Abraham Marie Wilhelmus Jacobus Hammacher: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{InfoboxPersoon | {{InfoboxPersoon | ||
| afbeelding = [[ | | afbeelding = [[Bestand:B Hammacher.JPG|250px]] | ||
| naam = Abraham Marie Wilhelmus Jacobus Hammacher | | naam = Abraham Marie Wilhelmus Jacobus Hammacher | ||
| onderschrift = | | onderschrift = In het Stedelijk Museum te Amsterdam is de Charley Toorop tentoonstelling geopend door de heer A.M. Hammacher. Vlnr Charley Toorop, jhr Sandberg en A.M. Hammacher voor een van haar laatste schilderijen "Drie Generaties", voorstellende haar vader Jan Toorop, de schilderes zelf en haar zoon, 29 juni 1951. Bron: Wikimedia Commons. | ||
| geboortedatum = [[11 december]] [[1897]] | | geboortedatum = [[11 december]] [[1897]] | ||
| geboorteplaats = Middelburg | | geboorteplaats = Middelburg |
Huidige versie van 2 mrt 2021 om 10:48
Abraham Marie Wilhelmus Jacobus Hammacher | |
---|---|
In het Stedelijk Museum te Amsterdam is de Charley Toorop tentoonstelling geopend door de heer A.M. Hammacher. Vlnr Charley Toorop, jhr Sandberg en A.M. Hammacher voor een van haar laatste schilderijen "Drie Generaties", voorstellende haar vader Jan Toorop, de schilderes zelf en haar zoon, 29 juni 1951. Bron: Wikimedia Commons. | |
Geboren | 11 december 1897 Middelburg |
Overleden | 19 april 2002 Abano Terme (Italië) |
Beroep | Kunsthistoricus en kunstcriticus |
VIAF | Abraham Marie Wilhelmus Jacobus Hammacher |
Biografie
Kunsthistoricus en kunstcriticus. Was verbonden aan het Utrechtsch Dagblad en de Nieuwe Rotterdamse Courant. In 1947 werd hij directeur van het Rijksmuseum Kröller-Muller op de Hoge Veluwe; hier had hij een groot aandeel in de totstandkoming van de vermaarde beeldentuin en de collectie beeldhouwerstekeningen. Tevens was hij van 1958 tot 1968 hoogleraar in de kunstgeschiedenis te Delft. In 1958 ontving hij een eredoctoraat te Utrecht. Zijn heldere en zorgvuldige kunsthistorische studies omvatten een breed terrein, vooral op het gebied van de moderne kunst en plaatsen steeds de kunstenaar in het geestelijk leven van zijn tijd.
Zijn voornaamste werken zijn: ‘De levenstijd van Antoon der Kinderen’ (1932), ‘Jeroen Bosch 1450-1516’ (1936), ‘Vorm en Geest der Romaanse beeldhouwkunst’ (1936), ‘De beeldhouwer John Raedecker’ (1940), ‘Amsterdamsche impressionisten en hun kring’ (1941), ‘Mendes da Costa. De geestelijke boodschap der beeldhouwkunst’(1945), ‘Vincent van Gogh. Catalogus van 264 werken behorende tot de verzameling van het Rijksmuseum Kröller-Müller’ (1949), ‘De wondende en helende kracht in de beeldende kunst’ (1952), ‘Charley Toorop. Een beschouwing van haar leven en werk, een lijst van werken, 46 afbeedlingen van schilderijen’ (1952), ‘Zadkine’ (1954), ‘Stromingen en persoonlijkheden’ (1955), ‘Lipchitz’ (1960), ‘De wereld van Henry van de Velde’ (1967), ‘Barbara Hepworth’(1968),‘The evolution of modern sculpture’ (1969).
Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984
Auteur
herz. Peter Sijnke (2011).
Literatuur
- Peter de Ruiter, A.M. Hammacher. Kunst als levensessentie (Baarn 2000)
- Wikipedia.org, Bram Mammacher