Adam Boreel (heer van Duinbeke): verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Marja (overleg | bijdragen)
k Marja heeft pagina Boreel, Adam (heer Van Duinbeke) hernoemd naar Adam Boreel (heer van Duinbeke): hernoemd
Johan Francke (overleg | bijdragen)
kGeen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Infobox
{{InfoboxPersoon
| above      = Boreel, Adam (heer Van Duinbeke)
| afbeelding =  
| naam = Adam Boreel (heer van Duinbeke); Adam Boreel
| onderschrift =
| geboortedatum = [[2 november]] [[1603]]
| geboorteplaats = Middelburg
| overlijdensdatum = [[juli]] [[1666]]
| overlijdensplaats = Amsterdam
| beroep = theoloog
| VIAF = [http://viaf.org/viaf/13398912 A. Boreel]
}}
}}
== Prestaties ==
Het is deze belangrijke theoloog nooit gelukt veel aanhangers te vinden voor zijn weinig gangbare standpunten, die enigszins op die van de Quakers leken. Hij constateerde dat geen enkele gemeente het zuivere Christendom bracht; daarom diende men elk kerkgenootschap te verlaten en van iedere openbare godsdienstuitoefening af te zien, want om de grondbeginselen van het Christendom te herstellen waren die vrijheid en gelijkheid nodig die alleen in particuliere kring tot hun recht konden komen. Hij noemde dit de 'Kerk der oogluiking', waarvoor hij alleen gehoor vond bij Remonstranten te Rotterdam en Vlaardingen, enkele Lutheranen te Kampen en Zwolle en, door tussenkomst van Jan Baptist van Helmond, enkele Roomsen in Brabant. In 1646 vertrok hij naar Amsterdam, waar hij met Daniel van Breen, Michiel Comans en Galenus Abrahams een zogenaamd Rijnsburgercollege stichtte; ook verkreeg hij in 1646 een octrooi voor het drukken van een tekst van de Talmoed. Boreel heeft ook enige verzen nagelaten, onder andere in Cl. Stapels, ''Lusthof der zielen'' (1681) maar er niet de Nederlandse literatuur mee verrijkt. Hij steunde Jacob Juda Leon toen deze een model van Salomo's tempel maakte, dat eerst van Middelburg naar Amsterdam en later naar Londen verscheept werd.


(Middelburg 2 nov. I603 - Amsterdam juli 1666). Belangrijk theoloog aan wie het echter nooit is gelukt veel aanhangers te vinden voor zijn weinig gangbare standpunten, die enigszins op die van de Quakers leken. Hij constateerde dat geen enkele gemeente het zuivere Christendom bracht; daarom diende men elk kerkgenootschap te verlaten en van iedere openbare godsdienstuitoefening af te zien, want om de grondbeginselen van het Christendom te herstellen waren die vrijheiden gelijkheid nodig die alleen in particuliere kring tot hun recht konden komen. Hij noemde dit de 'Kerk der oogluiking', waarvoor hij alleen gehoor vond bij Remonstranten te Rotterdam en Vlaardingen, enkele Lutheranen te Kampen en Zwolle en, door tussenkomst van Jan Baptist van Helmond, enkele Roomsen in Brabant. In 1646 vertrok hij naar Amsterdam, waar hij met Daniel van Breen, Michiel Comans en Galenus Abrahams een zgn. Rijnsburgercollege stichtte; ook verkreeg hij in 1646 een octrooi voor het drukken van een tekst van de Talmoed. Boreel heeft ook enige verzen nagelaten, o.a. in Cl. Stapels, Lusthof der zielen (1681) maar er niet de Ned. literatuur mee verrijkt. Hij steunde Jacob Juda Leon toen deze een model van Salomo's tempel maakte, dat eerst van Middelburg naar Amsterdam en later naar Londen verscheept werd.
== Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984 ==
{{GoToOriginal}}


== Auteur ==
-L. Hageman


= AUTEUR =
== Literatuur ==
= L. Hageman =
-Van Doorninck, Bibliotheek van anonyimen, 304; 724.
= LITERATUUR =
 
Van Doorninck, Bibliotheek van anonyimen, 304; 724. Nagtglas, Levensberichten. Van Slee, Rijnsburgercollegianten. 77, 135-143, 260, 268, 385, 346. N.N.B.W. VI.
-Nagtglas, Levensberichten.  
 
-[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/24011292X Walther Schneider, ''Adam Boreel; sein Leben und seine Schriften'' proefschrift ((S.l.), 1911).]
 
-Van Slee, Rijnsburgercollegianten. 77, 135-143, 260, 268, 385, 346.  
 
-N.N.B.W. VI.
 
[[category:Religie]]
[[category:persoon]]
[[category:Zeeuwen]]

Versie van 11 jan 2016 10:23

Adam Boreel (heer van Duinbeke)
Geboren 2 november 1603 Middelburg
Overleden juli 1666 Amsterdam
Beroep theoloog
VIAF A. Boreel

Prestaties

Het is deze belangrijke theoloog nooit gelukt veel aanhangers te vinden voor zijn weinig gangbare standpunten, die enigszins op die van de Quakers leken. Hij constateerde dat geen enkele gemeente het zuivere Christendom bracht; daarom diende men elk kerkgenootschap te verlaten en van iedere openbare godsdienstuitoefening af te zien, want om de grondbeginselen van het Christendom te herstellen waren die vrijheid en gelijkheid nodig die alleen in particuliere kring tot hun recht konden komen. Hij noemde dit de 'Kerk der oogluiking', waarvoor hij alleen gehoor vond bij Remonstranten te Rotterdam en Vlaardingen, enkele Lutheranen te Kampen en Zwolle en, door tussenkomst van Jan Baptist van Helmond, enkele Roomsen in Brabant. In 1646 vertrok hij naar Amsterdam, waar hij met Daniel van Breen, Michiel Comans en Galenus Abrahams een zogenaamd Rijnsburgercollege stichtte; ook verkreeg hij in 1646 een octrooi voor het drukken van een tekst van de Talmoed. Boreel heeft ook enige verzen nagelaten, onder andere in Cl. Stapels, Lusthof der zielen (1681) maar er niet de Nederlandse literatuur mee verrijkt. Hij steunde Jacob Juda Leon toen deze een model van Salomo's tempel maakte, dat eerst van Middelburg naar Amsterdam en later naar Londen verscheept werd.

Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

Bekijk de originele tekst uit de Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

Auteur

-L. Hageman

Literatuur

-Van Doorninck, Bibliotheek van anonyimen, 304; 724.

-Nagtglas, Levensberichten.

-Walther Schneider, Adam Boreel; sein Leben und seine Schriften proefschrift ((S.l.), 1911).

-Van Slee, Rijnsburgercollegianten. 77, 135-143, 260, 268, 385, 346.

-N.N.B.W. VI.