Cobelfret: verschil tussen versies
Regel 17: | Regel 17: | ||
===Groei=== | ===Groei=== | ||
Naast het in- en uitladen begon Cobelfret al snel met het rijklaar maken van auto's. Behalve uit Engeland kwamen er ook al gauw auto's aangevoerd uit België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs uit Turkije. | Naast het in- en uitladen begon Cobelfret al snel met het rijklaar maken van auto's. Behalve uit Engeland kwamen er ook al gauw auto's aangevoerd uit België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs uit Turkije. Een jaar na de start werken er dan ook al 140 werknemers bij het bedrijf en worden er op jaarbasis 400.000 auto's verwerkt. | ||
== Auteur == | == Auteur == |
Versie van 12 dec 2017 13:13
Cobelfret |
---|
Auto-overslagbedrijf in Vlissingen-Oost (LATER MEER)
Geschiedenis van het bedrijf
2003: Het begin
In april 2003 opende het Antwerpse rederij "Compagnie Belge Affretement NV", beter bekend als scheepvaart- en transportbedrijf Cobelfret een roll-on roll-off terminal in Vlissingen-Oost. Op een 60 ha. groot terrein werden dagelijks auto's aangevoerd en naar het Cobel-bedrijfsterrein in Vlissingen-Oost getransporteerd.
Cobelfret begon zijn werkzaamheden in Vlissingen-Oost met 45 werknemers. Vijf mensen op kantoor, de rest als verlader. Deze verladers vervoerden de nieuwe auto's (allen van het merk Ford) naar het terrein naast het kantoorgebouw. Het is op dat moment de bedoeling om van en naar Dagenham (bij Londen) drie maal per etmaal met vier schepen 350.000 personenauto`s per jaar en 90.000 met auto's geladen trailers te verladen.[1]
Het Cobelfret-terrein bood ruimte aan zo'n 24.000 personenauto's en een opstelruimte voor honderden trailers. De beslissing van Cobelfret om voor Vlissingen te kiezen is mede ingegeven door toezegging van het havenschap een spoorlijn aan te leggen naar het achterland.
Groei
Naast het in- en uitladen begon Cobelfret al snel met het rijklaar maken van auto's. Behalve uit Engeland kwamen er ook al gauw auto's aangevoerd uit België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en zelfs uit Turkije. Een jaar na de start werken er dan ook al 140 werknemers bij het bedrijf en worden er op jaarbasis 400.000 auto's verwerkt.
Auteur
W. van Gorsel, 2017