Paasgebruiken: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 2: | Regel 2: | ||
| above = Paasgebruiken | | above = Paasgebruiken | ||
}} | }} | ||
[[Bestand:gaaischieten_3410.jpg|thumb|250px|right| | [[Bestand:gaaischieten_3410.jpg|thumb|250px|right|Gaaischieten, zoals hier te Ovezande werd vaak op Eerste Paasdag beoefend. Foto: J. Dingemanse, 1975. Bron: ZB/Beeldbank Zeeland, recordnr. 3410]] | ||
Volksgewoonten ter gelegenheid van het paasfeest. Omstreeks 1850 was het eieren rapen op de Walcherse dorpen nog vrij algemeen, maar omstreeks 1870 was het al zeldzaam geworden. In de loop van de 20ste eeuw raakte dit gebruik opnieuw in zwang. In het Zeeuws-Vlaamse grensgebied haalden de kinderen op Goede Vrijdag eieren op onder het zingen van oude paasliedjes (tot 1940). Op eerste Paasdag vonden er spelen als [[gaaischieten]] en pierbollen plaats, terwijl tweede Paasdag vooral een speeldag voor de kinderen was. In de Walcherse dorpen vermaakte men zich op tweede en derde Paasdag met bollen (met drie grote houten ballen langs de straat rollen) en balgooien. Meisjes vermaakten zich met touwtjespringen, hetgeen in de vooravond van Paasmaandag omstreeks 1880 ook in Middelburg door jonge vrouwen werd gedaan. De jongere jeugd danste hier rond vetkaarsjes. Ook liepen de kinderen er op de avond van Paasdrie met lampions. Zij zongen 'Hollandse jongens, waar moeten wij naar toe? Wij, wij moeten naar Brussel toe', een lied dat aan de Belgische Opstand in 1830 herinnert. Tot het eind van de 19de eeuw vierden de bewoners van de Veersesingel te Middelburg en omgeving op tweede Paasdag hun Dampoortse kermis, onder andere met eieren rapen. Nog omstreeks 1910 liepen kinderen in Tholen en Hulst, wellicht ook in andere plaatsen, op palmzondag met palmpaasjes en in Zierikzee met een [[Aeremstokje]]. | Volksgewoonten ter gelegenheid van het paasfeest. Omstreeks 1850 was het eieren rapen op de Walcherse dorpen nog vrij algemeen, maar omstreeks 1870 was het al zeldzaam geworden. In de loop van de 20ste eeuw raakte dit gebruik opnieuw in zwang. In het Zeeuws-Vlaamse grensgebied haalden de kinderen op Goede Vrijdag eieren op onder het zingen van oude paasliedjes (tot 1940). Op eerste Paasdag vonden er spelen als [[gaaischieten]] en pierbollen plaats, terwijl tweede Paasdag vooral een speeldag voor de kinderen was. In de Walcherse dorpen vermaakte men zich op tweede en derde Paasdag met bollen (met drie grote houten ballen langs de straat rollen) en balgooien. Meisjes vermaakten zich met touwtjespringen, hetgeen in de vooravond van Paasmaandag omstreeks 1880 ook in Middelburg door jonge vrouwen werd gedaan. De jongere jeugd danste hier rond vetkaarsjes. Ook liepen de kinderen er op de avond van Paasdrie met lampions. Zij zongen 'Hollandse jongens, waar moeten wij naar toe? Wij, wij moeten naar Brussel toe', een lied dat aan de Belgische Opstand in 1830 herinnert. Tot het eind van de 19de eeuw vierden de bewoners van de Veersesingel te Middelburg en omgeving op tweede Paasdag hun Dampoortse kermis, onder andere met eieren rapen. Nog omstreeks 1910 liepen kinderen in Tholen en Hulst, wellicht ook in andere plaatsen, op palmzondag met palmpaasjes en in Zierikzee met een [[Aeremstokje]]. | ||
Huidige versie van 19 nov 2024 om 14:26
Paasgebruiken |
---|
Volksgewoonten ter gelegenheid van het paasfeest. Omstreeks 1850 was het eieren rapen op de Walcherse dorpen nog vrij algemeen, maar omstreeks 1870 was het al zeldzaam geworden. In de loop van de 20ste eeuw raakte dit gebruik opnieuw in zwang. In het Zeeuws-Vlaamse grensgebied haalden de kinderen op Goede Vrijdag eieren op onder het zingen van oude paasliedjes (tot 1940). Op eerste Paasdag vonden er spelen als gaaischieten en pierbollen plaats, terwijl tweede Paasdag vooral een speeldag voor de kinderen was. In de Walcherse dorpen vermaakte men zich op tweede en derde Paasdag met bollen (met drie grote houten ballen langs de straat rollen) en balgooien. Meisjes vermaakten zich met touwtjespringen, hetgeen in de vooravond van Paasmaandag omstreeks 1880 ook in Middelburg door jonge vrouwen werd gedaan. De jongere jeugd danste hier rond vetkaarsjes. Ook liepen de kinderen er op de avond van Paasdrie met lampions. Zij zongen 'Hollandse jongens, waar moeten wij naar toe? Wij, wij moeten naar Brussel toe', een lied dat aan de Belgische Opstand in 1830 herinnert. Tot het eind van de 19de eeuw vierden de bewoners van de Veersesingel te Middelburg en omgeving op tweede Paasdag hun Dampoortse kermis, onder andere met eieren rapen. Nog omstreeks 1910 liepen kinderen in Tholen en Hulst, wellicht ook in andere plaatsen, op palmzondag met palmpaasjes en in Zierikzee met een Aeremstokje.
Auteur
P.J. Meertens, herz. J. Dekker (2012)
Literatuur
-J. Vader, Oud Walcheren; van mensen en dingen uit grootvaders tijd (Middelburg, 1965) 56.