Watergeesten: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wim van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Infobox
| above      = Watergeesten, kinderschrik, Jan Haak, meermin van Schouwen, Joosje Pik, boeman, slokker, slokkeman, nekker, 'aekepuut
}}
[[Bestand:watergeesten.jpg|left|150px|thumb|De Meerman van Schouwen op de omslag van een boek over Zeeuwse mythen en sagen, collectie Zeeuwse Bibliotheek]]
[[Bestand:watergeesten.jpg|left|150px|thumb|De Meerman van Schouwen op de omslag van een boek over Zeeuwse mythen en sagen, collectie Zeeuwse Bibliotheek]]
In het waterrijke Zeeland hebben watergeesten in het volksgeloof vanouds een grote rol gespeeld. De bekendste is de meerman van Schouwen. Verder komen voor: Jan Haak (Jan 'Aek (Tholen, St.-Philipsland, Zuid-Beveland, Zeeuws-Vlaanderen), Joosje Pik (Duiveland), boeman (Schouwen), [[Osschaart]] (Zeeuws-Vlaanderen), slokker en slokkeman (Oost Zeeuws-Vlaanderen), nekker (Oost Zeeuws-Vlaanderen), 'aekepuut, 'uusjescheer en nog enkele andere verspreide vormen. Het langst heeft zich het geloof aan Osschaart gehandhaafd. De watergeesten dienden uiteindelijk uitsluitend als kinderschrik, om de kinderen te weerhouden in de buurt van het water te spelen. Zie ook onder [[volksverhalen]].
 
Watergeesten, kinderschrik, Jan Haak, meermin van Schouwen, Joosje Pik, boeman, slokker, slokkeman, nekker, 'aekepuut. In het waterrijke Zeeland hebben watergeesten in het volksgeloof vanouds een grote rol gespeeld. De bekendste is de meerman van Schouwen. Verder komen voor: Jan Haak (Jan 'Aek (Tholen, St.-Philipsland, Zuid-Beveland, Zeeuws-Vlaanderen), Joosje Pik (Duiveland), boeman (Schouwen), [[Osschaart]] (Zeeuws-Vlaanderen), slokker en slokkeman (Oost Zeeuws-Vlaanderen), nekker (Oost Zeeuws-Vlaanderen), 'aekepuut, 'uusjescheer en nog enkele andere verspreide vormen. Het langst heeft zich het geloof aan Osschaart gehandhaafd. De watergeesten dienden uiteindelijk uitsluitend als kinderschrik, om de kinderen te weerhouden in de buurt van het water te spelen. Zie ook onder [[volksverhalen]].


== Auteur ==
== Auteur ==
Regel 16: Regel 14:
{{GoToOriginal}}
{{GoToOriginal}}


 
[[category:Kunst & cultuur]]
[[category:letterkunde]]
[[category:letterkunde]]
[[category:volkskunde]]
[[category:volkskunde]]

Huidige versie van 3 jun 2025 10:24

De Meerman van Schouwen op de omslag van een boek over Zeeuwse mythen en sagen, collectie Zeeuwse Bibliotheek

Watergeesten, kinderschrik, Jan Haak, meermin van Schouwen, Joosje Pik, boeman, slokker, slokkeman, nekker, 'aekepuut. In het waterrijke Zeeland hebben watergeesten in het volksgeloof vanouds een grote rol gespeeld. De bekendste is de meerman van Schouwen. Verder komen voor: Jan Haak (Jan 'Aek (Tholen, St.-Philipsland, Zuid-Beveland, Zeeuws-Vlaanderen), Joosje Pik (Duiveland), boeman (Schouwen), Osschaart (Zeeuws-Vlaanderen), slokker en slokkeman (Oost Zeeuws-Vlaanderen), nekker (Oost Zeeuws-Vlaanderen), 'aekepuut, 'uusjescheer en nog enkele andere verspreide vormen. Het langst heeft zich het geloof aan Osschaart gehandhaafd. De watergeesten dienden uiteindelijk uitsluitend als kinderschrik, om de kinderen te weerhouden in de buurt van het water te spelen. Zie ook onder volksverhalen.

Auteur

-P.J. Meertens

Bronnen

-Blécourt, W. de e.a., Verhalen van stad en streek; sagen en legenden in Nederland (Amsterdam, 2010) 425-469.

-Meertens, P.J. en M. de Meyer, Volkskunde-atlas voor Nederland en Vlaams-België, afl. 2, kaart 19 (Antwerpen 1965).

Tekst uit de Encyclopedie van Zeeland 1982-1984

Bekijk de originele tekst uit de Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984