Niek de Groot
Groot, Niek de
(Rotterdam, ?-1961 – heden) Contrabasspeler en –docent |
---|
Niek de Groot is een professioneel contrabasspeler uit Rotterdam. Toen hij vier jaar oud was verhuisde zijn familie naar Middelburg waar hij is opgegroeid.
Jeugd en studie
De familie de Groot verhuisde naar Middelburg dankzij een aanbod voor een nieuwe baan voor de Groot’s vader als directeur van de Griffioenschool. De Groot’s grootvader speelde tuba en hierdoor ontwikkelde Niek de Groot een passie voor het bespelen van een instrument. Hij besloot lessen te nemen aan de Zeeuwse Muziekschool. Zijn eerste en volgens hem meest belangrijke muziekleraar (in het bespelen van de trompet, welteverstaan), was Paul van Belzen. Pas op 18-jarige leeftijd kwam de Groot erachter dat het bespelen van de trompet hem geen carrière zou gaan opleveren. Gelukkig kwam hij kort hierna tijdens een repetitie van een jeugdorkest in aanraking met de contrabas. Dit Zeeuws Jeugdorkest heeft een grote invloed op hem gehad. De Groot vervolgde zijn muziekeducatie aan het conservatorium van Tilburg en Rotterdam. Tijdens deze periode kwam hij in aanraking met menig orkesten en vele leraren. Voordat hij zijn eindexamens had afgerond speelde hij al solo contrabas in het Nederlands Filharmonisch Orkest. Hij deed dit slechts voor één jaar.
Noorwegen
Hierna vertrok hij naar Bergen en Oslo in Noorwegen waar hij verschillende solo optredens gaf; uniek voor iemand die contrabas speelt. Tijdens deze periode besloot De Groot door te gaan als solist. Hij realiseerde zich dat dit enkel mogelijk zou zijn als hij het niveau waarop hij speelde zou verhogen. Door lessen te volgen aan het CANADIAN BAFF CENTRE FOR THE ARTS (Alberta, Canada) in combinatie met speciale masterklassen gegeven door onder andere Laurence Lesser en Vladimir Mendelsohn slaagde hij erin een betere contrabassist te worden. Dankzij deze ervaringen ontwikkelde De Groot zijn eigen persoonlijke stijl. Tegelijkertijd verwierf hij tot 2006 enkele prestigieuze posities binnen ensembles door heel Europa. Een voorbeeld hiervan is zijn prominente rol als contrabasspeler bij het ROYALE CONCERTGEBOUW ORKEST. Na zijn rol in deze ensembles besloot hij meer tijd te besteden aan zijn carrière als solospeler. Tevens besloot De Groot les te gaan geven aan de FOLKWANG UNIVERSITÄT DER KÜNSTE. Hij begon hiermee in 1996.
Muzikale ideeën
Volgens De Groot is het erg belangrijk dat muziek zichzelf in de loop der tijd kan ontwikkelen. Om deze reden begon hij samen te werken met moderne dirigenten als Stockhausen. Samen kwamen zij met een nieuw, modern contrabasrepertoire. De Groot verklaart zelf hoe jammer hij het vindt dat de contrabas een onpopulair instrument is en dat het spijtig is dat er niet zoveel bladmuziek voor de solocontrabas te vinden is. Hij begrijpt niet waar het gebrek in belangstelling vanuit de hedendaagse samenleving vandaan komt.
Instrumentarium
De twee sublieme instrumenten waar de Groot op het moment op speelt zijn een Amati en een Candi. De Amati in het bijzonder is een erg prestigieus instrument wat De Groot ontdekte in 2012. Het is naar wetens de laatste dubbele contrabas van de vroege Cremonese school, gemaakt te Cremona in 1680. De Groot heeft het levenslange privilege gekregen te spelen op deze contrabas. De Cremonese school omvat drie generaties van de Amati familie, reikend van de middeleeuwen tot aan de Gouden Eeuw. De Groot’s tweede instrument, een Candi, is gebouwd door Cesare Candi: een instrumentenbouwer uit de 19de eeuw.
Werkzaamheden
De Groot’s publiek groeit anno 2012 elke dag in aantal. Ook geeft hij nog steeds les aan opkomende talenten.
Auteur
-Marlin Wagtmans (UCR), 2012
Literatuur
- Roozendaal, Ernst Jan, "Van de contrabas gaat een pulswerking uit", in: PZC, 19 december 1997, pag. 11.
- "Sherryconcert.", in: PZC, 22 maart 1984, pag. 11.
- "Vienna Symphonic Library > Vienna Academy > Strings Violin > History." Vienna Symphonic Library. N.p., n.d. Web. 1 april 2012.
Websites
-VSL.
-"Niek de Groot - Home." Niek de Groot - Home. N.p., n.d. Web. 28 maart 2012.