Coroos: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wimg (overleg | bijdragen)
Wimg (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 32: Regel 32:


===2000-2010: veranderend consumentengedrag===
===2000-2010: veranderend consumentengedrag===
In 2003 bedraagt de netto-omzet bijna 100 miljoen gulden. De winsten staan als gevolg van een supermarktoorlog echter duidelijk onder druk. Dat jaar werken in totaal 162 mensen bij Coroos (incl. vestiging in Geldermalsen).<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2004-07-14/edition/null/page/32 Krantenbank Zeeland, 'Coroos breidt fors uit in Kapelle', in: PZC, 14 juli 2004]</ref> Het bedrijf groeit uit tot het grootste conserven verwerkend bedrijf in Nederland, nog voor Hak. Wel is Hak de belangrijkste leverancier van een (eigen) A-merk. De produkten van Coroos hebben geen eigen naam, maar worden als huismerk onder de naam van de supermarkt (bijv. Albert Heijn of Emtee) verkocht.
In 2003 bedraagt de netto-omzet bijna 100 miljoen gulden. De winsten staan als gevolg van een supermarktoorlog echter duidelijk onder druk. Dat jaar werken in totaal 162 mensen bij Coroos (incl. vestiging in Geldermalsen).<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2004-07-14/edition/null/page/32 Krantenbank Zeeland, 'Coroos breidt fors uit in Kapelle', in: PZC, 14 juli 2004, pag. 32]</ref> Het bedrijf groeit uit tot het grootste conserven verwerkend bedrijf in Nederland, nog voor Hak. Wel is Hak de belangrijkste leverancier van een (eigen) A-merk. De produkten van Coroos hebben geen eigen naam, maar worden als huismerk onder de naam van de supermarkt (bijv. Albert Heijn of Emtee) verkocht.


Coroos heeft de verwerking van zacht fruit inmiddels afgestoten. Als gevolg van het arbeidsintensieve karakter ervan - en de daarbij samengaande relatief hoge loonkosten - is dit overgelaten aan Oost-Europeaanse producenten, waar de lonen veel lager liggen. De producten waar Coroos zich wel op heeft gespecialiseerd, bijv. erwtjes of sperciebonen, etc., worden betrokken uit een gebied met een straal van 200 km. rond Kapelle, tot in Duitsland en Noord-Frankrijk aan toe. Het logistieke proces rond de aanvoer van deze producten komt dan ook zeer nauw.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2006-08-24/edition/null/page/22 Krantenbank Zeeland, 'Een doperwt blijft een doperwt', in: PZC, 24 augustus 2006]</ref>
Coroos heeft de verwerking van zacht fruit inmiddels afgestoten. Als gevolg van het arbeidsintensieve karakter ervan - en de daarbij samengaande relatief hoge loonkosten - is dit overgelaten aan Oost-Europeaanse producenten, waar de lonen veel lager liggen. De producten waar Coroos zich wel op heeft gespecialiseerd, bijv. erwtjes of sperciebonen, etc., worden betrokken uit een gebied met een straal van 200 km. rond Kapelle, tot in Duitsland en Noord-Frankrijk aan toe. Het logistieke proces rond de aanvoer van deze producten komt dan ook zeer nauw.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2006-08-24/edition/null/page/22 Krantenbank Zeeland, 'Een doperwt blijft een doperwt', in: PZC, 24 augustus 2006, pag. 22]</ref>


Door snel veranderend consumentengedrag - onder andere een gevolg van de snelle groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en de toename van het gemiddeld aantal eetmomenten per dag - veranderen producten en hun verpakkingen. Daarnaast worden op de Europese markt appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches ingevoerd. Op de Nederlandse markt verschijnen de merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit.
Door snel veranderend consumentengedrag - onder andere een gevolg van de snelle groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en de toename van het gemiddeld aantal eetmomenten per dag - veranderen producten en hun verpakkingen. Daarnaast worden op de Europese markt appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches ingevoerd. Op de Nederlandse markt verschijnen de merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit.


