Rinus van de Ven: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Willem van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
 
(74 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Motorcrosser uit Vlissingen. Moest vanwege een zwaar motorongeluk in 2005 (Mill) en 2010 (Stuttgart) al op 22-jarige leeftijd stoppen met motorcross. LATER MEER.
Motorcrosser uit Vlissingen.  
 
{{InfoboxPersoon
{{InfoboxPersoon
| afbeelding =  
| afbeelding =  
| naam = Rinus van de Ven
| naam = Rinus van de Ven
| onderschrift =  
|onderschrift =  
| geboortedatum =  
| geboortedatum = [[20 april]] [[1988]]
| geboorteplaats = Vlissingen?
| geboorteplaats = [[Vlissingen]]
| overlijdensdatum = ... 1988
| overlijdensdatum =
| overlijdensplaats =  
| overlijdensplaats =  
| beroep = motorcrosser en trainer
| beroep = motorcrosser en trainer
| VIAF = [http://viaf.org/viaf/ ]
}}
}}
==Loopbaan als crosser==
===Eerste begin===
Rinus van de Ven groeit op in een woonwagenkamp aan de Tuinstraat in Vlissingen. Al voor zijn tweede verjaardag crosst hij op een klein motorfietsje. Op een motor met een kleine zijspan - waarin vaak zijn hond zat - scheurt hij jarenlang op een weilandje in Souburg. Op 7-jarige leeftijd wordt hij lid van de plaatselijke motorclub 'De Uitlaat' en pakt daar direct de clubtitel. Omdat Rinus van de Ven ook een zeer goede voetballer is (eerst bij vv Walcheren, later: RCS), moet hij op een gegeven moment kiezen, omdat ook profclubs interesse hebben in het jonge voetballertje. Hij kiest voor de motorsport. Dat legt hem geen windeieren, want al op 9-jarige leeftijd verovert hij zijn eerste Zeeuwse en nationale titel (in Helmond) in de 60 cc-klasse.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/scb/1998-09-24/edition/null/page/1 Krantenbank Zeeland, 'Mensen gingen op de banken staan', in: De Scheldebode, 24 september 1998, pag. 1.]</ref> Door zijn successen trekt hij ook steeds meer sponsors aan. Op die wijze is het financieel vol te houden aan veel nationale wedstrijden te blijven deelnemen.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/scb/1999-07-15/edition/null/page/5 Krantenbank Zeeland, 'Cobra sponsort motorcrosser', in: De Scheldebode, 15 juli 1999, pag. 5.]</ref>
===Doorgroei en succes===
In 1998 continueert Rinus van de Ven zijn titel in de 60 cc-klasse.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1998-10-12/edition/0/page/18 Krantenbank Zeeland, 'Ik speel liever in Feyenoord 1', in: PZC, 12 oktober 1998, pag. 18.]</ref> In 1999 debuteert hij met een derde plaats op het NK in de 80-cc-klasse.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/1999-09-27/edition/null/page/19 Krantenbank Zeeland, 'Keurige prestatie Rinus van de Ven', in: PZC, 27 september 1999, pag. 19.]</ref> In 2000 wordt Rinus van de Ven voor het eerst uitgenodigd voor Ek-wedstrijden. In dat jaar wint hij ook voor het eerst de NK-80 cc.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/scb/2000-10-18/edition/null/page/5 Krantenbank Zeeland, 'Tweety op de motor en rijden', in: De Scheldebode, 18 oktober 2000, pag. 5.]</ref> Vanaf 2001 doet hij ook op Europees niveau van zich spreken en doet hij in de 85-cc klasse mee om de dagprijzen. Hierdoor dwingt hij deelname aan het WK af.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2001-05-31/edition/null/page/14 Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven maakt indruk in Zagreb', in: PZC, 31 mei 2001, pag. 14.]</ref> Ook op mondiaal niveau weet hij te imponeren. Op het WK voor 85-cc-junioren debuteert hij in 2002 met een 9e plaats.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2002-08-26/edition/null/page/15 Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven negende van de wereld', in: PZC, 26 augustus 2002, pag. 15.]</ref> In dat jaar tekent Rinus van de Ven ook een profcontract bij een nieuw te vormen profploeg van modestofgigant Van Gerwen uit Oss. Hierdoor worden zijn ouders ontlast bij alle voorbereidingen op de wedstrijden.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2002-10-01/edition/null/page/16 Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven spil in nieuwe profploeg', in: PZC, 1 oktober 2002, pag. 16.]</ref>
In 2003 wint Rinus van de Ven opnieuw het NK (85-cc) en wordt hij vierde bij het EK en eveneens vierde op het WK. In september 2003 tekent hij een vijfjarig profcontract bij Europe Racing Team uit Nijkerk. Hij kan dan ook uitkomen in de 125-cc klasse.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2003-09-24/edition/null/page/21 Krantenbank Zeeland, 'Droomcontract Rinus van de Ven', in: PZC, 24 september 2003, pag. 21.]</ref> Bij het NK in die klasse wordt hij dat jaar op de vierde plaats.
===Tegenslag en herstel===
Begin 2005 - hij komt dan uit in de 125-cc-klasse - wordt Rinus van de Ven voor het eerst geconfronteerd met een langdurige tegenslag. Op het NK in Mill komt hij zwaar ten val en wordt in het ziekenhuis zijn milt verwijderd. Ook de nier en de alvleesklier zijn beschadigd en hij moet daarna een nier missen. Ondanks al deze tegenslagen wil Rinus van de Ven doorgaan met zijn topsportcarrière.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2005-10-12/edition/null/page/17 Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven verlaat intensive care', in: PZC, 12 oktober 2005, pag. 17.]</ref> Dat lukt ook, want bijna vier maanden later zit Van de Ven weer op zijn motor. Met succes, want al snel begint hij weer wedstrijden te winnen, dit keer in de 250-cc-klasse. Op het jeugd-WK in Finland behaalt hij de 6e plaats en wordt hij winnaar van de jaarlijkse Boulevardrace in Vlissingen.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2006-10-02/edition/null/page/17 Krantenbank Zeeland, 'IJzeren Rinus regeert op strand', in: PZC, 2 oktober 2006, pag. 17.]</ref>


