Adriaen Pietersz. van de Venne: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{InfoboxPersoon | {{InfoboxPersoon | ||
| afbeelding = [[ | | afbeelding = [[300px]] | ||
| naam = Adriaen Pietersz. van de Venne | | naam = Adriaen Pietersz. van de Venne | ||
| onderschrift = tekst | | onderschrift = tekst | ||
Regel 30: | Regel 30: | ||
==Afbeelding== | ==Afbeelding== | ||
Binnenkomst van de vloot te Middelburg ca. 1625, geschilderd door A.P. Van de Venne (Rijksmuseum Amsterdam). | Binnenkomst van de vloot te Middelburg ca. 1625, geschilderd door A.P. Van de Venne (Rijksmuseum Amsterdam). | ||
[[category:persoon]] | |||
[[category:Zeeuwen]] | |||
{{DEFAULTSORT:Venne, Adriaen Pietersz. van de}} |
Versie van 5 dec 2019 10:49
Adriaen Pietersz. van de Venne | |
---|---|
300px tekst | |
Geboren | [[]] 1589 Delft |
Overleden | 12 november 1662 Den Haag |
Beroep | Schilder, tekenaar, dichter en kunsthandelaar |
VIAF | Adriaen Pietersz. van de Venne |
Biografie
Leerling van de zilversmid Simon Valck en de grisailleschilder Hieronymus van Diest. Omstreeks 1613 kwam hij naar Middelburg, waar zijn vader en zijn broer, de uitgever Jan van de Venne, reeds gevestigd waren. Hij betrok het huis op de hoek van de Bogardstraat en de Balans. In 1625 vertrok hij naar Den Haag, waar hij tot zijn dood bleef wonen. Van de Venne's vroegst bekende landschappen, meestal met veel figuurtjes gestoffeerd, vertonen duidelijke invloed van de Middelburgse schilders *Molanus en Van *Geel. Al spoedig werd hij opgenomen in de kring van Zeeuwse dichters, die de *’Zeeusche Nachtegael’ samenstelde. Als dichter droeg hij hieraan de 'Zeeusche Mey-Clacht' bij, terwijl het 'Tafereel van Sinne-mal' er afzonderlijk aan werd toegevoegd. In zijn Haagse tijd verschenen nog 'Sinnevonck op den Hollandtschen turf (1634) en 'Tafereel van de belachende werelt' (1635). Zijn poëzie is nogal gekunsteld, langdradig en weinig oorspronkelijk. Hij had een voorliefde voor 'sinne-mal', humor met een ernstige ondergrond, voor spreekwoorden en woordspelingen. Hierdoor werd hij de ideale illustrator voor de werken van Jacob *Cats, die zijn leven lang zijn opdrachtgever bleef. De illustraties bij 'Sinne- en Minnebeelden', 'Maechdenplicht’, 'Houwelijck', 'Galathee', 'Hofgedachten', 'Ouderdom en Buyten-leven' en andere, zitten vol woordspelingen en symbolen. Na 1621 maakte hij ook veel zelfstandige schilderijen, vooral taferelen met boeren en zwervers, in egaal grijze of bruine toon (grisaille en brunaille) deze geven blijk van sociale bewogenheid en een wrange humor, maar zijn niet altijd eenvoudig te interpreteren. In Den Haag maakte hij ook veel portretten van de stadhouderlijke familie. Hoewel hij maar kort in Zeeland heeft gewoond, was hij geheel en al een vertegenwoordiger van het Zeeuwse culturele leven van zijn tijd. Zijn bekendste werk ‘Het vertrek van een hoogwaardigheisbekleder uit Middelburg’(1615), vaak geduid als het vertrek van Sir Robert Sidney, hangt thans in het Rijksmuseum te Amsterdam, maar zijn schilderijen zijn over vele musea verspreid. Vele van zijn tekeningen bevinden zich in de collectie Catsiania van De Jonge van Ellemeet (nu in de Universiteitsbibliotheek in Leiden). Aan de reproductie van zijn tekeningen werkten tientallen graveurs mee; zelf heeft hij waarschijnlijk nooit gegraveerd.
Auteur
A.J. Beenhakker
Literatuur
- Franken, Adriaen van de Venne.
- Ising, Een schilderdichter, 126-156.
- Knuttel, Das Gemälde des Seelenfischfangs.
- Bol, Een Middelburgse Brueghelgroep, Van de Venne, 59-79, 128-147.
- Catalogus tentoonstelling Vier Eeuwen Jacob Cats, Brouwershaven/Middelburg 1977.
- Rosmalen-Mann, Cats' illustrator.
- Nagtglas, Levensberichten.
- N.N.B.W. VII.
- Venne, Adriaen van de [Documentatiemap], Zeeuwse Bibliotheek.
- www.biografischportaal.nl
Afbeelding
Binnenkomst van de vloot te Middelburg ca. 1625, geschilderd door A.P. Van de Venne (Rijksmuseum Amsterdam).