Gerard Alberts: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(22 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 2: | Regel 2: | ||
| afbeelding = [[Bestand:Gerard Alberts.jpg|200px]] | | afbeelding = [[Bestand:Gerard Alberts.jpg|200px]] | ||
| naam = Gerard Alberts | | naam = Gerard Alberts | ||
| onderschrift = Gerardus Alberts, oprichter van houthandel Alberts, eerst in Veere, later in Middelburg. Fotograaf | | onderschrift = Gerardus Alberts, oprichter van houthandel Alberts, eerst in Veere, later in Middelburg. Fotograaf C. Henning, ca. 1900. Bron: [https://hdl.handle.net/21.12128/9754a3a1-4f97-8ed2-306d-6fcf4a27a53c ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr. 169495] | ||
| geboortedatum = [[26 januari]] [[1835]] | | geboortedatum = [[26 januari]] [[1835]] | ||
| geboorteplaats = [[Pannerden]] | | geboorteplaats = [[Pannerden]] | ||
Regel 8: | Regel 8: | ||
| overlijdensplaats = [[Middelburg]] | | overlijdensplaats = [[Middelburg]] | ||
| beroep = Zakenman | | beroep = Zakenman | ||
}} | }} | ||
==Aannemer en ondernemer== | ==Aannemer en ondernemer== | ||
Gerard Alberts (1835-1908) was vanaf 1871 directeur van Houthandel Alberts & Co. Eerst in Veere, later, vanaf 1874, in Middelburg. Als aannemer was hij betrokken geweest bij de aanleg van de Sloedam, van de spoorlijn van Roosendaal naar Goes en de bouw van de sluis in het Kanaal door Walcheren te Veere. | Gerard Alberts (1835-1908) was vanaf 1871 directeur van Houthandel Alberts & Co. Eerst in Veere, later, vanaf 1874, in Middelburg. Als aannemer was hij betrokken geweest bij de aanleg van de Sloedam, van de spoorlijn van Roosendaal naar Goes en bij de bouw van de sluis in het Kanaal door Walcheren te Veere. | ||
Omstreeks 1880 werd Alberts’ interesse gewekt door de ontwikkeling van een nieuw badstrand bij Zandvoort. Om uiteenlopende redenen loopt deze investering uit op een fiasco. | Omstreeks 1880 werd Alberts’ interesse gewekt door de ontwikkeling van een nieuw badstrand bij Zandvoort. Om uiteenlopende redenen loopt deze investering uit op een fiasco. | ||
==Houthandel== | ==Houthandel== | ||
Houthandel Alberts beleefde vanaf het midden van de jaren tachtig gouden tijden. Het bedrijf profiteerde ook van de aanleg van spoorlijnen, bruggen, sluizen en andere infrastructurele voorzieningen en van de bouw van veel nieuwe fabrieken in binnen- en buitenland. Voor dat alles was veel hout nodig. Het hout werd ingekocht in onder meer Rusland, Scandinavië en Duitsland en later ook in Amerika. Houthandel Alberts werd in 1898 omgezet in een naamloze vennootschap. Tot zijn overlijden, in 1908, bleef Gerard Alberts als president-commissaris aan het bedrijf verbonden. | Houthandel Alberts beleefde vanaf het midden van de jaren tachtig gouden tijden. Het bedrijf profiteerde ook van de aanleg van spoorlijnen, bruggen, sluizen en andere infrastructurele voorzieningen en van de bouw van veel nieuwe fabrieken in binnen- en buitenland. Voor dat alles was veel hout nodig. Het hout werd ingekocht in onder meer Rusland, Scandinavië en Duitsland en later ook in Amerika. Houthandel Alberts werd in 1898 omgezet in een naamloze vennootschap. Tot zijn overlijden, in 1908, bleef Gerard Alberts als president-commissaris aan het bedrijf verbonden. | ||
[[Bestand:Gerard Alberts-2.jpg|thumb|left|350px|Drijvend hout van houthandel Alberts aan de Seisdam te Middelburg. Prentbriefkaart. Vervaardiger: N. Boon, ca. 1895. Bron: [https://hdl.handle.net/21.12128/c30d912c-97d1-11e3-873e-1b2732de9c47 ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr. 13919]]] | |||
