Coroos: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wimg (overleg | bijdragen)
Wimg (overleg | bijdragen)
 
(59 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Fruitverwerkend bedrijf in Kapelle (LATER MEER).
{{Infobox
{{Infobox
  | above      =Coroos
  | above      =Coroos
}}
}}
Fruitverwerkend bedrijf in Kapelle-Biezelinge.
[[Bestand:Coroos1.jpg|thumb|right|350px|Coroos Conserven B.V., groente- en fruitconserven. In 1957 opgericht door Cor Oostrom, foto: J. Wolterbeek, ca. 1985 [https://digitaal.dezb.nl/beeldbank/indeling/detail/start/2?q_searchfield=Coroos  ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 138968]]]


==Geschiedenis van het bedrijf==
==Geschiedenis van het bedrijf==


===Het begin: 1957-1970===
===Het begin: 1957-1970===
In 1957 start Cor Oostrom (senior) met de conservering van (zacht) fruit als aardbeien, bramen en frambozen. Een paar jaar later, in 1960, wordt een eerste eigen productie-gebouw in gebruik genomen voor grootschalige verwerking van groente en fruit.
In 1957 besloot Cor Oostrom het fruitverwerkende bedrijf van zijn vader, Veluco in Geldermalsen, te verlaten om een eigen bedrijf te beginnen. In Oosterhout (bij Nijmegen) begon hij in een (gehuurd) deel van de conservenfabriek Bato aardbeien in blik te verwerken. Hij noemde zijn nieuwe bedrijf Coroos, een afkorting van zijn naam. Ook ander zacht fruit als bramen en frambozen werden geleidelijk verwerkt.


===1970-1980===
Een paar jaar later, in mei 1960, werd een eerste eigen productie-gebouw in gebruik genomen voor grootschalige verwerking van groente en fruit. De nieuwe vestigingsplaats werd Kapelle-Biezelinge, omdat Oostrom toevallig met de burgemeester (Van Suylekom) in contact kwam en hem een geschikt stuk grond in Biezelinge werd aangeboden. De nabijheid van fruit telende boeren in de directe omgeving van de fabriek speelde natuurlijk ook een rol bij de keuze voor Kapelle. Daarnaast kon het nieuwe bedrijf profiteren van een rijkssubsidieregeling voor 'probleemgebieden'.
We introduceren de glazen pot als nieuwe consumentenverpakking ; een verpakking die tot vandaag de gouden standaard is  in de Nederlandse supermarkt. Vernieuwing en uitbreiding in de fabriek manifesteren zich in de vorm van het plaatsen van een nieuwe sterilisatietoren, het uitbreiden van de opslagcapaciteit en het creëren van een eigen waterzuiveringsysteem, destijds uniek in Nederland.


===1980-1990===
[[Bestand:Coroos2.jpg|thumb|left|350px|Conservenfabriek Coroos, fotograaf: onbekend, 1960 [https://digitaal.dezb.nl/beeldbank/indeling/detail/start/1?q_searchfield=Coroos  ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 125261]]]
Coroos ontwikkelt zich tot een toonaangevend Europees producent.Ons productassortiment groeit in lijn met de Europese afzet. Met nieuwe soorten groenten en peulvruchten verbreden we het aanbod en vergroten we onze kennis van sourcen van grondstoffen. De tweede generatie treedt toe tot het familiebedrijf en met de overname van Veluco in Geldermalsen breiden we onze capaciteit verder uit.  


===1990-2000===
De eerste arbeiders waren werknemers uit de oude fabriek in Oosterhout. 20 man en hun gezin vestigden zich in Kapelle. Vanwege een gebrek aan voldoende personeel kon de fabriek aanvankelijk niet op volle capaciteit draaien.
De consument en zijn gedrag verandert voortdurend en wij ontwikkelen mee. We investeren in onze sales en marketing disciplines en kwaliteit en sourcing komen hoog op de beleidsagenda. De derde generatie komt in het familiebedrijf en de directie verstevigt zich verder met professionals uit de FMCG industrie. De Europese afzet groeit verder via onze retailers en in nieuwe buitenhuishoudelijke markten.


