Zeeland Seaports: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
Regel 10: | Regel 10: | ||
==Geschiedenis van het bedrijf== | ==Geschiedenis van het bedrijf== | ||
===Haven van Vlissingen=== | |||
De stad Vlissingen bezat in de middeleeuwen reeds een bloeiende haven. | |||
Na de bloei in de zestiende eeuw, kende de haven van Vlissingen even een dieptepunt. Aan het eind van de negentiende eeuw kwam er toch verbetering in de situatie door de aanleg van het Kanaal door Walcheren en de introductie van de spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom. De haven bestond toen uit twee binnenhavens en één buitenhaven. Van de gehoopte lijndienst naar de USA kwam echter niets terecht, en het havencomplex werd vooral benut door de in 1875 opgerichte Stoomvaart Maatschappij Zeeland die een veerdienst op Engeland uitvoerde. | |||
Na de Eerste Wereldoorlog werd de buitenhaven uitgebreid door de groeiende bedrijvigheid. Na de Tweede Wereldoorlog kende de haven opnieuw een dieptepunt. Hier kwam opnieuw verbetering in rond 1964 toen de eerste haven in Vlissingen-Oost zich opende. De zogenaamde Sloehaven was een winstgevende zaak en vele bedrijven vestigden zich reeds rond de haven. | |||
De ingang van de Sloehaven ligt op de dezelfde plaats als die van de Middelburgse haven in de 16e, 17e en 18e eeuw. Van de totaal 4700 VOC-reizen vanuit Nederlandse havens vertrokken 1147 schepen vanaf de rede bij Zeeburg (Middelburg aan Zee), tegenover het in 1547 gebouwde verdedigingswerk, dat later ook Fort Rammekens wordt genoemd. Hier bij de ingang van de Middelburgse haven (het Vlacke) vertrokken de Zeeuwse schepen van VOC, WIC en MCC naar alle werelddelen. | |||
Ook de kerncentrale van Borssele bevindt zich in dit gebied. Er bestaan reeds lange tijd plannen tot uitbreiding langs de Westerschelde met een containerterminal. | |||
== Auteur == | == Auteur == |
Versie van 29 aug 2017 09:52
Havenbedrijf in Vlissingen-Oost (LATER MEER).
Zeeland Seaport |
---|
De haven van Zeeland (Zeeland Seaports) behelst een samenwerking tussen de havens van Vlissingen en Terneuzen. In 1998 kwamen beide havens overeen de krachten te bundelen onder de vlag van één havenschap. Sinds 2011 is Zeeland Seaports verzelfstandigd naar een overheids-NV.
Geschiedenis van het bedrijf
Haven van Vlissingen
De stad Vlissingen bezat in de middeleeuwen reeds een bloeiende haven.
Na de bloei in de zestiende eeuw, kende de haven van Vlissingen even een dieptepunt. Aan het eind van de negentiende eeuw kwam er toch verbetering in de situatie door de aanleg van het Kanaal door Walcheren en de introductie van de spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom. De haven bestond toen uit twee binnenhavens en één buitenhaven. Van de gehoopte lijndienst naar de USA kwam echter niets terecht, en het havencomplex werd vooral benut door de in 1875 opgerichte Stoomvaart Maatschappij Zeeland die een veerdienst op Engeland uitvoerde.
Na de Eerste Wereldoorlog werd de buitenhaven uitgebreid door de groeiende bedrijvigheid. Na de Tweede Wereldoorlog kende de haven opnieuw een dieptepunt. Hier kwam opnieuw verbetering in rond 1964 toen de eerste haven in Vlissingen-Oost zich opende. De zogenaamde Sloehaven was een winstgevende zaak en vele bedrijven vestigden zich reeds rond de haven.
De ingang van de Sloehaven ligt op de dezelfde plaats als die van de Middelburgse haven in de 16e, 17e en 18e eeuw. Van de totaal 4700 VOC-reizen vanuit Nederlandse havens vertrokken 1147 schepen vanaf de rede bij Zeeburg (Middelburg aan Zee), tegenover het in 1547 gebouwde verdedigingswerk, dat later ook Fort Rammekens wordt genoemd. Hier bij de ingang van de Middelburgse haven (het Vlacke) vertrokken de Zeeuwse schepen van VOC, WIC en MCC naar alle werelddelen.
Ook de kerncentrale van Borssele bevindt zich in dit gebied. Er bestaan reeds lange tijd plannen tot uitbreiding langs de Westerschelde met een containerterminal.
Auteur
W. van Gorsel, 2017