Pietjeswagen: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
kGeen bewerkingssamenvatting |
kGeen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 2: | Regel 2: | ||
| above = Pietjeswagen | | above = Pietjeswagen | ||
}} | }} | ||
[[Bestand: | [[Bestand:postwagen2.jpg|right|thumb|250px|De postwagen van Domburg, prentbriefkaart ca. 1905-1911, Zeeuws Archief, recordnr. 0341-1127]] | ||
Benaming voor de postwagen, die de dienst onderhield tussen Middelburg en Vlissingen; de benaming komt voort uit het tarief van een [[pietje]] (32<sup>1/2</sup> cent), dat men voor de rit verschuldigd was. De pietjeswagen maakte in 1882 plaats voor de stoomtram tussen Middelburg en Vlissingen. Ook tussen Terneuzen en Zaamslag reed een pietjeswagen. | Benaming voor de postwagen, die de dienst onderhield tussen Middelburg en Vlissingen; de benaming komt voort uit het tarief van een [[pietje]] (32<sup>1/2</sup> cent), dat men voor de rit verschuldigd was. De pietjeswagen maakte in 1882 plaats voor de stoomtram tussen Middelburg en Vlissingen. Ook tussen Terneuzen en Zaamslag reed een pietjeswagen. | ||
Versie van 30 dec 2014 09:57
Pietjeswagen |
---|
Benaming voor de postwagen, die de dienst onderhield tussen Middelburg en Vlissingen; de benaming komt voort uit het tarief van een pietje (321/2 cent), dat men voor de rit verschuldigd was. De pietjeswagen maakte in 1882 plaats voor de stoomtram tussen Middelburg en Vlissingen. Ook tussen Terneuzen en Zaamslag reed een pietjeswagen.
Auteur
-J.A. Trimpe Burger
Literatuur
-Ghijsen, H.C.M.(red.), Woordenboek der Zeeuwse dialecten (Krabbendijke, 2002) 715.