===2000-2010===
De eerste vestiging in Kapelle meette ongeveer 7000 m2. Het eerste product dat in Kapelle werd verwerkt is asperges. Later volgden ook aardbeien, frambozen en bramen.
Het veranderende consumptiegedrag, de groei van het aantal eetmomenten en de toename van het aantal kleinere huishoudens staan aan de basis van onze product- en verpakkingsontwikkeling. We introduceren de klein verpakking blik en glas en we innoveren in flexibele verpakkingen. We introduceren bij onze Europese partners appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches. In Nederland creëren we me onze merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit een hele nieuwe categorie in de supermarkt.


===na 2010===
===1970-1980: groei===
Wij geloven dat innovatie de basis is voor ons verdere succes in de toekomst. Wij investeren daarom in onze mensen, onze fabrieken en in lange termijn relaties met onze partners. Onze R&D inspanningen concentreren zich op het bereikbaar maken van gezonde en lekkere voeding voor iedere consument. Onze focus blijft daarbij de juiste kwaliteit tegen de beste prijs. Zowel in het koelvers schap als in het droge kruidenierswarenschap.
In de jaren 70 groeide Coroos tot een miljoenenbedrijf met ongeveer 100 man vast personeel. In de drukke maanden (tussen juni en december) kwamen daar vaak nog 300 tot 400 man bij via uitzendbureaus.
 
Coroos behoorde intussen tot de top 7 van de Nederlandse conservenindustrie en meette bijna 50.000 m2, 5 hectare. De glazen pot werd als standaard verpakking ingevoerd. Door het plaatsen van sterilisatoren, het vergroten van de opslagcapaciteit en de introductie van een eigen waterzuiveringssysteem werd het productieproces verder vernieuwd.
 
===1980-1990: Europese speler===
In de jaren 80 ontwikkelde Coroos zich tot een Europese speler, waarin een steeds groter assortiment werd geproduceerd, waaronder nieuwe groenten en peulvruchten. In de leiding van het bedrijf werd geleidelijk plaats gemaakt voor de volgende generatie. Via de overname van het intussen failliet verklaarde Veluco in Geldermalsen breidde het bedrijf zich verder uit. Coroos was samen met Hak in Giessen intussen de grootste conservenproducent van Nederland.
 
===1990-2000: groei op Europese markt===
In de bedrijfsstrategie van Coroos werden de sale- en marketingafdeling steeds belangrijker. Dat gold ook voor de kwaliteitscontrole en de sourcing. Intussen werd de leiding van het bedrijf versterkt met leden van de derde generatie Oostrom. In de directie werd steeds meer gebruik gemaakt van specifieke kennis uit de zgn. FMCG-branche (bedrijven die artikelen produceren met een korte levensduur). De verkoop op de Europese markt groeide verder.
 
===2000-2010: veranderend consumentengedrag===
In 2003 bedroeg de netto-omzet bijna 100 miljoen gulden. De winsten stonden als gevolg van een supermarktoorlog echter duidelijk onder druk. Dat jaar werkten in totaal 162 mensen bij Coroos (incl. vestiging in Geldermalsen).<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2004-07-14/edition/null/page/32 Krantenbank Zeeland, 'Coroos breidt fors uit in Kapelle', in: PZC, 14 juli 2004, pag. 32.]</ref> Het bedrijf groeide uit tot het grootste conserven verwerkend bedrijf in Nederland, nog voor Hak. Wel was Hak de belangrijkste leverancier van een (eigen) A-merk. De produkten van Coroos hadden geen eigen naam, maar werden als huismerk onder de naam van de supermarkt (bijv. Albert Heijn of Emtee) verkocht.
 
