Sassche Vaart: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
[[Bestand:Romeinen1.jpg|thumb|right|300px|Fundamenten van een Gallo-Romeins tempeltje dat gevonden is binnen de restanten van de Romeinse vesting. Foto: C. den Boer/De Stem. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 133303]] | |||
Een deel van de oude vaarweg vanuit de Westerschelde via de in 1377 ontstane Braakman naar Gent. Ontwerp van Francois van den Velde 1545). Op 26 mei 1547 geeft keizer Karel V aan Gent toestemming om de Sassche Vaart te graven vanaf het in België gelegen fort Roodenhuize naar de Landsdijk of de Graaf Jansdijk, die destijds ter plaatse waar later Sas van Gent is verrezen, een deel van de waterkering langs de Braakman vormde. Door tegenstand van Antwerpen (concurrentievrees), duurde het tot 13 december 1549 eer keizer Karel V toestemming gaf om daar een sluis te bouwen. Na het bouwen van de sassen. 'de Soute Speye' en de 'Zoete Speye' werd op 2 januari 1562 van Philips van Bourgondië vergunning verkregen om 'bij middele van twee rabatten af te sluysen te moghen deursteken de Landtdijck ligghende aan 't einde huerlieden nieuwe gedelf genaemt Sas'. Zo kon op 4 april 1563 Sassche Vaart feestelijk worden geopend. Een haringschuit komende uit Dordrecht, met als schipper Pieter Jacobse Soetemelk uit Lekkerkerk, voer als eerste zeeschip via de Sassche Vaart de haven van Gent binnen. Toen de toegang ia de Braakman niet meer bruikbaar was, werd de Sassche Vaart in 1827 een deel van het toen gegraven [[kanaal]] Gent Terneuzen. Sindsdien heeft het kanaal meermalen een verruiming ondergaan. | Een deel van de oude vaarweg vanuit de Westerschelde via de in 1377 ontstane Braakman naar Gent. Ontwerp van Francois van den Velde 1545). Op 26 mei 1547 geeft keizer Karel V aan Gent toestemming om de Sassche Vaart te graven vanaf het in België gelegen fort Roodenhuize naar de Landsdijk of de Graaf Jansdijk, die destijds ter plaatse waar later Sas van Gent is verrezen, een deel van de waterkering langs de Braakman vormde. Door tegenstand van Antwerpen (concurrentievrees), duurde het tot 13 december 1549 eer keizer Karel V toestemming gaf om daar een sluis te bouwen. Na het bouwen van de sassen. 'de Soute Speye' en de 'Zoete Speye' werd op 2 januari 1562 van Philips van Bourgondië vergunning verkregen om 'bij middele van twee rabatten af te sluysen te moghen deursteken de Landtdijck ligghende aan 't einde huerlieden nieuwe gedelf genaemt Sas'. Zo kon op 4 april 1563 Sassche Vaart feestelijk worden geopend. Een haringschuit komende uit Dordrecht, met als schipper Pieter Jacobse Soetemelk uit Lekkerkerk, voer als eerste zeeschip via de Sassche Vaart de haven van Gent binnen. Toen de toegang ia de Braakman niet meer bruikbaar was, werd de Sassche Vaart in 1827 een deel van het toen gegraven [[kanaal]] Gent Terneuzen. Sindsdien heeft het kanaal meermalen een verruiming ondergaan. |
Versie van 11 apr 2025 07:02

Een deel van de oude vaarweg vanuit de Westerschelde via de in 1377 ontstane Braakman naar Gent. Ontwerp van Francois van den Velde 1545). Op 26 mei 1547 geeft keizer Karel V aan Gent toestemming om de Sassche Vaart te graven vanaf het in België gelegen fort Roodenhuize naar de Landsdijk of de Graaf Jansdijk, die destijds ter plaatse waar later Sas van Gent is verrezen, een deel van de waterkering langs de Braakman vormde. Door tegenstand van Antwerpen (concurrentievrees), duurde het tot 13 december 1549 eer keizer Karel V toestemming gaf om daar een sluis te bouwen. Na het bouwen van de sassen. 'de Soute Speye' en de 'Zoete Speye' werd op 2 januari 1562 van Philips van Bourgondië vergunning verkregen om 'bij middele van twee rabatten af te sluysen te moghen deursteken de Landtdijck ligghende aan 't einde huerlieden nieuwe gedelf genaemt Sas'. Zo kon op 4 april 1563 Sassche Vaart feestelijk worden geopend. Een haringschuit komende uit Dordrecht, met als schipper Pieter Jacobse Soetemelk uit Lekkerkerk, voer als eerste zeeschip via de Sassche Vaart de haven van Gent binnen. Toen de toegang ia de Braakman niet meer bruikbaar was, werd de Sassche Vaart in 1827 een deel van het toen gegraven kanaal Gent Terneuzen. Sindsdien heeft het kanaal meermalen een verruiming ondergaan.
Auteur
Wilderom, J. Kuipers
Literatuur
- Decavele, 150 jaar Kanaal Gent Terneuzen.