Reimond Kimpe: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Regel 18: Regel 18:
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was hij een fel flamingant en liep voorop in het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen. Toen in 1917 met hulp van de Duitse bezetter de universiteit van Gent werd vernederlandst kreeg hij daar een aanstelling die omschreven werd als 'Erzats-professor' voor de faculteit van bruggen- en wegenbouw.   
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was hij een fel flamingant en liep voorop in het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen. Toen in 1917 met hulp van de Duitse bezetter de universiteit van Gent werd vernederlandst kreeg hij daar een aanstelling die omschreven werd als 'Erzats-professor' voor de faculteit van bruggen- en wegenbouw.   


Na de Eerste Wereldoorlog week hij uit naar Nederland en werd in Vlaanderen bij verstek ter dood veroordeeld. In 1920 vestigde hij zich in Middelburg waar hij al spoedig een dominerende plaats in het Zeeuwse kunstleven innam. Aanvankelijk schilderde hij in een expressionistische bruine trant, die aansluit bij Vlaamse schilders als Permeke en Gustaaf de Smet. Schepen en havens, landschap en mensen van Walcheren waren zijn onderwerpen; vooral Westkapelle inspireerde hem. In 1940 ging zijn atelier met een groot deel van zijn werk bij de brand van Middelburg verloren. Na de oorlog werd zijn schildertrant gestileerder en abstracter, zijn mannen en vrouwen, huizen en schepen werden stereotiep, in schrille kleuren. Kimpe's aanzien in Zeeland was zeer groot; een Kimpe in huis hebben werd een 'must' voor elke kunstliefhebber. Hoewel hij in zijn jongere jaren zeker indrukwekkende schilderijen heeft gemaakt, is zijn betekenis wel overschat.
Na de Eerste Wereldoorlog week hij uit naar Nederland en werd in Vlaanderen bij verstek ter dood veroordeeld. In 1920 vestigde hij zich in Middelburg, waar hij vanaf 1923 begon te schilderen en hij al spoedig een dominerende plaats in het Zeeuwse kunstleven innam. Aanvankelijk schilderde hij in een expressionistische bruine trant, die aansluit bij Vlaamse schilders als Permeke en Gustaaf de Smet. Schepen en havens, landschap en mensen van Walcheren waren zijn onderwerpen; vooral Westkapelle inspireerde hem. In 1940 ging zijn atelier met een groot deel van zijn werk bij de brand van Middelburg verloren. Na de oorlog werd zijn schildertrant gestileerder en abstracter, zijn mannen en vrouwen, huizen en schepen werden stereotiep, in schrille kleuren. Kimpe's aanzien in Zeeland was zeer groot; een Kimpe in huis hebben werd een 'must' voor elke kunstliefhebber. Hoewel hij in zijn jongere jaren zeker indrukwekkende schilderijen heeft gemaakt, is zijn betekenis wel overschat.





Versie van 4 okt 2023 09:02

Reimond Kimpe

Reimond Kimpe in 1963, fotoarchief PZC, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 136545
Geboren 6 december 1885 Gent
Overleden 11 mei 1970 Goes
Beroep kunstschilder
VIAF R. Kimpe

Biografie

Abstract schilderij van Kimpe, ca. 1955, foto: Johan Francke, juli 2015, collectie ZB
Schilderij 'de jager' van Kimpe, uit 1943, prentbriefkaart, 2008, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 36935

Reimond of Raymundus Josephus Petrus (voluit) Kimpe studeerde als civiel ingenieur (bouwkunde) af aan de Universiteit van Gent, maar is als schilder autodidact.

Tijdens en na zijn studie bouwkunde deed hij zijn best om naam te maken als schrijver in het Vlaamse literaire wereldje van begin 20e eeuw. Ondanks enkele publicaties en een vriendschap met de wel erkende schrijver Felix Timmermans brak hij niet door en verdiende de kost als ingenieur in Lier bij Antwerpen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was hij een fel flamingant en liep voorop in het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen. Toen in 1917 met hulp van de Duitse bezetter de universiteit van Gent werd vernederlandst kreeg hij daar een aanstelling die omschreven werd als 'Erzats-professor' voor de faculteit van bruggen- en wegenbouw.

Na de Eerste Wereldoorlog week hij uit naar Nederland en werd in Vlaanderen bij verstek ter dood veroordeeld. In 1920 vestigde hij zich in Middelburg, waar hij vanaf 1923 begon te schilderen en hij al spoedig een dominerende plaats in het Zeeuwse kunstleven innam. Aanvankelijk schilderde hij in een expressionistische bruine trant, die aansluit bij Vlaamse schilders als Permeke en Gustaaf de Smet. Schepen en havens, landschap en mensen van Walcheren waren zijn onderwerpen; vooral Westkapelle inspireerde hem. In 1940 ging zijn atelier met een groot deel van zijn werk bij de brand van Middelburg verloren. Na de oorlog werd zijn schildertrant gestileerder en abstracter, zijn mannen en vrouwen, huizen en schepen werden stereotiep, in schrille kleuren. Kimpe's aanzien in Zeeland was zeer groot; een Kimpe in huis hebben werd een 'must' voor elke kunstliefhebber. Hoewel hij in zijn jongere jaren zeker indrukwekkende schilderijen heeft gemaakt, is zijn betekenis wel overschat.


Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Kimpe lid van de N.S.B., maar hij kreeg later onenigheid met de Duitse bezetter. In 2001 ontstond over dit lidmaatschap commotie toen de gemeente Middelburg een werk ten behoeve van de stadhuiscollectie van hem wilde aankopen. Ook als auteur was Kimpe werkzaam. Hij schreef onder meer de romans ‘Levenswetten’ (1911), een bundel verhalen); ‘Het eeuwige onvoldane' en 'Langsheen den gulden middenweg’ (1912). Ook verscheen het toneelspel ‘Het bateloos offer’ van zijn hand.

Bibliografie

Reimond Kimpe, 'Zuid-Bevelandse boer', doek, 1958,Zeeuws Veilinghuis

Tekst Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

Bekijk de originele tekst uit de Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

Auteur

-herz. Peter Sijnke, 2011

Literatuur

Reimond Kimpe, Zeemanspaar, 1943, olieverfschilderij, Maritiem Museum Rotterdam, foto: Johan Francke, 23 maart 2019.