Coroos had de verwerking van zacht fruit inmiddels afgestoten. Als gevolg van het arbeidsintensieve karakter ervan - en de daarbij samengaande relatief hoge loonkosten - werd dit overgelaten aan Oost-Europeaanse producenten, waar de lonen veel lager lagen. De producten waar Coroos zich wel op had gespecialiseerd, bijv. erwtjes of sperciebonen, etc., werden betrokken uit een gebied met een straal van 200 km. rond Kapelle, tot in Duitsland en Noord-Frankrijk aan toe. Het logistieke proces rond de aanvoer van deze producten kwam dan ook zeer nauw.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2006-08-24/edition/null/page/22 Krantenbank Zeeland, 'Een doperwt blijft een doperwt', in: PZC, 24 augustus 2006, pag. 22.]</ref>
 
Door snel veranderend consumentengedrag - onder andere een gevolg van de snelle groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en de toename van het gemiddeld aantal eetmomenten per dag - veranderden producten en hun verpakkingen. Daarnaast werden op de Europese markt appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches ingevoerd. Op de Nederlandse markt verschenen de merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit.
 
De zaken gingen goed bij Coroos. In 2004 werd een groot nieuw magazijn gebouwd voor extra opslagcapaciteit en in 2009 werd een vijfde sterilisatietoren in gebruik genomen.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2009-03-17/edition/null/page/66  Krantenbank Zeeland, 'Coroos blijft groeien', in: PZC, 17 maart 2009, pag. 66.]</ref> Tussen 2007 en 2010 groeide de omzet van Coroos met bijna 30% naar ongeveer 150 miljoen euro.
 
===Na 2010===
De afnemers van Coroos zaten intussen verspreid door Europa: België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje en Italie. De belangrijkste producten die gemaakt werden zijn: doperwtjes, worteltjes, haricots verts, rode kool, bietjes, meerdere peulvruchten en natuurlijk appelmoes. De aangevoerde appels voor dat laatste product waren vooral van Zeeuwse boeren afkomstig.<ref>[https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2011-11-19/edition/null/page/147 Krantenbank Zeeland, 'Smokkelhoek nog steeds in trek', in: PZC, 19 november 2011, pag. 147.]</ref>


== Auteur ==
== Auteur ==
W. van Gorsel
W. van Gorsel


==Literatuur==
== Bronnen ==
===Sites===
[https://krantenbankzeeland.nl/ Krantenbank Zeeland]


== Bronnen ==
[https://www.coroos.nl/ Website Coroos]
Krantenbank Zeeland


== Noten ==
== Noten ==

Huidige versie van 23 nov 2017 om 10:12

Coroos

Fruitverwerkend bedrijf in Kapelle-Biezelinge.

Coroos Conserven B.V., groente- en fruitconserven. In 1957 opgericht door Cor Oostrom, foto: J. Wolterbeek, ca. 1985 ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 138968

Geschiedenis van het bedrijf

Het begin: 1957-1970

In 1957 besloot Cor Oostrom het fruitverwerkende bedrijf van zijn vader, Veluco in Geldermalsen, te verlaten om een eigen bedrijf te beginnen. In Oosterhout (bij Nijmegen) begon hij in een (gehuurd) deel van de conservenfabriek Bato aardbeien in blik te verwerken. Hij noemde zijn nieuwe bedrijf Coroos, een afkorting van zijn naam. Ook ander zacht fruit als bramen en frambozen werden geleidelijk verwerkt.

Een paar jaar later, in mei 1960, werd een eerste eigen productie-gebouw in gebruik genomen voor grootschalige verwerking van groente en fruit. De nieuwe vestigingsplaats werd Kapelle-Biezelinge, omdat Oostrom toevallig met de burgemeester (Van Suylekom) in contact kwam en hem een geschikt stuk grond in Biezelinge werd aangeboden. De nabijheid van fruit telende boeren in de directe omgeving van de fabriek speelde natuurlijk ook een rol bij de keuze voor Kapelle. Daarnaast kon het nieuwe bedrijf profiteren van een rijkssubsidieregeling voor 'probleemgebieden'.

Conservenfabriek Coroos, fotograaf: onbekend, 1960 ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 125261

De eerste arbeiders waren werknemers uit de oude fabriek in Oosterhout. 20 man en hun gezin vestigden zich in Kapelle. Vanwege een gebrek aan voldoende personeel kon de fabriek aanvankelijk niet op volle capaciteit draaien.

De eerste vestiging in Kapelle meette ongeveer 7000 m2. Het eerste product dat in Kapelle werd verwerkt is asperges. Later volgden ook aardbeien, frambozen en bramen.