De zaken gaan goed bij Coroos. In 2004 wordt een groot nieuw magazijn gebouwd voor extra opslagcapaciteit en in 2009 wordt een vijfde sterilisatietoren in gebruik genomen.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2009-03-17/edition/null/page/66  Krantenbank Zeeland, 'Coroos blijft groeien', in: PZC, 17 maart 2009]</ref> Tussen 2007 en 2010 groeit de omzet van Coroos met bijna 30% naar ongeveer 150 miljoen euro.
De zaken gaan goed bij Coroos. In 2004 wordt een groot nieuw magazijn gebouwd voor extra opslagcapaciteit en in 2009 wordt een vijfde sterilisatietoren in gebruik genomen.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2009-03-17/edition/null/page/66  Krantenbank Zeeland, 'Coroos blijft groeien', in: PZC, 17 maart 2009, pag. 66]</ref> Tussen 2007 en 2010 groeit de omzet van Coroos met bijna 30% naar ongeveer 150 miljoen euro.


===Na 2010===
===Na 2010===
De afnemers van Coroos zitten intussen verspreid door Europa: België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje en Italie. De belangrijkste producten die gemaakt worden zijn: doperwtjes, worteltjes, haricots verts, rode kool, bietjes, meerdere peulvruchten en natuurlijk appelmoes. De aangevoerde appels voor dat laatste product zijn vooral van Zeeuwse boeren afkomstig.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2011-11-19/edition/null/page/147 Krantenbank Zeeland, 'Smokkelhoek nog steeds in trek', in: PZC, 19 november 2011]</ref>
De afnemers van Coroos zitten intussen verspreid door Europa: België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje en Italie. De belangrijkste producten die gemaakt worden zijn: doperwtjes, worteltjes, haricots verts, rode kool, bietjes, meerdere peulvruchten en natuurlijk appelmoes. De aangevoerde appels voor dat laatste product zijn vooral van Zeeuwse boeren afkomstig.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2011-11-19/edition/null/page/147 Krantenbank Zeeland, 'Smokkelhoek nog steeds in trek', in: PZC, 19 november 2011, pag. 147]</ref>


== Auteur ==
== Auteur ==

Versie van 2 okt 2017 07:55

Fruitverwerkend bedrijf in Kapelle-Biezelinge.

Coroos
Coroos Conserven B.V., groente- en fruitconserven. In 1957 opgericht door Cor Oostrom, foto: J. Wolterbeek, ca. 1985 ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 138968

Geschiedenis van het bedrijf

Het begin: 1957-1970

In 1957 besluit Cor Oostrom het fruitverwerkende bedrijf van zijn vader, Veluco in Geldermalsen, te verlaten om een eigen bedrijf te beginnen. In Oosterhout (bij Nijmegen) begint hij in een (gehuurd) deel van de conservenfabriek Bato aardbeien in blik te verwerken. Hij noemt zijn nieuwe bedrijf Corcos, een afkorting van zijn naam. Ook ander zacht fruit als bramen en frambozen worden geleidelijk verwerkt.

Een paar jaar later, in mei 1960, wordt een eerste eigen productie-gebouw in gebruik genomen voor grootschalige verwerking van groente en fruit. De nieuwe vestigingsplaats wordt Kapelle-Biezelinge, omdat Oostrom toevallig met de burgemeester (Van Suylekom) in contact komt en hem een geschikt stuk grond in Biezelinge wordt aangeboden. De nabijheid van fruit telende boeren in de directe omgeving van de fabriek speelt natuurlijk ook een rol bij de keuze voor Kapelle. Daarnaast kan het nieuwe bedrijf profiteren van een rijkssubsidieregeling voor 'probleemgebieden'.

Conservenfabriek Coroos, fotograaf: onbekend, 1960 ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 125261

De eerste arbeiders zijn werknemers uit de oude fabriek in Oosterhout. 20 man en hun gezin vestigen zich in Kapelle. Vanwege een gebrek aan voldoende personeel kan de fabriek aanvankelijk niet op volle capaciteit draaien.

De eerste vestiging in Kapelle meet ongeveer 7000 m2. Het eerste product dat in Kapelle wordt verwerkt is asperges. Later volgen ook aardbeien, frambozen en bramen.

