Leen Quist: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Johan Francke (overleg | bijdragen)
Nieuwe pagina aangemaakt met '{{InfoboxPersoon | afbeelding = 200px | naam = Leen Quist | onderschrift = De Middelburgse keramist Leen Quist in het Marie Tak van Poo...'
 
Johan Francke (overleg | bijdragen)
kGeen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{InfoboxPersoon
{{InfoboxPersoon
| afbeelding = [[Bestand:Quist_103030.jpg|200px]]
| afbeelding = [[Bestand:Quist_103030.jpg|250px]]
| naam = Leen Quist
| naam = Leen Quist
| onderschrift = De Middelburgse keramist Leen Quist in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg, foto: Jaap Wolterbeek, 1995, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 103030
| onderschrift = De Middelburgse keramist Leen Quist in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg, foto: Jaap Wolterbeek, 1995, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 103030
Regel 14: Regel 14:


== Werk en invloed ==
== Werk en invloed ==
[[Bestand:Quist_21416.jpg|thumb|right|200px|Expositie van Agnes van Gelder en Leen Quist in museum De Schotse Huizen in Veere, 1 april 2006, affiche, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 21416]]
[[Bestand:Quist_21416.jpg|thumb|left|250px|Expositie van Agnes van Gelder en Leen Quist in museum De Schotse Huizen in Veere, 1 april 2006, affiche, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 21416]]
In 1976 en 1977 liep Quist stage bij de vooraanstaande pottenbakster en keramiste Clara Andersen in Aarhus (Denemarken). Tevens werd hij beïnvloed door de Deense keramisten Gutte Eriksen en Gertrud Vasegaard.  
In 1976 en 1977 liep Quist stage bij de vooraanstaande pottenbakster en keramiste Clara Andersen in Aarhus (Denemarken). Tevens werd hij beïnvloed door de Deense keramisten Gutte Eriksen en Gertrud Vasegaard.  
Als keramist is Quist autodidact. Zijn eerste expositie had hij in 1979 bij galerie Siau te Amsterdam. Quist’s werk, meestal porseleinen dozen, schalen en kommen, kenmerkt zich door een witte ondergrond met strakke geometrisch patronen (‘vlechtstructuren’ noemt hij het zelf), meestal in donkerblauw. Zijn werk is wel omschreven als ‘keramiek met strenge vormgeving’; het berust in diverse musea (onder meer het Zeeuws Museum te Middelburg, Boymans van Beuningen te Rotterdam en het keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden). Hij had talrijke exposities in binnen-en buitenland.  
Als keramist is Quist autodidact. Zijn eerste expositie had hij in 1979 bij galerie Siau te Amsterdam. Quist’s werk, meestal porseleinen dozen, schalen en kommen, kenmerkt zich door een witte ondergrond met strakke geometrisch patronen (‘vlechtstructuren’ noemt hij het zelf), meestal in donkerblauw. Zijn werk is wel omschreven als ‘keramiek met strenge vormgeving’; het berust in diverse musea (onder meer het Zeeuws Museum te Middelburg, Boymans van Beuningen te Rotterdam en het keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden). Hij had talrijke exposities in binnen-en buitenland.  


== Bibliografie ==
== Bibliografie ==
*[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/063161931 Lene Olesen en Martha Gaber Abrahamsen, ’’Danish ceramic artists and Leen Quist’’ (Laren, 1990).]
*[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/063161931 Lene Olesen en Martha Gaber Abrahamsen, ''Danish ceramic artists and Leen Quist'' (Laren, 1990).]
*[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/104136006 met Thimo te Duits en Ruth Koenig, ‘’ De noordelijke traditie; Leen Quist, keramiek & De keramiekcollectie Koster en Quist; Leen Quist, ceramics & The Koster and Quist ceramics collection; Museum Boymans-van Beuningen, 7.2-4.4.93’’ (Rotterdam, 1993).]
*[http://zoeken.zeeuwsebibliotheek.nl/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/104136006 met Thimo te Duits en Ruth Koenig, ''De noordelijke traditie; Leen Quist, keramiek & De keramiekcollectie Koster en Quist; Leen Quist, ceramics & The Koster and Quist ceramics collection; Museum Boymans-van Beuningen, 7.2-4.4.93'' (Rotterdam, 1993).]
*[https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zld/1993-09-01/edition/0/page/3?query= Job Meihuizen, ‘Leen Quist en de noordelijke traditie’, in: ’’Zeeland’’ 2/nr.3 (2003) 81-84.]
*[https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zld/1993-09-01/edition/0/page/3?query= Job Meihuizen, ‘Leen Quist en de noordelijke traditie’, in: ''Zeeland'' 2/nr.3 (2003) 81-84.]
*[https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zej/2005-01-01/edition/0/page/199?query= A.J. Snel, ‘Leen Quist, keramist, op weg naar het volmaakte evenwicht’, in: ’’Zeelandboek’’ 9 (2005) 197-207. ]
*[https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zej/2005-01-01/edition/0/page/199?query= A.J. Snel, ‘Leen Quist, keramist, op weg naar het volmaakte evenwicht’, in: ''Zeelandboek'' 9 (2005) 197-207. ]


== Auteur ==
== Auteur ==

Versie van 4 mei 2016 13:21

Leen Quist

De Middelburgse keramist Leen Quist in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg, foto: Jaap Wolterbeek, 1995, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 103030
Geboren 1942 Anna Jacobapolder
Beroep beeldend kunstenaar (keramiek)
VIAF 58992838 Leen Quist

Levensloop

Quist kreeg een opleiding tot onderwijzer aan de Christelijke Kweekschool te Middelburg en was als zodanig van 1964-1972 te Domburg werkzaam. Hij volgde tevens een opleiding tot docent handvaardigheid (1968-1973) en werd leraar handvaardigheid en kunstgeschiedenis aan de Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg.

Werk en invloed

Expositie van Agnes van Gelder en Leen Quist in museum De Schotse Huizen in Veere, 1 april 2006, affiche, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 21416

In 1976 en 1977 liep Quist stage bij de vooraanstaande pottenbakster en keramiste Clara Andersen in Aarhus (Denemarken). Tevens werd hij beïnvloed door de Deense keramisten Gutte Eriksen en Gertrud Vasegaard. Als keramist is Quist autodidact. Zijn eerste expositie had hij in 1979 bij galerie Siau te Amsterdam. Quist’s werk, meestal porseleinen dozen, schalen en kommen, kenmerkt zich door een witte ondergrond met strakke geometrisch patronen (‘vlechtstructuren’ noemt hij het zelf), meestal in donkerblauw. Zijn werk is wel omschreven als ‘keramiek met strenge vormgeving’; het berust in diverse musea (onder meer het Zeeuws Museum te Middelburg, Boymans van Beuningen te Rotterdam en het keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden). Hij had talrijke exposities in binnen-en buitenland.

Bibliografie

Auteur

-Peter Sijnke (2012).

Bronnen

-Quist , Leen (Documentatiemap) (Middelburg: ZB, 2011).

-Site galerie Vier Gemeten