1970-1980: groei

In de jaren 70 groeide Coroos tot een miljoenenbedrijf met ongeveer 100 man vast personeel. In de drukke maanden (tussen juni en december) kwamen daar vaak nog 300 tot 400 man bij via uitzendbureaus.

Coroos behoorde intussen tot de top 7 van de Nederlandse conservenindustrie en meette bijna 50.000 m2, 5 hectare. De glazen pot werd als standaard verpakking ingevoerd. Door het plaatsen van sterilisatoren, het vergroten van de opslagcapaciteit en de introductie van een eigen waterzuiveringssysteem werd het productieproces verder vernieuwd.

1980-1990: Europese speler

In de jaren 80 ontwikkelde Coroos zich tot een Europese speler, waarin een steeds groter assortiment werd geproduceerd, waaronder nieuwe groenten en peulvruchten. In de leiding van het bedrijf werd geleidelijk plaats gemaakt voor de volgende generatie. Via de overname van het intussen failliet verklaarde Veluco in Geldermalsen breidde het bedrijf zich verder uit. Coroos was samen met Hak in Giessen intussen de grootste conservenproducent van Nederland.

1990-2000: groei op Europese markt

In de bedrijfsstrategie van Coroos werden de sale- en marketingafdeling steeds belangrijker. Dat gold ook voor de kwaliteitscontrole en de sourcing. Intussen werd de leiding van het bedrijf versterkt met leden van de derde generatie Oostrom. In de directie werd steeds meer gebruik gemaakt van specifieke kennis uit de zgn. FMCG-branche (bedrijven die artikelen produceren met een korte levensduur). De verkoop op de Europese markt groeide verder.

2000-2010: veranderend consumentengedrag

In 2003 bedroeg de netto-omzet bijna 100 miljoen gulden. De winsten stonden als gevolg van een supermarktoorlog echter duidelijk onder druk. Dat jaar werkten in totaal 162 mensen bij Coroos (incl. vestiging in Geldermalsen).[1] Het bedrijf groeide uit tot het grootste conserven verwerkend bedrijf in Nederland, nog voor Hak. Wel was Hak de belangrijkste leverancier van een (eigen) A-merk. De produkten van Coroos hadden geen eigen naam, maar werden als huismerk onder de naam van de supermarkt (bijv. Albert Heijn of Emtee) verkocht.

Coroos had de verwerking van zacht fruit inmiddels afgestoten. Als gevolg van het arbeidsintensieve karakter ervan - en de daarbij samengaande relatief hoge loonkosten - werd dit overgelaten aan Oost-Europeaanse producenten, waar de lonen veel lager lagen. De producten waar Coroos zich wel op had gespecialiseerd, bijv. erwtjes of sperciebonen, etc., werden betrokken uit een gebied met een straal van 200 km. rond Kapelle, tot in Duitsland en Noord-Frankrijk aan toe. Het logistieke proces rond de aanvoer van deze producten kwam dan ook zeer nauw.[2]

Door snel veranderend consumentengedrag - onder andere een gevolg van de snelle groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en de toename van het gemiddeld aantal eetmomenten per dag - veranderden producten en hun verpakkingen. Daarnaast werden op de Europese markt appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches ingevoerd. Op de Nederlandse markt verschenen de merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit.

De zaken gingen goed bij Coroos. In 2004 werd een groot nieuw magazijn gebouwd voor extra opslagcapaciteit en in 2009 werd een vijfde sterilisatietoren in gebruik genomen.[3] Tussen 2007 en 2010 groeide de omzet van Coroos met bijna 30% naar ongeveer 150 miljoen euro.

Na 2010

De afnemers van Coroos zaten intussen verspreid door Europa: België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje en Italie. De belangrijkste producten die gemaakt werden zijn: doperwtjes, worteltjes, haricots verts, rode kool, bietjes, meerdere peulvruchten en natuurlijk appelmoes. De aangevoerde appels voor dat laatste product waren vooral van Zeeuwse boeren afkomstig.[4]

Auteur

W. van Gorsel

Bronnen

Sites

Krantenbank Zeeland

Website Coroos

Noten