Jan Frederik Schütz senior: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Johan Francke (overleg | bijdragen)
kGeen bewerkingssamenvatting
Johan Francke (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 12: Regel 12:
== Levensbeschrijving ==
== Levensbeschrijving ==
[[Bestand:TE000767.jpg|thumb|left|300px|Tekening van de Rouaansekaai en Dwarskaai in Middelburg van J.F. Schütz senior, ca. 1860, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 00767]]
[[Bestand:TE000767.jpg|thumb|left|300px|Tekening van de Rouaansekaai en Dwarskaai in Middelburg van J.F. Schütz senior, ca. 1860, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 00767]]
Leerling van de Middelburgse Tekenacademie vanaf 1839 en later tekenleraar te Middelburg. Hij wilde zeeman worden, net als zijn vader, maar werd daarin verhinderd door zijn doofheid. Hij ontwikkelde zich tot een begaafd zeeschilder. Hoewel hij weinig gereisd heeft beperkte hij zijn motieven niet tot de Scheldemonden. Daarnaast schilderde hij ook diverse stadsgezichten en landschappen. Zijn oeuvre bestaat uit zowel aquarellen, tekeningen als schilderijen. Atmosfeer en lichtval kondigen reeds het impressionisme aan, zijn stijl kan als realistisch impressionisme worden beschreven. In Middelburg genoot de vriendelijke zachtmoedige kunstenaar een grote populariteit. Rond 1860 maakte Schütz zich langzaam los van de romantische stijl en ging hij realistischer schilderen. Kleuren werden beter op elkaar afgestemd waarbij vooral de overgang van water in lucht aan een strenge criterium van kleurtoetsen moest voldoen. Rond 1870 stopte hij geheel met het inzenden van werk voor exposities, hetgeen hij daarvoor overigens ook slechts zeer sporadisch deed. Schütz maakte schilderijen in opdracht of met een documentair karakter. Nauwgezet getekend naar de werkelijkheid en gebeurtenissen die zich hadden afgespeeld zoals scheepsrampen (Stranding van het oorlogsschip de Cycloop in de duinen van Zandvoort, 1858). Rond 1860 hadden vele particulieren uit de Zeeuwse elite een werk van Schütz aan de wand hangen.
Leerling van de Middelburgse Tekenacademie vanaf 1839 en later tekenleraar te Middelburg. Zijn zoons [[Willem Johannes Schütz|Willem Johannes]] en [[Jan Frederik Schütz junior|Jan Frederik]] werden eveneens schilder. Hij wilde zeeman worden, net als zijn vader, maar werd daarin verhinderd door zijn doofheid. Hij ontwikkelde zich tot een begaafd zeeschilder. Hoewel hij weinig gereisd heeft beperkte hij zijn motieven niet tot de Scheldemonden. Daarnaast schilderde hij ook diverse stadsgezichten en landschappen. Zijn oeuvre bestaat uit zowel aquarellen, tekeningen als schilderijen. Atmosfeer en lichtval kondigen reeds het impressionisme aan, zijn stijl kan als realistisch impressionisme worden beschreven. In Middelburg genoot de vriendelijke zachtmoedige kunstenaar een grote populariteit. Rond 1860 maakte Schütz zich langzaam los van de romantische stijl en ging hij realistischer schilderen. Kleuren werden beter op elkaar afgestemd waarbij vooral de overgang van water in lucht aan een strenge criterium van kleurtoetsen moest voldoen. Rond 1870 stopte hij geheel met het inzenden van werk voor exposities, hetgeen hij daarvoor overigens ook slechts zeer sporadisch deed. Schütz maakte schilderijen in opdracht of met een documentair karakter. Nauwgezet getekend naar de werkelijkheid en gebeurtenissen die zich hadden afgespeeld zoals scheepsrampen (Stranding van het oorlogsschip de Cycloop in de duinen van Zandvoort, 1858). Rond 1860 hadden vele particulieren uit de Zeeuwse elite een werk van Schütz aan de wand hangen.
[[Bestand:Schutz_18000.jpg|thumb|right|250px|Affiche van de tentoonstelling ‘De zomer van Schütz’ uit 1998, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 18000]]
[[Bestand:Schutz_18000.jpg|thumb|right|250px|Affiche van de tentoonstelling ‘De zomer van Schütz’ uit 1998, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 18000]]
In 1992 werden in het Zeeuws Museum In Middelburg twee zalen ingericht met werk van de familie Schütz. Brede erkenning volgde in 1998 toen van juni tot en met november de driedubbele tentoonstelling ‘De Zomer van Schütz’ werd gehouden in zowel het Stedelijk Museum Vlissingen, het Zeeuws Museum als het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg, samen met de daarbij behorende catalogus ‘Van den storm in de stilte.’
In 1992 werden in het Zeeuws Museum In Middelburg twee zalen ingericht met werk van de familie Schütz. Brede erkenning volgde in 1998 toen van juni tot en met november de driedubbele tentoonstelling ‘De Zomer van Schütz’ werd gehouden in zowel het Stedelijk Museum Vlissingen, het Zeeuws Museum als het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg, samen met de daarbij behorende catalogus ‘Van den storm in de stilte.’

