Coroos

Uit Wiki ZB
Versie door Wimg (overleg | bijdragen) op 3 jul 2017 om 09:51 (1970-1980)
Ga naar: navigatie, zoeken

Fruitverwerkend bedrijf in Kapelle (LATER MEER).

Coroos

Geschiedenis van het bedrijf

Het begin: 1957-1970

In 1957 besluit Cor Oostrom het fruitverwerkende bedrijf van zijn vader, Veluco in Geldermalsen, te verlaten om een eigen bedrijf te beginnen. In Oosterhout (bij Nijmegen) begint hij in een (gehuurd) deel van de conservenfabriek Bato aardbeien in blik te verwerken. Hij noemt zijn nieuwe bedrijf Corcos, een afkorting van zijn naam. Ook ander zacht fruit als bramen en frambozen worden geleidelijk verwerkt.

Een paar jaar later, in mei 1960, wordt een eerste eigen productie-gebouw in gebruik genomen voor grootschalige verwerking van groente en fruit. De nieuwe vestigingsplaats wordt Kapelle-Biezelinge, omdat Oostrom toevallig met de burgemeester (Van Suylekom) in contact komt en hem een geschikt stuk grond in Biezelinge wordt aangeboden. De nabijheid van fruit telende boeren in de directe omgeving van de fabriek speelt natuurlijk ook een rol bij de keuze voor Kapelle.

De eerste arbeiders zijn werknemers uit de oude fabriek in Oosterhout. 20 man en hun gezin vestigen zich in Kapelle. Vanwege een gebrek aan voldoende personeel kan de fabriek aanvankelijk niet op volle capaciteit draaien.

De eerste vestiging in Kapelle meet ongeveer 7000 m2.

1970-1980

In de jaren 70 groeit Coroos tot een miljoenenbedrijf met ongeveer 100 man vast personeel. In de drukke maanden (tussen juni en december) komen daar vaak nog 300 tot 400 man bij via uitzendbureaus.

Het bedrijf behoort intussen tot de top 7 van de Nederlandse conservenindustrie en meet bijna 50.000 m2, 5 hectare. De glazen pot wordt als standaard verpakking ingevoerd. Door het plaatsen van sterilisatoren, het vergroten van de opslagcapaciteit en de introductie van een eigen waterzuiveringssysteem wordt het productieproces verder vernieuwd.

1980-1990

In de jaren 80 ontwikkelt Coroos zich tot een Europese speler, waarin een steeds groter assortiment wordt geproduceerd, waaronder nieuwe groenten en peulvruchten. In de leiding van het bedrijf wordt geleidelijk plaats gemaakt voor de volgende generatie. Via de overname van Veluco in Geldermalsen breidt het bedrijf zich verder uit.

1990-2000

In de bedrijfsstrategie van Coroos worden de sale- en marketingafdeling steeds belangrijker. Dat geldt ook voor de kwaliteitscontrole en de sourcing. Intussen wordt de leiding van het bedrijf versterkt met leden van de derde generatie Oostrom. In de directie wordt steeds meer gebruik gemaakt van specifieke kennis uit de zgn. FMCG-branche (bedrijven die artikelen produceren met een korte levensduur). De verkoop op de Europese markt groeit verder.

2000-2010

Door snel veranderend consumentengedrag - onder andere een gevolg van de snelle groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en de toename van het gemiddeld aantal eetmomenten per dag - veranderen producten en hun verpakkingen. Daarnaast worden op de Europese markt appelmoes in cups en fruitsnacks in pouches ingevoerd. Op de Nederlandse markt verschijnen de merken Appelmoesjes, Fruit to Go en Slurpfruit.

na 2010

Auteur

W. van Gorsel

Literatuur

Bronnen

- Krantenbank Zeeland

- Website Coroos

Noten