende het Antwerpse rederij "Compagnie Belge Affretement NV", beter bekend als scheepvaart- en transportbedrijf Cobelfret een roll-on roll-off terminal in Vlissingen-Oost. Op een 60 ha. groot terrein werden dagelijks auto's aangevoerd en naar het Cobel-bedrijfsterrein in Vlissingen-Oost getransporteerd.

Cobelfret begon zijn werkzaamheden in Vlissingen-Oost met 45 werknemers. Vijf mensen op kantoor, de rest als verlader. Deze verladers vervoerden de nieuwe auto's (allen van het merk Ford) naar het terrein naast het kantoorgebouw. Het is op dat moment de bedoeling om van en naar Dagenham (bij Londen) drie maal per etmaal met vier schepen 350.000 personenauto`s per jaar en 90.000 met auto's geladen trailers te verladen.[1]

Het Cobelfret-terrein bood ruimte aan zo'n 24.000 personenauto's en een opstelruimte voor honderden trailers. De beslissing van Cobelfret om voor Vlissingen te kiezen is mede ingegeven door toezegging van het havenschap een spoorlijn aan te leggen naar het achterland.

Groei

Naast het in- en uitladen begon Cobelfret al snel met het rijklaar maken van auto's. Behalve uit Engeland kwamen er ook al gauw auto's aangevoerd uit België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs uit Turkije. Een jaar na de start werkten er dan ook al 140 werknemers bij het bedrijf en werden er op jaarbasis 400.000 auto's verwerkt.

Ondanks de succesvolle start was er van omwonenden veel ophef rondom de geluidshinder van de autotreinen die het Cobelterrein verlieten. In oktober 2005 dreigde de minister Cobelfret met een dwangsom, indien het bedrijf het aantal treinritten niet aan banden zou leggen.[2] Later werd de situatie door het Rijk toch gedoogd.

De goede cijfers die Cobelfret de eerste drie jaar behaalt leidden er toe dat het bedrijf het bedrijfsterrein begin 2006 vergroot tot 100 hectare.[3] Er kunnen dan tijdelijk 58.000 auto's op het terrein worden gestald.

2009: Electriciteitscentrale?

In 2009 ontstond bij Cobelfret het idee op het eigen terrein in Vlissingen-Oost een eigen elektriciteitscentrale te bouwen. Deze plannen waren afkomstig van een Belgisch zusterbedrijf van Cobelfret, C.Gen.

2012: Crisis in de autoverkoop

Door de economische crisis stortte de markt voor nieuwe auto's in 2012 in. De daling van de verkoopcijfers leidde er toe dat een groot deel van het Cobelfret-terrein leeg kwam te staan.[4] Ook de sluiting van de Ford-autofabriek in Genk leidde tot onzekerheid over de werkgelegenheid bij Cobelfret. Bij Cobelfret werken op dat moment zo'n 70 vaste krachten en tientallen uitzendkrachten.

Auteur

W. van Gorsel, 2017

Bronnen

Sites

Literatuur

Noten