Gerard Bergsma: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Johan Francke (overleg | bijdragen)
kGeen bewerkingssamenvatting
Johan Francke (overleg | bijdragen)
kGeen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{InfoboxPersoon
{{InfoboxPersoon
| afbeelding = [[Bestand:Bergsma_zeeuwsmeisje.jpg|250px]]
| afbeelding = [[Bestand:Bergsma_zeeuwsmeisje.jpg|225px]]
| naam = Gerard Bergsma
| naam = Gerard Bergsma
| onderschrift = 'Zeeuws meisje', olieverschilderij 100x57 cm., foto: [http://www.ruudvanderveldenkunst.nl/schilderij/g-bergsma-1873-1955-zeeuws-meisje/ galery ruudvanderveldenkunst.nl]
| onderschrift = 'Zeeuws meisje', olieverschilderij 100x57 cm., foto: [http://www.ruudvanderveldenkunst.nl/schilderij/g-bergsma-1873-1955-zeeuws-meisje/ galery ruudvanderveldenkunst.nl]
Regel 11: Regel 11:
}}
}}
== Biografie ==
== Biografie ==
[[Bestand:Bergsma_opkomendonweer.jpg|thumb|left|200px|'Opkomend onweer bij Zoutelande', ca. 1945, olieverfschilderij 70x80cm., foto: [http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=110003100 collectie MuZEEum, Vlissingen]]]
Gerard Bergsma studeerde gelijk met Piet Mondriaan aan de Rijksacademie in Amsterdam. Hij kende hem vermoedelijk al uit Winterswijk omdat zij daar opgroeiden. In 1911 en 1912 kruisten hun paden weer want in deze jaren waren zij deelnemers aan de “Domburgsche Tentoonstellingen”. Bergsma volgde de moderne ontwikkelingen in de kunst op de voet. Zelf werkte hij in een realistische stijl met soms expressionistische invloeden. Bergsma was de eerste kunstenaar die zich vestigde in Zoutelande (1909). Hij was gefascineerd door het licht van het Walcherse land en hoe dit zich verhield tot zijn onderwerpen: de zee, de duinen, het dorp en de meisjes in klederdracht. Hij schilderde in warme en heldere kleuren. Op latere leeftijd werd zijn kleurenpalet wat grijzer. Doordat zijn huis werd verwoest in 1944 (tijdens de bevrijding van Walcheren) is zijn werk vrij onbekend gebleven. Zijn werk is onder andere vertegenwoordigd in de collectie van het muZEEum Vlissingen en het Marine Museum Den Helder
Gerard Bergsma studeerde gelijk met Piet Mondriaan aan de Rijksacademie in Amsterdam. Hij kende hem vermoedelijk al uit Winterswijk omdat zij daar opgroeiden. In 1911 en 1912 kruisten hun paden weer want in deze jaren waren zij deelnemers aan de “Domburgsche Tentoonstellingen”. Bergsma volgde de moderne ontwikkelingen in de kunst op de voet. Zelf werkte hij in een realistische stijl met soms expressionistische invloeden. Bergsma was de eerste kunstenaar die zich vestigde in Zoutelande (1909). Hij was gefascineerd door het licht van het Walcherse land en hoe dit zich verhield tot zijn onderwerpen: de zee, de duinen, het dorp en de meisjes in klederdracht. Hij schilderde in warme en heldere kleuren. Op latere leeftijd werd zijn kleurenpalet wat grijzer. Doordat zijn huis werd verwoest in 1944 (tijdens de bevrijding van Walcheren) is zijn werk vrij onbekend gebleven. Zijn werk is onder andere vertegenwoordigd in de collectie van het muZEEum Vlissingen en het Marine Museum Den Helder
[[Bestand:Bergsma_opkomendonweer.jpg|thumb|left|300px|'Opkomend onweer bij Zoutelande', ca. 1945, olieverfschilderij 70x80cm., foto: [http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=110003100 collectie MuZEEum, Vlissingen]]]
[[Bestand:Takkemuseum_19493.jpg|thumb|right|300px|De tentoonstelling in Domburg in 1912 v.l.n.r.: 1. Betsy v.d. Hoorn (geref. pred.) 2.?, 3. Jan Toorop, 4. Hart Nibbrig, 5. J. Heyse, 6. mw. Toorop-Hall, 7. freule Heemskerck van Beest (in deuropening), 8. daarachter Elout, 9. Charley Toorop (tegen deurpost), 10. Zwart, 11. Maria Tak van Poortvliet (met hoed), 12 ?, 13. mw. van Voorthuysen, 14.?, 15.?, 16. G. Bergsma (met papier in hand), 17. J. Drabbe, 18.?, foto: Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland, recordnr. 19493]]
[[Bestand:Takkemuseum_19493.jpg|thumb|right|300px|De tentoonstelling in Domburg in 1912 v.l.n.r.: 1. Betsy v.d. Hoorn (geref. pred.) 2.?, 3. Jan Toorop, 4. Hart Nibbrig, 5. J. Heyse, 6. mw. Toorop-Hall, 7. freule Heemskerck van Beest (in deuropening), 8. daarachter Elout, 9. Charley Toorop (tegen deurpost), 10. Zwart, 11. Maria Tak van Poortvliet (met hoed), 12 ?, 13. mw. van Voorthuysen, 14.?, 15.?, 16. G. Bergsma (met papier in hand), 17. J. Drabbe, 18.?, foto: Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland, recordnr. 19493]]
De meisjes van Zoutelande poseerden regelmatig voor hem. Dit portret is geschilderd bij zijn huis. Op de achtergrond zijn de kerk en molen van Meliskerke zichtbaar. Zijn spel met het licht is zichtbaar op onder meer het kapje van het meisje.
De meisjes van Zoutelande poseerden regelmatig voor hem. Dit portret is geschilderd bij zijn huis. Op de achtergrond zijn de kerk en molen van Meliskerke zichtbaar. Zijn spel met het licht is zichtbaar op onder meer het kapje van het meisje.
Regel 20: Regel 20:


