Zeeland Seaports: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 7: | Regel 7: | ||
De haven van Zeeland (Zeeland Seaports) behelst een samenwerking tussen de havens van Vlissingen en Terneuzen. In 1998 kwamen beide havens overeen de krachten te bundelen onder de vlag van één havenschap. Sinds 2011 is Zeeland Seaports verzelfstandigd naar een overheids-NV. Op dit moment (2017) zijn er ongeveer 85 mensen in dienst bij Zeeland Seaports. | De haven van Zeeland (Zeeland Seaports) behelst een samenwerking tussen de havens van Vlissingen en Terneuzen. In 1998 kwamen beide havens overeen de krachten te bundelen onder de vlag van één havenschap. Sinds 2011 is Zeeland Seaports verzelfstandigd naar een overheids-NV. Op dit moment (2017) zijn er ongeveer 85 mensen in dienst bij Zeeland Seaports. | ||
Zeeland Seaports stelt zich drie taken ten doel: | Zeeland Seaports stelt zich drie taken ten doel: uitgifte van grond en aantrekken van nieuwe bedrijven; aanleggen, beheren en onderhouden van infrastructuur en het garanderen van veiligheid in het algemeen en van het scheepvaartverkeer in het bijzonder. | ||
[[Bestand:Seaport1.jpg|thumb|right|500px|Zeeland Seaport, foto: Website Zeeland Seaport]] | [[Bestand:Seaport1.jpg|thumb|right|500px|Zeeland Seaport, foto: Website Zeeland Seaport]] |
Versie van 29 aug 2017 10:27
Havenbedrijf in Vlissingen-Oost.
Zeeland Seaport |
---|
De haven van Zeeland (Zeeland Seaports) behelst een samenwerking tussen de havens van Vlissingen en Terneuzen. In 1998 kwamen beide havens overeen de krachten te bundelen onder de vlag van één havenschap. Sinds 2011 is Zeeland Seaports verzelfstandigd naar een overheids-NV. Op dit moment (2017) zijn er ongeveer 85 mensen in dienst bij Zeeland Seaports.
Zeeland Seaports stelt zich drie taken ten doel: uitgifte van grond en aantrekken van nieuwe bedrijven; aanleggen, beheren en onderhouden van infrastructuur en het garanderen van veiligheid in het algemeen en van het scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Geschiedenis van het bedrijf
Haven van Vlissingen
Na een bloeitijd in de 13e en in de 16e eeuw zijn de Vlissingse havenactiviteiten in de 19e eeuw sterk ingezakt. Door de aanleg van het kanaal door Walcheren (eind 19e eeuw) en de bouw van de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissingen komt daar verandering in.
De Vlissingse haven - twee binnenhavens en één buitenhaven - wordt aanvankelijk vooral gebruikt door Stoomvaart Maatschappij Zeeland voor haar veerdienst naar Engeland.
Na het einde van de Eerste Wereldoorlog groeit de bedrijvigheid in de Vlissingse haven. Dit leidt tot uitbreiding van de buitenhaven. De Tweede Wereldoorlog bracht echter nieuwe tegenslagen en veel installaties gingen verloren.
Vanaf 1964 gaat het weer bergopwaarts. Dat jaar wordt de eerste haven in Vlissingen-Oost zich, de Sloehaven. Daarna vestigen zich vele grote industriële bedrijven, waaronder de kerncentrale, zich rond deze haven.
Literatuur
Auteur
W. van Gorsel, 2017