Paulus de Vos: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
W. van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 8: Regel 8:
| overlijdensplaats = Antwerpen  
| overlijdensplaats = Antwerpen  
| beroep = Schilder
| beroep = Schilder
| VIAF = [http://viaf.org/viaf/ Paulus de Vos]
| VIAF = [http://viaf.org/viaf/]
}}
}}
Schilder. Broer van [[Cornelis de Vos]], werkte evenals deze in Antwerpen. Hij was in de eerste plaats dierenschilder. Zijn belangrijkste werken zijn jachttaferelen op zeer groot formaat, die met hun dynami sche compositie tot de bloeitijd van de barok behoren. Deze enorme doeken waren in de eerste plaats bestemd voor vorstenpaleizen en zijn dan ook over heel Europa verspreid. De hertog van Aarschot, die in Madrid woonde, was zijn beschermer en voornaamste opdrachtgever. Ook voor koning Philips IV en de Spaanse grandes werkte hij, zodat veel van zijn werk zich nog in Spanje bevindt.
Schilder. Broer van [[Cornelis de Vos]], werkte evenals deze in Antwerpen. Hij was in de eerste plaats dierenschilder. Zijn belangrijkste werken zijn jachttaferelen op zeer groot formaat, die met hun dynami sche compositie tot de bloeitijd van de barok behoren. Deze enorme doeken waren in de eerste plaats bestemd voor vorstenpaleizen en zijn dan ook over heel Europa verspreid. De hertog van Aarschot, die in Madrid woonde, was zijn beschermer en voornaamste opdrachtgever. Ook voor koning Philips IV en de Spaanse grandes werkte hij, zodat veel van zijn werk zich nog in Spanje bevindt.

Versie van 12 nov 2020 08:13

Paulus de Vos

Paul de Vos, geschetst door Anthony van Dyck, tussen 1630 en 1632. Rijksmuseum Amsterdam. Bron: Wikimedia Commons.
Geboren 1591 Hulst
Overleden 30 juni 1678 Antwerpen
Beroep Schilder
VIAF [1]

Schilder. Broer van Cornelis de Vos, werkte evenals deze in Antwerpen. Hij was in de eerste plaats dierenschilder. Zijn belangrijkste werken zijn jachttaferelen op zeer groot formaat, die met hun dynami sche compositie tot de bloeitijd van de barok behoren. Deze enorme doeken waren in de eerste plaats bestemd voor vorstenpaleizen en zijn dan ook over heel Europa verspreid. De hertog van Aarschot, die in Madrid woonde, was zijn beschermer en voornaamste opdrachtgever. Ook voor koning Philips IV en de Spaanse grandes werkte hij, zodat veel van zijn werk zich nog in Spanje bevindt.

Tekst uit de Encyclopedie van Zeeland 1982-1984

Bekijk de originele tekst uit de Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

Auteur

A.J.B.

Literatuur