Cobelfret: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wimg (overleg | bijdragen)
Wimg (overleg | bijdragen)
Regel 19: Regel 19:
Naast het in- en uitladen begon Cobelfret al snel met het rijklaar maken van auto's. Behalve uit Engeland kwamen er ook al gauw auto's aangevoerd uit België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs uit Turkije. Een jaar na de start werkten er dan ook al 140 werknemers bij het bedrijf en werden er op jaarbasis 400.000 auto's verwerkt.
Naast het in- en uitladen begon Cobelfret al snel met het rijklaar maken van auto's. Behalve uit Engeland kwamen er ook al gauw auto's aangevoerd uit België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs uit Turkije. Een jaar na de start werkten er dan ook al 140 werknemers bij het bedrijf en werden er op jaarbasis 400.000 auto's verwerkt.


===Geluidshinder===
Ondanks de succesvolle start was er van omwonenden veel ophef rondom de geluidshinder van de autotreinen die het Cobelterrein verlieten. In oktober 2005 dreigde de minister Cobelfret met een dwangsom, indien het bedrijf het aantal treinritten niet aan banden zou leggen.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2005-10-21/edition/null/page/1?query=%22Cobelfret%22&period=2005&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Rijk eist eind aan transporten Cobelfret', in: PZC, 21 oktober 2005, pag. 1]</ref> Later werd de situatie door het Rijk toch gedoogd.
Ondanks de succesvolle start was er van omwonenden veel ophef rondom de geluidshinder van de autotreinen die het Cobelterrein verlieten. In oktober 2005 dreigde de minister Cobelfret met een dwangsom, indien het bedrijf het aantal treinritten niet aan banden zou leggen.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2005-10-21/edition/null/page/1?query=%22Cobelfret%22&period=2005&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Rijk eist eind aan transporten Cobelfret', in: PZC, 21 oktober 2005, pag. 1]</ref> Later werd de situatie door het Rijk toch gedoogd.



Versie van 12 dec 2017 13:37

Cobelfret

Auto-overslagbedrijf in Vlissingen-Oost (LATER MEER)

Cobelfret-terrein, foto: Omroep Zeeland


Geschiedenis van het bedrijf

2003: Het begin

In april 2003 opende het Antwerpse rederij "Compagnie Belge Affretement NV", beter bekend als scheepvaart- en transportbedrijf Cobelfret een roll-on roll-off terminal in Vlissingen-Oost. Op een 60 ha. groot terrein werden dagelijks auto's aangevoerd en naar het Cobel-bedrijfsterrein in Vlissingen-Oost getransporteerd.

Cobelfret begon zijn werkzaamheden in Vlissingen-Oost met 45 werknemers. Vijf mensen op kantoor, de rest als verlader. Deze verladers vervoerden de nieuwe auto's (allen van het merk Ford) naar het terrein naast het kantoorgebouw. Het is op dat moment de bedoeling om van en naar Dagenham (bij Londen) drie maal per etmaal met vier schepen 350.000 personenauto`s per jaar en 90.000 met auto's geladen trailers te verladen.[1]

Het Cobelfret-terrein bood ruimte aan zo'n 24.000 personenauto's en een opstelruimte voor honderden trailers. De beslissing van Cobelfret om voor Vlissingen te kiezen is mede ingegeven door toezegging van het havenschap een spoorlijn aan te leggen naar het achterland.

Groei

Naast het in- en uitladen begon Cobelfret al snel met het rijklaar maken van auto's. Behalve uit Engeland kwamen er ook al gauw auto's aangevoerd uit België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs uit Turkije. Een jaar na de start werkten er dan ook al 140 werknemers bij het bedrijf en werden er op jaarbasis 400.000 auto's verwerkt.

Ondanks de succesvolle start was er van omwonenden veel ophef rondom de geluidshinder van de autotreinen die het Cobelterrein verlieten. In oktober 2005 dreigde de minister Cobelfret met een dwangsom, indien het bedrijf het aantal treinritten niet aan banden zou leggen.[2] Later werd de situatie door het Rijk toch gedoogd.

Auteur

W. van Gorsel, 2017

Bronnen

Sites

Literatuur

Noten