Katinka Simonse (Tinkebell)

Uit Wiki ZB
Versie door Marja (overleg | bijdragen) op 12 jun 2014 om 15:49 (Marja heeft pagina Tinkebell (katinka Simonse) hernoemd naar Tinkebell (Katinka Simonse): hernoemd)
Ga naar: navigatie, zoeken
Tinkebell (katinka Simonse)

(Goes 10 juni 1979 - heden) Beeldend kunstenaar

Na haar jeugd en voortgezet onderwijs in Goes te hebben genoten belandde Simonse via Antwerpen en Boxtel in Tilburg waar ze in 2001 aan de Fontys Academie voor Beeldende kunsten afstudeerde. Hierna ging ze in Amsterdam studeren aan het Sandberg Instituut, waar ze in 2005 afstudeerde op de afdeling design en vervolgens ging werken.

Door te choqueren wil zij het debat aanzwengelen. Simonse biedt daarbij een relativerend perspectief dat gestoeld is op valse gevoelens van rechtvaardigheid. Dankbare thema’s zijn daarbij de hypocrisie en dubbelhartigheid van de mens ten opzichte van dieren. Huisdieren worden vertroeteld, maar tegelijkertijd wordt de bio-industrie getolereerd. In 2004 baarde Tinkebell een van haar meest opzienbarende successen door haar depressieve kat Pinkeltje eigenhandig te doden en vervolgens te verwerken tot een handtas van bont (My dearest cat Pinkeltje). De haatmail en doodverwensingen die ze daarop ontving van het publiek werden verwerkt in de in samenwerking met Coralie Vogelaar uitgegeven publicatie Dearest Tinkebell (2009). Haar bedoelingen kwamen duidelijk tot uiting in 2007 met het project Save the males, toen zij werd aangehouden bij een kunstmanifestatie in Amsterdam waar ze dreigde 61 mannelijke kuikens door de shredder te halen indien deze niet door bezoeker werden gekocht. De kuikens werden in beslag genomen en achter gesloten deuren alsnog door de vogelopvang afgemaakt. In datzelfde jaar startte zij een nieuw project dat op kleine schaal liet zien dat westerse hulp vaak een misplaatste projectie van schuldgevoel is (Save the world). Een oude vogelverkoper in Peking werd verwend met een grote taart en een roze knuffelbeer. Uit deze hulp moet een opdringen van de eigen levensstandaard blijken. In 2008 laat Simonse van zich spreken door met een levenloze vacht van een hond door de straten van een wereldstad te slepen. Zodra mensen haar aanspreken antwoordde ze enkel met de projectnaam Her name is Tili. In datzelfde jaar laat Simonse in Amsterdam 95 hamsters rondlopen in hamsterballen. De Dierenbescherming neemt de hamsters in beslag. Een rechtszaak volgt, maar die eindigde begin 2011 in vrijspraak. De Dierenbescherming reageert opnieuw als Simonse in 2012 een bijdrage levert aan een kinderexpositie door levende slakken met kralen te versieren. Ook maakt zij op mechanieken gemonteerde honden en konijnen. In datzelfde jaar brengt ze een naaktkalender uit waarvan de opbrengst is bedoeld om twee Filipijnse prostituees een nieuw bestaan te helpen opbouwen. In 2013 verscheen De Duitsers zijn uitgeschakeld en andere waargebeurde verhalen (…), een autobiografisch verhaal afgewisseld met haatmail, briefwisselingen, processen verbaal en andere rechtsstukken.

Het werk van Simonse wordt veelal bekritiseerd als sensatiebelust en aandachttrekkerij. Mediasensatie is dan ook een wezenlijk onderdeel van haar concept, want zelf mengt zij zich nauwelijks in het debat dat zij veroorzaakt. Haar werk kan niet bestaan buiten de publieke arena. Zodra het hierbuiten zou vallen zou het zijn beoogde doel missen. Net zoals de verpakking van vleesproducten in de supermarkt zo gepresenteerd wordt dat het niet meer met dieren wordt geassocieerd zo zijn veel van de Tinkebell projecten de verpakking van een schrijnend maatschappelijk probleem.


Exposities (in Zeeland)

-Looove Tinkebell/For my family, Willem3 Vlissingen, 16 mei – 11 juli 2010.

-de Piek, Vlissingen, in 2012


Publicaties

-Tinkebell en Coralie Vogelaar, Dearest Tinkebell (Amsterdam, 2009).

-Tinkebell, De Duitsers zijn uitgeschakeld, ‘en andere waargebeurde verhalen beleefd en verteld door een meisje met de zelfbedachte naam TINKEBELL’ (Amsterdam, 2013).

http://zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl/?itemid=|library/vubissmart-zeeland|5074187


AUTEUR

Johan Francke, 2013


BRONNEN

-Emiel van der Pol, ‘Tinkebell, compromisloze kunst die ontmaskert en fileert’, in: Zeeuws Tijdschrift 60/nr.3/4 (2010) 6-9.

http://zoeken.zeeuwsebibliotheken.nl/?itemid=|library/vubissmart-zeeland|5025916

-PZC, 13 december 2003, pag. 12; 7 maart 2013, pag 28-29.

www.krantenbank.nl

-Reformatorisch Dagblad, 17 november 2008.


SITES:

www.looovetinkebell.com


AFBEELDING