Danny Tuijnman: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 7: | Regel 7: | ||
| overlijdensdatum = [[25 april]] [[1992]] | | overlijdensdatum = [[25 april]] [[1992]] | ||
| overlijdensplaats = Driebergen | | overlijdensplaats = Driebergen | ||
| beroep = | | beroep = Landbouwdeskundige en politicus | ||
| VIAF = [http://viaf.org/viaf/284983522 Danny Tuijnman] | | VIAF = [http://viaf.org/viaf/284983522 Danny Tuijnman] | ||
}} | }} | ||
== | ==Achtergrond== | ||
Na de middelbare school studeerde Danny Tuijnman verder aan de Landbouwhogeschool in Wageningen. Daar behaalde hij tijdens de oorlog (1942) het ingenieursdiploma landbouw (landbouwkundige). Na de oorlog was hij tussen 1945 en 1973 secretaris bij de Hollandse Maatschappij van Landbouw. Tussen 1973 en 1977 was hij voorzitter van die maatschappij. Verder was hij bestuursvoorzitter van de zuivelcontrôlestations Leiden en Den Haag, van het Centraal Diergeneeskundig Instituut en van de Stichting Nederlandse Landbouwpers. | |||
==Politiek== | |||
Danny Tuijnman was voor de VVD lid van de Tweede Kamer tussen 1963 en 1977. Daar was hij voor die partij vele jaren agrarisch woordvoerder. In de Kamer stond hij bekend als rustpunt binnen zijn fractie. Onder partijleider Wiegel was hij daarna vicevoorzitter van de fractie. | |||
In 1977 werd Danny Tuijnman minister van Verkeer en Waterstaat in het eerste kabinet Van Agt. Daar kreeg hij onder andere te maken met de aanleg van de Flevolijn en de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Daarnaast zorgde hij als minister voor het opnieuw in gebruik nemen van de Veenendaallijn in 1981, de aanleg van de Zoetermeerlijn, de eerste fase van de Schiphollijn en van de Hemtunnel onder het Noordzeekanaal. Het laatste zorgde er voor dat de Hembrug voor zowel het spoor- als het scheepvaartverkeer geen obstakel meer vormde. Daarnaast was minister Tuijnman verantwoordelijk voor de invoering van de nationale strippenkaart. | |||
Het kabinet Van Agt maakte de volle zittingsperiode af, tot september 1981. Op 1 september 1981, tien dagen voor de beëdiging van het kabinet-Van Agt II, trad minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Pieter Beelaerts van Blokland (CDA) af nadat hij was benoemd tot burgemeester van Apeldoorn. Dany Tuijnman nam de functie waar tot het aantreden van het nieuwe kabinet op 11 september 1981. | |||
==Na de politiek== | |||
Na | |||
==Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984== | ==Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984== | ||
Regel 17: | Regel 28: | ||
==Auteur== | ==Auteur== | ||
M.A. Geuze, herzien Peter Sijnke (2012). | M.A. Geuze, herzien Peter Sijnke (2012) en Wim van Gorsel (2023). | ||
[[category:persoon]] | [[category:persoon]] |
Versie van 6 sep 2023 07:40
Danny Tuijnman | |
---|---|
Minister Danny Tuijnman bij het KIVI-RAI-symposium (Amsterdam) over Energie en de personenauto in het RAI-congrescentrum op 11 februari 1981. Fotograaf : Bogaerts, Rob / Anefo, Auteursrechthebbende: Nationaal Archief. Bron: Wikimedia Commons. | |
Geboren | 16 april 1915 Middelburg |
Overleden | 25 april 1992 Driebergen |
Beroep | Landbouwdeskundige en politicus |
VIAF | Danny Tuijnman |
Achtergrond
Na de middelbare school studeerde Danny Tuijnman verder aan de Landbouwhogeschool in Wageningen. Daar behaalde hij tijdens de oorlog (1942) het ingenieursdiploma landbouw (landbouwkundige). Na de oorlog was hij tussen 1945 en 1973 secretaris bij de Hollandse Maatschappij van Landbouw. Tussen 1973 en 1977 was hij voorzitter van die maatschappij. Verder was hij bestuursvoorzitter van de zuivelcontrôlestations Leiden en Den Haag, van het Centraal Diergeneeskundig Instituut en van de Stichting Nederlandse Landbouwpers.
Politiek
Danny Tuijnman was voor de VVD lid van de Tweede Kamer tussen 1963 en 1977. Daar was hij voor die partij vele jaren agrarisch woordvoerder. In de Kamer stond hij bekend als rustpunt binnen zijn fractie. Onder partijleider Wiegel was hij daarna vicevoorzitter van de fractie.
In 1977 werd Danny Tuijnman minister van Verkeer en Waterstaat in het eerste kabinet Van Agt. Daar kreeg hij onder andere te maken met de aanleg van de Flevolijn en de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Daarnaast zorgde hij als minister voor het opnieuw in gebruik nemen van de Veenendaallijn in 1981, de aanleg van de Zoetermeerlijn, de eerste fase van de Schiphollijn en van de Hemtunnel onder het Noordzeekanaal. Het laatste zorgde er voor dat de Hembrug voor zowel het spoor- als het scheepvaartverkeer geen obstakel meer vormde. Daarnaast was minister Tuijnman verantwoordelijk voor de invoering van de nationale strippenkaart.
Het kabinet Van Agt maakte de volle zittingsperiode af, tot september 1981. Op 1 september 1981, tien dagen voor de beëdiging van het kabinet-Van Agt II, trad minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Pieter Beelaerts van Blokland (CDA) af nadat hij was benoemd tot burgemeester van Apeldoorn. Dany Tuijnman nam de functie waar tot het aantreden van het nieuwe kabinet op 11 september 1981.
Na de politiek
Na
Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984
Auteur
M.A. Geuze, herzien Peter Sijnke (2012) en Wim van Gorsel (2023).