Streekvervoer Zuid-West-Nederland

Uit Wiki ZB
Ga naar: navigatie, zoeken
ZWN
Tekst uit de Encyclopedie van Zeeland 1982-1984

Maatschappij tot openbaar vervoer, formeel tot stand gekomen per 23 febr. 1978 (operationeel reeds per 1 juli 1977) door de fusie van een viertal regionale vervoersmaatschappijen, die tot dat moment het openbaar vervoer binnen de provincie per autobus behartigden: de RTM (N.V. Rotterdamse Tramweg Maatschappij), de ZVTM (N.V. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij), de SBM (N.V. Stoomtrammaatschappij Breskens-Maldegem) en de SW (N.V. Streekvervoer Walcheren). Het woord 'tram' in de namen van deze maatschappijen geeft duidelijk hun herkomst aan. De fusie kwam tot stand onder druk van de steeds stijgende exploitatietekorten en de teruggang van het reizigersaanbod als gevolg van de toenemende populariteit van de particuliere auto. Na de eerste kinderziekten kwam de nieuwe N.V. in 1979 bij wijze van experiment met een ambitieus plan tot verbetering van het voorzieningenniveau, dat voor Walcheren een uitbreiding met 30% en voor Zeeuws-Vlaanderen een uitbreiding van het aanbod met ruim 18% betekende. De doelstelling van het experiment werd niet geheel bereikt, zodat voor Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen het vervoersaanbod per 23 mei 1982 weer enigszins moest worden ingekrompen. Voor Walcheren betekende dit een daling met 7%, voor Zeeuws-Vlaanderen met 4%, een daling die hoofdzakelijk tot stand kwam door beperking van de ritten in de vroegere morgenuren, de late avonduren en de weekeinden. Niettemin beschouwt de N.V. het experiment als geslaagd, hetgeen ook blijkt uit een duidelijke verbetering van de exploitatierekening. In 1980 maakte de N.V. een winst van f 283.000, in 1981 was dit bedrag opgelopen tot f 557.000. Het aantal reizigers steeg met 15% tot 14 miljoen, waar aan de verslechterde economische omstandigheden die de particulier dwongen zijn auto wat vaker thuis te laten, mede debet zullen zijn. Het aantal eigen bussen steeg met 14% tot 183; niettemin moesten in het hoogseizoen bussen van andere eigenaars worden ingehuurd. De N.V. heeft ruim 400 chauffeurs in dienst en verwacht een gemiddelde jaarlijkse groei van het passagiersvervoer met 3.5%. Sinds 1979 exploiteert de ZWN ook een busdienst over de ca. 3 km lange hulpbrug naar het voorlichtingscentrum van de Deltadienst op het werkeiland Neeltje Jans. In 1981 werden hiermee bijna 100.000 passagiers vervoerd (zie ook openbaar vervoer te land).

Auteur

A. Teunis

Afbeelding: Het busstation van de ZWN te Zierikzee (1983)

Busstation ZWN Zierikzee, 1980

http://images.memorix.nl/zeb/thumb/200x200/9673e18d-776a-9b6f-a9b7-861c2b8ed13b.jpg