Zeeland Seaports: verschil tussen versies
Regel 11: | Regel 11: | ||
==Geschiedenis van het bedrijf== | ==Geschiedenis van het bedrijf== | ||
===Haven van Vlissingen=== | ===Haven van Vlissingen=== | ||
Na een bloeitijd in de 13e en in de 16e eeuw zijn de Vlissingse havenactiviteiten in de 19e eeuw sterk ingezakt. Door de aanleg van het kanaal door Walcheren (eind 19e eeuw) en de bouw van de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissingen komt daar verandering in. | |||
De Vlissingse haven - twee binnenhavens en één buitenhaven - wordt aanvankelijk vooral gebruikt door Stoomvaart Maatschappij Zeeland voor haar veerdienst naar Engeland. | |||
Na het einde van de Eerste Wereldoorlog groeit de bedrijvigheid in de Vlissingse haven. Dit leidt tot uitbreiding van de buitenhaven. De Tweede Wereldoorlog bracht echter nieuwe tegenslagen en veel installaties gingen verloren. | |||
Vanaf 1964 gaat het weer bergopwaarts. Dat jaar wordt de eerste haven in Vlissingen-Oost zich, de Sloehaven. Daarna vestigen zich vele grote industriële bedrijven, waaronder de kerncentrale, zich rond deze haven. | |||
== Auteur == | == Auteur == |
Versie van 29 aug 2017 10:12
Havenbedrijf in Vlissingen-Oost (LATER MEER).
Zeeland Seaport |
---|
De haven van Zeeland (Zeeland Seaports) behelst een samenwerking tussen de havens van Vlissingen en Terneuzen. In 1998 kwamen beide havens overeen de krachten te bundelen onder de vlag van één havenschap. Sinds 2011 is Zeeland Seaports verzelfstandigd naar een overheids-NV.
Geschiedenis van het bedrijf
Haven van Vlissingen
Na een bloeitijd in de 13e en in de 16e eeuw zijn de Vlissingse havenactiviteiten in de 19e eeuw sterk ingezakt. Door de aanleg van het kanaal door Walcheren (eind 19e eeuw) en de bouw van de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissingen komt daar verandering in.
De Vlissingse haven - twee binnenhavens en één buitenhaven - wordt aanvankelijk vooral gebruikt door Stoomvaart Maatschappij Zeeland voor haar veerdienst naar Engeland.
Na het einde van de Eerste Wereldoorlog groeit de bedrijvigheid in de Vlissingse haven. Dit leidt tot uitbreiding van de buitenhaven. De Tweede Wereldoorlog bracht echter nieuwe tegenslagen en veel installaties gingen verloren.
Vanaf 1964 gaat het weer bergopwaarts. Dat jaar wordt de eerste haven in Vlissingen-Oost zich, de Sloehaven. Daarna vestigen zich vele grote industriële bedrijven, waaronder de kerncentrale, zich rond deze haven.
Auteur
W. van Gorsel, 2017