Cobelfret: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wimg (overleg | bijdragen)
Wimg (overleg | bijdragen)
Regel 12: Regel 12:
In april 2003 opende  het Antwerpse rederij "Compagnie Belge Affretement NV", beter bekend als scheepvaart- en transportbedrijf Cobelfret een roll-on roll-off terminal in Vlissingen-Oost. Op een 60 ha. groot terrein werden dagelijks auto's aangevoerd en naar het Cobel-bedrijfsterrein in Vlissingen-Oost getransporteerd.
In april 2003 opende  het Antwerpse rederij "Compagnie Belge Affretement NV", beter bekend als scheepvaart- en transportbedrijf Cobelfret een roll-on roll-off terminal in Vlissingen-Oost. Op een 60 ha. groot terrein werden dagelijks auto's aangevoerd en naar het Cobel-bedrijfsterrein in Vlissingen-Oost getransporteerd.


Cobelfret begon zijn werkzaamheden in Vlissingen-Oost met 45 werknemers. Vijf mensen op kantoor, de rest als verlader. Deze verladers vervoerden de nieuwe auto's (allen van het merk Ford) naar het terrein naast het kantoorgebouw. Het is op dat moment de bedoeling om vanuit Dagenham (bij Londen) drie maal per etmaal met vier schepen 350.000 personenauto`s per jaar en 90.000 met auto's geladen trailers te verladen.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2003-04-25/edition/null/page/13?query=%22Cobelfret%22&period=2003&sort=issuedate%20ascending Krantenbank Zeeland, 'Cobelfret begint in Vlissingen-Oost', in: PZC, 25 april 2003, pag. 13]</ref>
Cobelfret begon zijn werkzaamheden in Vlissingen-Oost met 45 werknemers. Vijf mensen op kantoor, de rest als verlader. Deze verladers vervoerden de nieuwe auto's (allen van het merk Ford) naar het terrein naast het kantoorgebouw. Het is op dat moment de bedoeling om van en naar Dagenham (bij Londen) drie maal per etmaal met vier schepen 350.000 personenauto`s per jaar en 90.000 met auto's geladen trailers te verladen.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2003-04-25/edition/null/page/13?query=%22Cobelfret%22&period=2003&sort=issuedate%20ascending Krantenbank Zeeland, 'Cobelfret begint in Vlissingen-Oost', in: PZC, 25 april 2003, pag. 13]</ref>


Het Cobelfret-terrein bood ruimte aan zo'n 24.000 personenauto's en een opstelruimte voor honderden trailers. De beslissing van Cobelfret om voor Vlissingen te kiezen is mede ingegeven door toezegging van het havenschap een spoorlijn aan te leggen naar het achterland.
Het Cobelfret-terrein bood ruimte aan zo'n 24.000 personenauto's en een opstelruimte voor honderden trailers. De beslissing van Cobelfret om voor Vlissingen te kiezen is mede ingegeven door toezegging van het havenschap een spoorlijn aan te leggen naar het achterland.

Versie van 12 dec 2017 13:07

Cobelfret

Auto-overslagbedrijf in Vlissingen-Oost (LATER MEER)

Cobelfret-terrein, foto: Omroep Zeeland


Geschiedenis van het bedrijf

2003: Het begin

In april 2003 opende het Antwerpse rederij "Compagnie Belge Affretement NV", beter bekend als scheepvaart- en transportbedrijf Cobelfret een roll-on roll-off terminal in Vlissingen-Oost. Op een 60 ha. groot terrein werden dagelijks auto's aangevoerd en naar het Cobel-bedrijfsterrein in Vlissingen-Oost getransporteerd.

Cobelfret begon zijn werkzaamheden in Vlissingen-Oost met 45 werknemers. Vijf mensen op kantoor, de rest als verlader. Deze verladers vervoerden de nieuwe auto's (allen van het merk Ford) naar het terrein naast het kantoorgebouw. Het is op dat moment de bedoeling om van en naar Dagenham (bij Londen) drie maal per etmaal met vier schepen 350.000 personenauto`s per jaar en 90.000 met auto's geladen trailers te verladen.[1]

Het Cobelfret-terrein bood ruimte aan zo'n 24.000 personenauto's en een opstelruimte voor honderden trailers. De beslissing van Cobelfret om voor Vlissingen te kiezen is mede ingegeven door toezegging van het havenschap een spoorlijn aan te leggen naar het achterland.

Auteur

W. van Gorsel, 2017

Bronnen

Sites

Literatuur

Noten