Rinus van de Ven uit Souburg zat al voor zijn tweede verjaardag op een klein motorfietsje. Op een motor met een kleine zijspan - waarin vaak zijn hond zat - scheurde hij jarenlang op een weilandje in Souburg. Op 7-jarige leeftijd werd hij lid van de plaatselijke motorclub 'De Uitlaat' en pakte daar direct de clubtitel. Omdat Rinus van de Ven ook een zeer goede voetballer was (bij vv Walcheren), moest hij op een gegeven moment kiezen. Hij koos voor de motorsport. Dat legde hem geen windeieren, want al op 9-jarige leeftijd (1997) veroverde hij zijn eerste Zeeuwse en nationale titel in de 60 cc-klasse.
In 2007 haalt Rinus van de Ven voor het eerst WK-punten.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2007-09-03/edition/null/page/52 Krantenbank Zeeland, 'Vier vragen aan Rinus van de Ven', in: PZC, 3 september 2007, pag. 52.]</ref> Tevens haalt hij dat jaar voor het eerst het podium op het Open Nederlands Kampioenschap (ONK).
 
In 2008 kampt Rinus van de Ven veelvuldig met pech met zijn KMT-motor en moet om die reden bij meerdere wedstrijden vroegtijdig uitvallen. Later in het jaar keert hij daarom terug naar zijn oude merk Suzuki.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2008-10-16/edition/null/page/45 Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven keert terug bij Suzuki', in: PZC, 16 oktober 2008, pag. 45.]</ref>
 
===Onverwacht einde===
2009 wordt een moeizaam jaar voor Van de Ven. Een half jaar lang kan hij niet rijden vanwege blessures, o.a. een meniscus en de ziekte van Pfeiffer, en staat hij lang aan de kant.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2009-10-21/edition/null/page/41 Krantenbank Zeeland, 'We hebben alles zelf moeten uitvinden', in: PZC, 21 oktober 2009, pag. 41.]</ref> Eind 2009 keert hij terug, ditmaal weer op zijn oude, vertrouwde merk KMT. Deze rentree duurt maar kort, want eind 2009 raakt hij weer geblesseerd aan de pols.
 
Ook in 2010 blijft Rinus van de Ven sukkelen met blessures en kan daardoor een groot deel van het jaar opnieuw niet in actie komen. Wel tekent hij dat jaar - samen met zus Nancy - bij het gerenommeerde KMT team van Burkhard Sarholz uit het Duitse Niederrossbach. Kort nadat Van de Ven zijn rentree heeft gemaakt slaat het noodlot opnieuw toe. Bij een wedstrijd in Stuttgart breekt hij zijn rug op maar liefst 15 plaatsen. Het leidt tot het einde van Rinus van de Ven's motorsportcarrière.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2010-11-22/edition/null/page/38 Krantenbank Zeeland, 'Ik wilde niet meer en deed mijn ogen dicht', in: PZC, 22 november 2010, pag. 38.]</ref> In januari 2011 neemt hij in de Zeelandhallen afscheid van zijn publiek.<ref>[http://www.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2011-01-17/edition/null/page/39 Krantenbank Zeeland, 'Voor Van de Ven is het tijd om te gaan', in: PZC, 17 januari 2011, pag. 39.]</ref>
 
===Come-back?===
In 2018 maakt Rinus van de Ven een onverwachte comeback in de Koningscross in Hardinxveld. Zowel in zijn eigen klasse als in de Open klasse toont hij zich in beide manches de sterkste. Ook op de Supercross in Aagtekerke komt hij weer in actie.<ref>[https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107315/Rinus-van-de-Ven-rijdt-nu-veel-voorzichtiger Omroep Zeeland, Rinus van de Ven rijdt nu veel voorzichtiger', 30 juli 2018]</ref> Tot een serieuze comeback komt het daarna echter niet meer.  
 