Versie van 15 nov 2019 11:27

Jan Frederik Schütz senior

Jan Frederik Schütz, ca. 1878, ZA, Coll. KZGW, ZI IV, 159
Geboren 2 december 1817 Middelburg
Overleden 27 februari 1888 Middelburg
Beroep schilder
VIAF J.F. Schütz senior

Levensbeschrijving

Tekening van de Rouaansekaai en Dwarskaai in Middelburg van J.F. Schütz senior, ca. 1860, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 00767

Leerling van de Middelburgse Tekenacademie vanaf 1839 en later tekenleraar te Middelburg. Zijn zoons Willem Johannes en Jan Frederik werden eveneens schilder. Hij wilde zeeman worden, net als zijn vader, maar werd daarin verhinderd door zijn doofheid. Hij ontwikkelde zich tot een begaafd zeeschilder. Hoewel hij weinig gereisd heeft beperkte hij zijn motieven niet tot de Scheldemonden. Daarnaast schilderde hij ook diverse stadsgezichten en landschappen. Zijn oeuvre bestaat uit zowel aquarellen, tekeningen als schilderijen. Atmosfeer en lichtval kondigen reeds het impressionisme aan, zijn stijl kan als realistisch impressionisme worden beschreven. In Middelburg genoot de vriendelijke zachtmoedige kunstenaar een grote populariteit. Rond 1860 maakte Schütz zich langzaam los van de romantische stijl en ging hij realistischer schilderen. Kleuren werden beter op elkaar afgestemd waarbij vooral de overgang van water in lucht aan een strenge criterium van kleurtoetsen moest voldoen. Rond 1870 stopte hij geheel met het inzenden van werk voor exposities, hetgeen hij daarvoor overigens ook slechts zeer sporadisch deed. Schütz maakte schilderijen in opdracht of met een documentair karakter. Nauwgezet getekend naar de werkelijkheid en gebeurtenissen die zich hadden afgespeeld zoals scheepsrampen (Stranding van het oorlogsschip de Cycloop in de duinen van Zandvoort, 1858). Rond 1860 hadden vele particulieren uit de Zeeuwse elite een werk van Schütz aan de wand hangen.

Affiche van de tentoonstelling ‘De zomer van Schütz’ uit 1998, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 18000

In 1992 werden in het Zeeuws Museum In Middelburg twee zalen ingericht met werk van de familie Schütz. Brede erkenning volgde in 1998 toen van juni tot en met november de driedubbele tentoonstelling ‘De Zomer van Schütz’ werd gehouden in zowel het Stedelijk Museum Vlissingen, het Zeeuws Museum als het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg, samen met de daarbij behorende catalogus ‘Van den storm in de stilte.’


Auteurs

A.J.B., herzien Johan Francke, 2011.

Literatuur