== Auteur ==
== Auteur ==
A.J. Beenhakker, herz. J. Francke, 2015
A.J.B., herz. J. Francke, 2015


== Literatuur ==  
== Literatuur ==  

Versie van 14 jul 2016 06:45

Gerard Bergsma

'Zeeuws meisje', olieverschilderij 100x57 cm., foto: galery ruudvanderveldenkunst.nl
Geboren 19 april 1873 Winterswijk
Overleden 7 december 1955 Epe
Beroep schilder
VIAF [1]

Biografie

'Opkomend onweer bij Zoutelande', ca. 1945, olieverfschilderij 70x80cm., foto: collectie MuZEEum, Vlissingen

Gerard Bergsma studeerde gelijk met Piet Mondriaan aan de Rijksacademie in Amsterdam. Hij kende hem vermoedelijk al uit Winterswijk omdat zij daar opgroeiden. In 1911 en 1912 kruisten hun paden weer want in deze jaren waren zij deelnemers aan de “Domburgsche Tentoonstellingen”. Bergsma volgde de moderne ontwikkelingen in de kunst op de voet. Zelf werkte hij in een realistische stijl met soms expressionistische invloeden. Bergsma was de eerste kunstenaar die zich vestigde in Zoutelande (1909). Hij was gefascineerd door het licht van het Walcherse land en hoe dit zich verhield tot zijn onderwerpen: de zee, de duinen, het dorp en de meisjes in klederdracht. Hij schilderde in warme en heldere kleuren. Op latere leeftijd werd zijn kleurenpalet wat grijzer. Doordat zijn huis werd verwoest in 1944 (tijdens de bevrijding van Walcheren) is zijn werk vrij onbekend gebleven. Zijn werk is onder andere vertegenwoordigd in de collectie van het muZEEum Vlissingen en het Marine Museum Den Helder

De tentoonstelling in Domburg in 1912 v.l.n.r.: 1. Betsy v.d. Hoorn (geref. pred.) 2.?, 3. Jan Toorop, 4. Hart Nibbrig, 5. J. Heyse, 6. mw. Toorop-Hall, 7. freule Heemskerck van Beest (in deuropening), 8. daarachter Elout, 9. Charley Toorop (tegen deurpost), 10. Zwart, 11. Maria Tak van Poortvliet (met hoed), 12 ?, 13. mw. van Voorthuysen, 14.?, 15.?, 16. G. Bergsma (met papier in hand), 17. J. Drabbe, 18.?, foto: Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland, recordnr. 19493

De meisjes van Zoutelande poseerden regelmatig voor hem. Dit portret is geschilderd bij zijn huis. Op de achtergrond zijn de kerk en molen van Meliskerke zichtbaar. Zijn spel met het licht is zichtbaar op onder meer het kapje van het meisje.

Encyclopedie van Zeeland

Bekijk de originele tekst uit de Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

Auteur

A.J.B., herz. J. Francke, 2015

Literatuur

-Scheen 1, p. 81.

-Gerard Bergsma (documentatiemap) (Middelburg: Zeeuwse Bibliotheek, 2007).

Noten