Kees van der Vossen: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Johan Francke (overleg | bijdragen)
Nieuwe pagina aangemaakt met '{{InfoboxPersoon | afbeelding = 200px | naam = Kees van der Vossen | onderschrift = expositie van Marion Kamper en Kees van der Vossen...'
 
Johan Francke (overleg | bijdragen)
Regel 13: Regel 13:


== Werk en invloed ==
== Werk en invloed ==
Van der Vossen maakte wat kleiner (tempera)werk op papier, maar ging voor zijn grotere acrylschilderijen aluminium als ondergrond gebruiken. Zijn werk heeft vaak een abstract vertrekpunt, maar komt meestal op algemene, landschappelijke onderwerpen uit. In feite vormt zijn kunst een geabstraheerde versie van de werkelijkheid; een echte abstracte schilder vond Van der Vossen zichzelf echter niet.  
Van der Vossen maakte wat kleiner (tempera)werk op papier, maar ging voor zijn grotere acrylschilderijen aluminium als ondergrond gebruiken. Zijn werk heeft vaak een abstract vertrekpunt, maar komt meestal op algemene, landschappelijke onderwerpen uit. In feite vormt zijn kunst een geabstraheerde versie van de werkelijkheid; een echte abstracte schilder vond Van der Vossen zichzelf echter niet.
[[Bestand:Vossen_22093.jpg]]


== Auteur ==
== Auteur ==

Versie van 31 mei 2016 10:49

Kees van der Vossen

expositie van Marion Kamper en Kees van der Vossen in galerie 't Haentje te Paart in Middelburg, 27 januari 2007, affiche, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 22093
Geboren 1 maart 1927 Utrecht
Overleden 26 april 2012 Middelburg
Beroep beeldend kunstenaar (schilderijen)

Levensloop

Kees van der Vossen volgde de opleiding tot tekenleraar te Amsterdam. Hij kwam in 1960 naar Middelburg omdat hij een baan als leraar aan de Rijks H.B.S. kreeg (later onderdeel van de Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg, thans Nehalennia). Van der Vossen ging schilderen naar aanleiding van een overzichtstentoonstelling van Nicolaes de Stael.

Werk en invloed

Van der Vossen maakte wat kleiner (tempera)werk op papier, maar ging voor zijn grotere acrylschilderijen aluminium als ondergrond gebruiken. Zijn werk heeft vaak een abstract vertrekpunt, maar komt meestal op algemene, landschappelijke onderwerpen uit. In feite vormt zijn kunst een geabstraheerde versie van de werkelijkheid; een echte abstracte schilder vond Van der Vossen zichzelf echter niet.

Auteur

-Peter Sijnke (2012).

Literatuur

-Vossen, Kees van der (Documentatiemap) (Middelburg: ZB, 2009).