Adrie van den Broeke: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wimg (overleg | bijdragen)
Wimg (overleg | bijdragen)
Regel 18: Regel 18:


==Sleutelaar==
==Sleutelaar==
Vanaf het allereerste begin was Adrie van den Broeke vooral ook een sleutelaar. Hij reed nooit op een fabrieksmotor en bouwde al zijn frames zelf. Na zijn actieve carrière was hij dan ook als monteur actief in de motorsport. Een hoogtepunt daarbij was vooral de overwinning op de TT van Jack Middelburg in 1980, toen Adrie van den Broeke hem assisteerde als monteur.
Vanaf het allereerste begin was Adrie van den Broeke vooral ook een sleutelaar. Hij reed nooit op een fabrieksmotor en bouwde al zijn frames zelf. Na zijn actieve carrière, die tot zijn 28-ste duurde, was hij dan ook als monteur actief in de motorsport. Een hoogtepunt daarbij was vooral de overwinning op de TT van Jack Middelburg in 1980, toen Adrie van den Broeke hem assisteerde als monteur.


In november 1980 begon Adrie van den Broeke een eigen rijwiel-bromfiets en motorzaak. Eerst een jaar in Oostkapelle, daarna aan de Veerseweg in Middelburg.
In november 1980 begon Adrie van den Broeke een eigen rijwiel-bromfiets en motorzaak. Eerst een jaar in Oostkapelle, daarna aan de Veerseweg in Middelburg.

Versie van 13 mrt 2018 09:09

Adrie van den Broeke

Fotograaf: onbekend, Bron: ZB, Beeldbank Zeeland
Geboren [[]] 1948 [[]]
Overleden [[]] [[]]
Beroep motorcrosser en rijwiel/motorfiets-handelaar
VIAF [1]

Motorcrosser uit Middelburg. (LATER MEER).

Het begin

Als tienjarige reed Adrie van den Broeke vaak op de Solex van zijn vader. De vele tochtjes smaakten naar meer en geleidelijk kreeg Adrie van den Broeke de smaak te pakken. Hij sleutelde vooral graag en de stap naar de motorsport was snel gemaakt.

TT

Adrie van den Broeke reed drie keer mee op de TT van Assen. Dat was in 1973, 1974 en 1975. Zijn hoogtepunt was op de TT van 1974, toen hij op Yamaha negende werd in de 250 cc-klasse en 2 WK-punten behaalde. Destijds goed voor 20 gulden.

Sleutelaar

Vanaf het allereerste begin was Adrie van den Broeke vooral ook een sleutelaar. Hij reed nooit op een fabrieksmotor en bouwde al zijn frames zelf. Na zijn actieve carrière, die tot zijn 28-ste duurde, was hij dan ook als monteur actief in de motorsport. Een hoogtepunt daarbij was vooral de overwinning op de TT van Jack Middelburg in 1980, toen Adrie van den Broeke hem assisteerde als monteur.

In november 1980 begon Adrie van den Broeke een eigen rijwiel-bromfiets en motorzaak. Eerst een jaar in Oostkapelle, daarna aan de Veerseweg in Middelburg.

Auteur

Wim van Gorsel, 2018

Bronnen

Sites

  • de-faam.nl

Noten