1970-1980: groei

In de jaren 70 groeit Coroos tot een miljoenenbedrijf met ongeveer 100 man vast personeel. In de drukke maanden (tussen juni en december) komen daar vaak nog 300 tot 400 man bij via uitzendbureaus.

Coroos behoort intussen tot de top 7 van de Nederlandse conservenindustrie en meet bijna 50.000 m2, 5 hectare. De glazen pot wordt als standaard verpakking ingevoerd. Door het plaatsen van sterilisatoren, het vergroten van de opslagcapaciteit en de introductie van een eigen waterzuiveringssysteem wordt het productieproces verder vernieuwd.

1980-1990: Europese speler

In de jaren 80 ontwikkelt Coroos zich tot een Europese speler, waarin een steeds groter assortiment wordt geproduceerd, waaronder nieuwe groenten en peulvruchten. In de leiding van het bedrijf wordt geleidelijk plaats gemaakt voor de volgende generatie. Via de overname van het intussen failliet verklaarde Veluco in Geldermalsen breidt het bedrijf zich verder uit. Coroos is samen met Hak in Giessen intussen de grootste conservenproducent van Nederland.

1990-2000: groei op Europese markt

In de bedrijfsstrategie van Coroos worden de sale- en marketingafdeling steeds belangrijker. Dat geldt ook voor de kwaliteitscontrole en de sourcing. Intussen wordt de leiding van het bedrijf versterkt met leden van de derde generatie Oostrom. In de directie wordt steeds meer gebruik gemaakt van specifieke kennis uit de zgn. FMCG-branche (bedrijven die artikelen produceren met een korte levensduur). De verkoop op de Europese markt groeit verder.

2000-2010: veranderend consumentengedrag

In 2003 bedraagt de netto-omzet bijna 100 miljoen gulden. De winsten staan als gevolg van een supermarktoorlog echter duidelijk onder druk. Dat jaar werken in totaal 162 mensen bij Coroos (incl. vestiging in Geldermalsen).[1] Het bedrijf groeit uit tot het grootste conserven verwerkend bedrijf in Nederland, nog voor Hak. Wel is Hak de belangrijkste leverancier van een (eigen) A-merk. De produkten van Coroos hebben geen eigen naam, maar worden als huismerk onder de naam van de supermarkt (bijv. Albert Heijn of Emtee) verkocht.

Coroos heeft de verwerking van zacht fruit inmiddels afgestoten. Als gevolg van het arbeidsintensieve karakter ervan - en de daarbij samengaande relatief hoge loonkosten - is dit overgelaten aan Oost-Europeaanse producenten, waar de lonen veel lager liggen. De producten waar Coroos zich wel op heeft gespecialiseerd, bijv. erwtjes of sperciebonen, etc., worden betrokken uit een gebied met een straal van 200 km. rond Kapelle, tot in Duitsland en Noord-Frankrijk aan toe. Het logistieke proces rond de aanvoer van deze producten komt dan ook zeer nauw.[2]

Door snel veranderend consumentengedrag - onder andere een gevolg van de snelle groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en de toename van het gemiddeld aantal eetmomenten per dag - veranderen producten en hun verpakkingen. Daarnaast worden op de Europese markt appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches ingevoerd. Op de Nederlandse markt verschijnen de merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit.

De zaken gaan goed bij Coroos. In 2004 wordt een groot nieuw magazijn gebouwd voor extra opslagcapaciteit en in 2009 wordt een vijfde sterilisatietoren in gebruik genomen.[3] Tussen 2007 en 2010 groeit de omzet van Coroos met bijna 30% naar ongeveer 150 miljoen euro.

Na 2010

De afnemers van Coroos zitten intussen verspreid door Europa: België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje en Italie. De belangrijkste producten die gemaakt worden zijn: doperwtjes, worteltjes, haricots verts, rode kool, bietjes, meerdere peulvruchten en natuurlijk appelmoes. De aangevoerde appels voor dat laatste product zijn vooral van Zeeuwse boeren afkomstig.[4]

Auteur

W. van Gorsel

Bronnen

Sites

Krantenbank Zeeland

Website Coroos

Noten