Rederij Vroon: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wimg (overleg | bijdragen)
Wimg (overleg | bijdragen)
Regel 18: Regel 18:
===Offshore-activiteiten===
===Offshore-activiteiten===
Geleidelijk verwierf Vroon zich een prominente positie in de markt voor offshore-installaties. Met behulp van speciaal hiervoor toegeruste schepen als de MPI Adventure en de MPI Discovery kon het bedrijf een belangrijke rol spelen in de installatie van windturbines op zee.
Geleidelijk verwierf Vroon zich een prominente positie in de markt voor offshore-installaties. Met behulp van speciaal hiervoor toegeruste schepen als de MPI Adventure en de MPI Discovery kon het bedrijf een belangrijke rol spelen in de installatie van windturbines op zee.
===Breda===
In 2008 verhuisde een deel van het hoofdkwartier in Breskens naar Terneuzen. Dit had te maken met het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheden in Breskens, noodzakelijk door de groei van het bedrijf. In 2014 werd besloten het gehele hoofdkantoor naar Terneuzen te verplaatsen.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2014-11-20/edition/null/page/65 Krantenbank Zeeland, 'Vroon verhuist naar Terneuzen', in: PZC, 20 november 2014, pag. 65]</ref> Deze verhuizing ging uiteindelijk toch niet door, onder andere vanwege bouwkundige problemen. In 2016 wordt onverwacht besloten naar Breda te verhuizen.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2016-03-31/edition/null/page/1 Krantenbank Zeeland, 'Vroon vertrekt naar Breda', in: PZC, 31 maart 2016, pag. 1]</ref>


[[Bestand:Vroon2.jpg|thumb|right|350px|Veetransport per schip, foto: J. Wolterbeek, ca. 1985, [https://digitaal.dezb.nl/beeldbank/indeling/detail/start/6?q_searchfield=Vroon&f_strings_plaats%5B0%5D=Breskens ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 106045]]]
[[Bestand:Vroon2.jpg|thumb|right|350px|Veetransport per schip, foto: J. Wolterbeek, ca. 1985, [https://digitaal.dezb.nl/beeldbank/indeling/detail/start/6?q_searchfield=Vroon&f_strings_plaats%5B0%5D=Breskens ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 106045]]]


===Breda===
In 2008 verhuisde een deel van het hoofdkwartier in Breskens naar Terneuzen. Dit had te maken met het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheden in Breskens, noodzakelijk door de groei van het bedrijf. In 2014 werd besloten het gehele hoofdkantoor naar Terneuzen te verplaatsen.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2014-11-20/edition/null/page/65 Krantenbank Zeeland, 'Vroon verhuist naar Terneuzen', in: PZC, 20 november 2014, pag. 65]</ref> Deze verhuizing ging uiteindelijk toch niet door, onder andere vanwege bouwkundige problemen. In 2016 wordt onverwacht besloten naar Breda te verhuizen.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2016-03-31/edition/null/page/1 Krantenbank Zeeland, 'Vroon vertrekt naar Breda', in: PZC, 31 maart 2016, pag. 1]</ref>


===Schulden===
===Schulden===

Versie van 24 apr 2018 09:44

Rederij Vroon

Rederij uit Breskens. Het bedrijf telt ongeveer 200 schepen en wereldwijd circa 4000 werknemers, waarvan circa 300 op de verschillende kantoren. Het hoofdkwartier was gevestigd in Breskens, maar is sinds 2016 gevestigd in Breda. Verder heeft Vroon ook nog vestigingen in Terneuzen, Den Helder, Barendrecht, Aberdeen, Stokesley, Genua, Singapore, Manilla en Fremantle. Vroon heeft daarnaast ook dochterondernemingen, joint ventures en partnerships in Nederland, Australië, Cyprus, Curaçao en Canada.

Rederij Vroon, foto: Website Omroep Zeeland

Geschiedenis van het bedrijf

De geschiednis van rederij Vroon gaat terug tot 1890, waar de gelijknamige familie het bedrijf oprichtte in de haven van Breskens. Oorspronkelijk hield de rederij zich vooral bezig met het vervoer van agrarische producten en meststoffen naar Belgie, Engeland en Frankrijk. Tevens werden er kolen getransporteert naar Nederland. In 1952 werd het eerste schip gebouwd. Vanaf 1964 werd er ook levend vee getransporteerd. Nadat er een schip voor dit doel was gecharterd en het een groot succes bleek werd geleidelijk een eigen lijn voor veevervoer opgezet. In 1982 vervoerde Vroon met meer dan 30 schepen zo'n half miljoen schapen, een kwart miljoen koeien en vele tienduizenden paarden, varkens en buffels. Ook zebra's, geiten en zelfs kamelen werden vervoerd. De schepen droegen steeds de namen van een koeienras.[1]

Veetransport per schip, foto: J. Wolterbeek, ca. 1985, ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 106045

Naast het vervoer van vee is Vroon ook actief op het gebied van het transport van auto's, olie, chemie, containers, asfalt, tankers, koelschepen, droge lading en voor offshore-supplies. Op werven in de hele wereld worden er schepen gebouwd voor Vroon.[2]

Piraterij

Vanaf 2010 hadden de schepen van Vroon veel te kampen met piraterij, vooral in de Indische Oceaan. Dit leidde tot veel politieke discussie over de eventuele inzet van particuliere beveiligers op de schepen van Vroon. Met behulp van gerichte veiligheidsmaatregelen werd het gevaar zo veel mogelijk bestreden.

Offshore-activiteiten

Geleidelijk verwierf Vroon zich een prominente positie in de markt voor offshore-installaties. Met behulp van speciaal hiervoor toegeruste schepen als de MPI Adventure en de MPI Discovery kon het bedrijf een belangrijke rol spelen in de installatie van windturbines op zee.

Breda

In 2008 verhuisde een deel van het hoofdkwartier in Breskens naar Terneuzen. Dit had te maken met het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheden in Breskens, noodzakelijk door de groei van het bedrijf. In 2014 werd besloten het gehele hoofdkantoor naar Terneuzen te verplaatsen.[3] Deze verhuizing ging uiteindelijk toch niet door, onder andere vanwege bouwkundige problemen. In 2016 wordt onverwacht besloten naar Breda te verhuizen.[4]

Veetransport per schip, foto: J. Wolterbeek, ca. 1985, ZB, Beeldbank Zeeland, rec. nr. 106045


Schulden

In 2017 werd bekend dat rederij Vroon in gesprek was met schuldeisers om tot een herstructurering te komen van de financiering van het bedrijf. Aanleiding voor de oplopende schulden waren de teruglopende activiteiten in de offshore-tak als gevolg van de slechte situatie op de olie- en gasmarkt. Om uit de schulden te komen werden verschillende schepen in de uitverkoop gedaan en kreeg een deel van het personeel ontslag aangezegd.[5] Met de schuldeisers werd een akkoord bereikt over herstructurering van de schulden. Een belangrijke voorwaarde daarbij was wel dat er een herstructurering van het bedrijf zou plaatsvinden.[6] Directeur Coco Vroon heeft het noodlijdende bedrijf inmiddels verlaten.

Auteur

W. van Gorsel, 2018

Bronnen

Sites

Noten