==Overige zaken en activiteiten== | ==Overige zaken en activiteiten== | ||
Naast zijn activiteiten voor de houthandel was Gerard Alberts ook actief als concessionaris van de stoombargedienst tussen Middelburg en Vlissingen, van de Vlissingse havendienst en | Naast zijn activiteiten voor de houthandel was Gerard Alberts ook actief als concessionaris van de stoombargedienst tussen Middelburg en Vlissingen, van de Vlissingse havendienst en medeoprichter van meerdere industriële ondernemingen. | ||
Gerard Alberts was verder van 1882 tot 1903 lid van de Kamer van Koophandel en Fabrieken en van 1876 tot januari 1904 was hij lid van het bestuur der Godshuizen. Deze beide functies moest hij opzeggen vanwege zijn broze gezondheid. | Gerard Alberts was verder van 1882 tot 1903 lid van de Kamer van Koophandel en Fabrieken en van 1876 tot januari 1904 was hij lid van het bestuur der Godshuizen. Deze beide functies moest hij opzeggen vanwege zijn broze gezondheid. | ||
== Bronnen == | == Bronnen == | ||
=== Literatuur === | === Literatuur === | ||
*[https:// | *[https://krantenbankzeeland.nl/ Krantenbank Zeeland] | ||
=== Sites === | === Sites === | ||
*[https://www.zeeuwseankers.nl/ Zeeuwse Ankers] | *[https://www.zeeuwseankers.nl/ Zeeuwse Ankers] | ||
== | == Auteur == | ||
-W. van Gorsel, 2022 | |||
[[Category:persoon]] | [[Category:persoon]] | ||
[[Category:Zeeuwen]] | [[Category:Zeeuwen]] | ||
[[Category:Economie en bedrijven]] | [[Category:Economie en bedrijven]] | ||
[[Category:Geschiedenis]] | |||
{{DEFAULTSORT: Alberts, Gerard}} | {{DEFAULTSORT:Alberts, Gerard}} |
Huidige versie van 19 sep 2024 om 09:42
Gerard Alberts | |
---|---|
Gerardus Alberts, oprichter van houthandel Alberts, eerst in Veere, later in Middelburg. Fotograaf C. Henning, ca. 1900. Bron: ZB, Beeldbank Zeeland, rec.nr. 169495 | |
Geboren | 26 januari 1835 Pannerden |
Overleden | 26 september 1908 Middelburg |
Beroep | Zakenman |
Aannemer en ondernemer
Gerard Alberts (1835-1908) was vanaf 1871 directeur van Houthandel Alberts & Co. Eerst in Veere, later, vanaf 1874, in Middelburg. Als aannemer was hij betrokken geweest bij de aanleg van de Sloedam, van de spoorlijn van Roosendaal naar Goes en bij de bouw van de sluis in het Kanaal door Walcheren te Veere. Omstreeks 1880 werd Alberts’ interesse gewekt door de ontwikkeling van een nieuw badstrand bij Zandvoort. Om uiteenlopende redenen loopt deze investering uit op een fiasco.
Houthandel
Houthandel Alberts beleefde vanaf het midden van de jaren tachtig gouden tijden. Het bedrijf profiteerde ook van de aanleg van spoorlijnen, bruggen, sluizen en andere infrastructurele voorzieningen en van de bouw van veel nieuwe fabrieken in binnen- en buitenland. Voor dat alles was veel hout nodig. Het hout werd ingekocht in onder meer Rusland, Scandinavië en Duitsland en later ook in Amerika. Houthandel Alberts werd in 1898 omgezet in een naamloze vennootschap. Tot zijn overlijden, in 1908, bleef Gerard Alberts als president-commissaris aan het bedrijf verbonden.
Overige zaken en activiteiten
Naast zijn activiteiten voor de houthandel was Gerard Alberts ook actief als concessionaris van de stoombargedienst tussen Middelburg en Vlissingen, van de Vlissingse havendienst en medeoprichter van meerdere industriële ondernemingen. Gerard Alberts was verder van 1882 tot 1903 lid van de Kamer van Koophandel en Fabrieken en van 1876 tot januari 1904 was hij lid van het bestuur der Godshuizen. Deze beide functies moest hij opzeggen vanwege zijn broze gezondheid.
Bronnen
Literatuur
Sites
Auteur
-W. van Gorsel, 2022