Rinus van de Ven blijft daarna nog wel zijdelings bij de motorcross betrokken, onder andere als parcoursbouwer en als begeleider van zijn zus [[Nancy van de Ven]].


==Auteur==
==Auteur==
Wim van Gorsel, 2015
Wim van Gorsel, 2015, herz. 2021


==Bronnen==
==Bronnen==
===Sites===
*[http://www.krantenbankzeeland.nl/search Krantenbank Zeeland]
===Overig===
[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/323413250 Documentatiemap Rinus van de Ven]


==Noten==
==Noten==
Regel 27: Regel 53:
[[Categorie: persoon]]
[[Categorie: persoon]]
[[Categorie: Zeeuwen]]
[[Categorie: Zeeuwen]]
{{DEFAULTSORT:Ven, Rinus van de}}

Huidige versie van 15 jul 2021 om 07:03

Motorcrosser uit Vlissingen.

Rinus van de Ven
Geboren 20 april 1988 Vlissingen
Beroep motorcrosser en trainer

Loopbaan als crosser

Eerste begin

Rinus van de Ven groeit op in een woonwagenkamp aan de Tuinstraat in Vlissingen. Al voor zijn tweede verjaardag crosst hij op een klein motorfietsje. Op een motor met een kleine zijspan - waarin vaak zijn hond zat - scheurt hij jarenlang op een weilandje in Souburg. Op 7-jarige leeftijd wordt hij lid van de plaatselijke motorclub 'De Uitlaat' en pakt daar direct de clubtitel. Omdat Rinus van de Ven ook een zeer goede voetballer is (eerst bij vv Walcheren, later: RCS), moet hij op een gegeven moment kiezen, omdat ook profclubs interesse hebben in het jonge voetballertje. Hij kiest voor de motorsport. Dat legt hem geen windeieren, want al op 9-jarige leeftijd verovert hij zijn eerste Zeeuwse en nationale titel (in Helmond) in de 60 cc-klasse.[1] Door zijn successen trekt hij ook steeds meer sponsors aan. Op die wijze is het financieel vol te houden aan veel nationale wedstrijden te blijven deelnemen.[2]

Doorgroei en succes

In 1998 continueert Rinus van de Ven zijn titel in de 60 cc-klasse.[3] In 1999 debuteert hij met een derde plaats op het NK in de 80-cc-klasse.[4] In 2000 wordt Rinus van de Ven voor het eerst uitgenodigd voor Ek-wedstrijden. In dat jaar wint hij ook voor het eerst de NK-80 cc.[5] Vanaf 2001 doet hij ook op Europees niveau van zich spreken en doet hij in de 85-cc klasse mee om de dagprijzen. Hierdoor dwingt hij deelname aan het WK af.[6] Ook op mondiaal niveau weet hij te imponeren. Op het WK voor 85-cc-junioren debuteert hij in 2002 met een 9e plaats.[7] In dat jaar tekent Rinus van de Ven ook een profcontract bij een nieuw te vormen profploeg van modestofgigant Van Gerwen uit Oss. Hierdoor worden zijn ouders ontlast bij alle voorbereidingen op de wedstrijden.[8]

In 2003 wint Rinus van de Ven opnieuw het NK (85-cc) en wordt hij vierde bij het EK en eveneens vierde op het WK. In september 2003 tekent hij een vijfjarig profcontract bij Europe Racing Team uit Nijkerk. Hij kan dan ook uitkomen in de 125-cc klasse.[9] Bij het NK in die klasse wordt hij dat jaar op de vierde plaats.

Tegenslag en herstel

Begin 2005 - hij komt dan uit in de 125-cc-klasse - wordt Rinus van de Ven voor het eerst geconfronteerd met een langdurige tegenslag. Op het NK in Mill komt hij zwaar ten val en wordt in het ziekenhuis zijn milt verwijderd. Ook de nier en de alvleesklier zijn beschadigd en hij moet daarna een nier missen. Ondanks al deze tegenslagen wil Rinus van de Ven doorgaan met zijn topsportcarrière.[10] Dat lukt ook, want bijna vier maanden later zit Van de Ven weer op zijn motor. Met succes, want al snel begint hij weer wedstrijden te winnen, dit keer in de 250-cc-klasse. Op het jeugd-WK in Finland behaalt hij de 6e plaats en wordt hij winnaar van de jaarlijkse Boulevardrace in Vlissingen.[11]

In 2007 haalt Rinus van de Ven voor het eerst WK-punten.[12] Tevens haalt hij dat jaar voor het eerst het podium op het Open Nederlands Kampioenschap (ONK).

