Olau Line: verschil tussen versies
Regel 8: | Regel 8: | ||
==Geschiedenis van het bedrijf== | ==Geschiedenis van het bedrijf== | ||
===Het begin=== | ===Het begin=== | ||
Op 20 januari 1975 werd de vracht- en passagiersdienst tussen Vlissingen en Sheerness geopend. De lijndienst is een vervolg op de vrachtdienst tussen beide plaatsen, die op 21 november 1974 door de Deense reder in de vaart werd genomen. Het charterschip 'Basto 5' wordt die dag uit de vaart genomen en vervangen door de 2300 brutoton metende ferryboot 'Olau-West'.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1975-01-07/edition/0/page/1?query=%22Sheerness%22&period=1975&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Vlissingen krijgt maandag 20 januari nieuwe passagiersdienst op Engeland', in: PZC, 7 januari 1975]</ref> | Op 20 januari 1975 werd de vracht- en passagiersdienst tussen Vlissingen en Sheerness geopend. De lijndienst is een vervolg op de vrachtdienst tussen beide plaatsen, die op 21 november 1974 door de Deense reder in de vaart werd genomen. Het charterschip 'Basto 5' wordt die dag uit de vaart genomen en vervangen door de 2300 brutoton metende ferryboot 'Olau-West' Het schip biedt plaats aan 32 vrachtwagencombinaties en 800 passagiers en vaart dagelijks. Na een aantal maanden zal ook de Olau-East in de vaart worden genomen, waardoor dagelijks twee vaarten heen en weer kunnen worden gemaakt.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1975-01-07/edition/0/page/1?query=%22Sheerness%22&period=1975&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Vlissingen krijgt maandag 20 januari nieuwe passagiersdienst op Engeland', in: PZC, 7 januari 1975]</ref> | ||
== Auteur == | == Auteur == |
Versie van 31 aug 2017 07:43
Veerdienst tussen Vlissingen en Sheerness (G.Br.) (LATER MEER). De ververbinding tussen Vlissingen en Engeland bestond 20 jaar, tussen 1974 en 1994. De Olau Line was een Deense rederij.
Olau Line |
---|
Geschiedenis van het bedrijf
Het begin
Op 20 januari 1975 werd de vracht- en passagiersdienst tussen Vlissingen en Sheerness geopend. De lijndienst is een vervolg op de vrachtdienst tussen beide plaatsen, die op 21 november 1974 door de Deense reder in de vaart werd genomen. Het charterschip 'Basto 5' wordt die dag uit de vaart genomen en vervangen door de 2300 brutoton metende ferryboot 'Olau-West' Het schip biedt plaats aan 32 vrachtwagencombinaties en 800 passagiers en vaart dagelijks. Na een aantal maanden zal ook de Olau-East in de vaart worden genomen, waardoor dagelijks twee vaarten heen en weer kunnen worden gemaakt.[1]
Auteur
W. van Gorsel, 2017