Branding

Uit encyclopedie van zeeland
Versie door Maintenance script (overleg | bijdragen) op 20 mrt 2014 om 14:21 (Importing text file)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Branding

Tekst uit de Encyclopedie van Zeeland 1982-1984


Het breken van golven op zee of aan een kust of oever. De golfbeweging ondergaat bij de nadering van een kust of oever verandering al naar gelang de diepte afneemt (toename van de bodemwrijving) en wordt mede beïnvloed door onderzeese obstakels zoals oeverwerken. Bij windsnelheden van 5 Beaufort (9m/sec.) en meer ontstaan witte kopjes op de toppen van de golven. Bereiken vervolgens de golven bij stormen van enige betekenis een kust waar de waterkering uit een steile wand bestaat zoals bijv. de zeemuur aan de boulevard te Vlissingen dan kon dit voorheen een fascinerend schouwspel opleveren maar wel tot ongenoegen van en met veel hinder voor de aangrenzende bewoners. Sinds in 1958/59 langs die zeemuur een brede hoge berm is aangebracht, in 1981 gevolgd door een optrekken van de muur tot 'deltahoogte', is overstort van golven door de branding vrijwel niet meer mogelijk. In de waterbouwkunde spreekt men van 'krullers', 'rollers' en 'branders', al naar gelang de vorm waarin de branding zich presenteert


AUTEUR

M.H. Wilderom


AFBEELDING

`krullers' branding voor het Leugenaarshoofd te Vlissingen bij de storm van 23 dec. 1954.

'rollers' golfbeweging voor de Boulevard te Vlissingen bij de storm van 23 dec. 1954.

'branders' overslaand water bij het Leugenaarshoofd te Vlissingen, 23 dec. 1954.