In 2008 kampt Rinus van de Ven veelvuldig met pech met zijn KMT-motor en moet om die reden bij meerdere wedstrijden vroegtijdig uitvallen. Later in het jaar keert hij daarom terug naar zijn oude merk Suzuki.[13]

Onverwacht einde

2009 wordt een moeizaam jaar voor Van de Ven. Een half jaar lang kan hij niet rijden vanwege blessures, o.a. een meniscus en de ziekte van Pfeiffer, en staat hij lang aan de kant.[14] Eind 2009 keert hij terug, ditmaal weer op zijn oude, vertrouwde merk KMT. Deze rentree duurt maar kort, want eind 2009 raakt hij weer geblesseerd aan de pols.

Ook in 2010 blijft Rinus van de Ven sukkelen met blessures en kan daardoor een groot deel van het jaar opnieuw niet in actie komen. Wel tekent hij dat jaar - samen met zus Nancy - bij het gerenommeerde KMT team van Burkhard Sarholz uit het Duitse Niederrossbach. Kort nadat Van de Ven zijn rentree heeft gemaakt slaat het noodlot opnieuw toe. Bij een wedstrijd in Stuttgart breekt hij zijn rug op maar liefst 15 plaatsen. Het leidt tot het einde van Rinus van de Ven's motorsportcarrière.[15] In januari 2011 neemt hij in de Zeelandhallen afscheid van zijn publiek.[16]

Come-back?

In 2018 maakt Rinus van de Ven een onverwachte comeback in de Koningscross in Hardinxveld. Zowel in zijn eigen klasse als in de Open klasse toont hij zich in beide manches de sterkste. Ook op de Supercross in Aagtekerke komt hij weer in actie.[17] Tot een serieuze comeback komt het daarna echter niet meer.

Rinus van de Ven blijft daarna nog wel zijdelings bij de motorcross betrokken, onder andere als parcoursbouwer en als begeleider van zijn zus Nancy van de Ven.

Auteur

Wim van Gorsel, 2015, herz. 2021

Bronnen

Sites

Overig

Documentatiemap Rinus van de Ven

Noten

  1. Krantenbank Zeeland, 'Mensen gingen op de banken staan', in: De Scheldebode, 24 september 1998, pag. 1.
  2. Krantenbank Zeeland, 'Cobra sponsort motorcrosser', in: De Scheldebode, 15 juli 1999, pag. 5.
  3. Krantenbank Zeeland, 'Ik speel liever in Feyenoord 1', in: PZC, 12 oktober 1998, pag. 18.
  4. Krantenbank Zeeland, 'Keurige prestatie Rinus van de Ven', in: PZC, 27 september 1999, pag. 19.
  5. Krantenbank Zeeland, 'Tweety op de motor en rijden', in: De Scheldebode, 18 oktober 2000, pag. 5.
  6. Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven maakt indruk in Zagreb', in: PZC, 31 mei 2001, pag. 14.
  7. Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven negende van de wereld', in: PZC, 26 augustus 2002, pag. 15.
  8. Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven spil in nieuwe profploeg', in: PZC, 1 oktober 2002, pag. 16.
  9. Krantenbank Zeeland, 'Droomcontract Rinus van de Ven', in: PZC, 24 september 2003, pag. 21.
  10. Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven verlaat intensive care', in: PZC, 12 oktober 2005, pag. 17.
  11. Krantenbank Zeeland, 'IJzeren Rinus regeert op strand', in: PZC, 2 oktober 2006, pag. 17.
  12. Krantenbank Zeeland, 'Vier vragen aan Rinus van de Ven', in: PZC, 3 september 2007, pag. 52.
  13. Krantenbank Zeeland, 'Van de Ven keert terug bij Suzuki', in: PZC, 16 oktober 2008, pag. 45.
  14. Krantenbank Zeeland, 'We hebben alles zelf moeten uitvinden', in: PZC, 21 oktober 2009, pag. 41.
  15. Krantenbank Zeeland, 'Ik wilde niet meer en deed mijn ogen dicht', in: PZC, 22 november 2010, pag. 38.
  16. Krantenbank Zeeland, 'Voor Van de Ven is het tijd om te gaan', in: PZC, 17 januari 2011, pag. 39.
  17. Omroep Zeeland, Rinus van de Ven rijdt nu veel voorzichtiger', 30 juli 2018