Rederij Vroon: verschil tussen versies
Regel 9: | Regel 9: | ||
De geschiednis van rederij Vroon gaat terug tot 1890, waar de gelijknamige familie het bedrijf oprichtte in de haven van Breskens. Oorspronkelijk hield de rederij zich vooral bezig met het vervoer van agrarische producten en meststoffen naar Belgie, Engeland en Frankrijk. Tevens werden er kolen getransporteert naar Nederland. In 1952 werd het eerste schip gebouwd. Vanaf 1964 werd er ook vee getransporteerd. Nadat er een schip voor dit doel was gecharterd en het een groot succes bleek werd geleidelijk een eigen lijn voor veevervoer opgezet. In 1982 vervoerde Vroon met meer dan 30 schepen zo'n half miljoen schapen, een kwart miljoen koeien en vele tienduizenden paarden, varkens en buffels. Ook zebra's, geiten en zelfs kamelen werden vervoerd. De schepen droegen steeds de namen van een koeienras.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2002-03-01/edition/null/page/39 Krantenbank Zeeland, 'Nieuw veeschip grootste van Vroon', in: PZC, 1 maart 2002, pag. 39]</ref> | De geschiednis van rederij Vroon gaat terug tot 1890, waar de gelijknamige familie het bedrijf oprichtte in de haven van Breskens. Oorspronkelijk hield de rederij zich vooral bezig met het vervoer van agrarische producten en meststoffen naar Belgie, Engeland en Frankrijk. Tevens werden er kolen getransporteert naar Nederland. In 1952 werd het eerste schip gebouwd. Vanaf 1964 werd er ook vee getransporteerd. Nadat er een schip voor dit doel was gecharterd en het een groot succes bleek werd geleidelijk een eigen lijn voor veevervoer opgezet. In 1982 vervoerde Vroon met meer dan 30 schepen zo'n half miljoen schapen, een kwart miljoen koeien en vele tienduizenden paarden, varkens en buffels. Ook zebra's, geiten en zelfs kamelen werden vervoerd. De schepen droegen steeds de namen van een koeienras.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2002-03-01/edition/null/page/39 Krantenbank Zeeland, 'Nieuw veeschip grootste van Vroon', in: PZC, 1 maart 2002, pag. 39]</ref> | ||
===Autotransport=== | |||
Naast het vervoer van vee is Vroon ook actief op het gebied van autotransport, olie, chemie, containers, asfalt, tankers, koelschepen, droge lading en voor offshore-supplies. Op werven in de hele wereld worden er schepen gebouwd voor Vroon.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2007-03-22/edition/null/page/62?query=%22rederij%20Vroon%22%20&period=2007&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Globalisering rederij Vroon', in: PZC, 22 maart 2007, pag. 62]</ref> | Naast het vervoer van vee is Vroon ook actief op het gebied van autotransport, olie, chemie, containers, asfalt, tankers, koelschepen, droge lading en voor offshore-supplies. Op werven in de hele wereld worden er schepen gebouwd voor Vroon.<ref>[https://zoeken.krantenbankzeeland.nl/issue/pzc/2007-03-22/edition/null/page/62?query=%22rederij%20Vroon%22%20&period=2007&sort=relevance Krantenbank Zeeland, 'Globalisering rederij Vroon', in: PZC, 22 maart 2007, pag. 62]</ref> | ||
Versie van 24 apr 2018 07:45
Rederij Vroon |
---|
Rederij uit Breskens. Het bedrijf telt ongeveer 200 schepen en circa 3100 werknemers, waarvan circa 300 op de verschillende kantoren. Het hoofdkwartier was gevestigd in Breskens, maar is sinds 2016 gevestigd in Breda. Verder heeft Vroon ook nog vestigingen in Terneuzen, Den Helder, Barendrecht, Aberdeen, Stokesley, Genua, Singapore en Fremantle. Vroon heeft daarnaast ook dochterondernemingen, joint ventures en partnerships in Nederland, Australië, Cyprus, Curaçao en Canada.
Geschiedenis van het bedrijf
De geschiednis van rederij Vroon gaat terug tot 1890, waar de gelijknamige familie het bedrijf oprichtte in de haven van Breskens. Oorspronkelijk hield de rederij zich vooral bezig met het vervoer van agrarische producten en meststoffen naar Belgie, Engeland en Frankrijk. Tevens werden er kolen getransporteert naar Nederland. In 1952 werd het eerste schip gebouwd. Vanaf 1964 werd er ook vee getransporteerd. Nadat er een schip voor dit doel was gecharterd en het een groot succes bleek werd geleidelijk een eigen lijn voor veevervoer opgezet. In 1982 vervoerde Vroon met meer dan 30 schepen zo'n half miljoen schapen, een kwart miljoen koeien en vele tienduizenden paarden, varkens en buffels. Ook zebra's, geiten en zelfs kamelen werden vervoerd. De schepen droegen steeds de namen van een koeienras.[1]
Autotransport
Naast het vervoer van vee is Vroon ook actief op het gebied van autotransport, olie, chemie, containers, asfalt, tankers, koelschepen, droge lading en voor offshore-supplies. Op werven in de hele wereld worden er schepen gebouwd voor Vroon.[2]
In 2008 verhuisde een deel van het hoofdkwartier in Breskens naar Terneuzen. Dit had te maken met het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheden in Breskens, noodzakelijk door de groei van het bedrijf.
Piraterij
Vanaf 2010 hadden de schepen van Vroon veel te kampen met piraterij, vooral in de Indische Oceaan. Dit leidde tot veel politieke discussie over de eventuele inzet van particuliere beveiligers op de schepen van Vroon. Met behulp van gerichte veiligheidsmaatregelen werd het gevaar zo veel mogelijk bestreden.
Offshore-activiteiten
Geleidelijk verwierf Vroon zich een prominente positie in de markt voor offshore-installaties. Met behulp van speciaal hiervoor toegeruste schepen als de MPI Adventure en de MPI Discovery kon het bedrijf een belangrijke rol spelen in de installatie van windturbines op zee.
In 2016 verhuisde het bedrijf van Breskens naar Breda. Dat had te maken met het feit dat er in Breskens geen uitbreidingsmogelijkheden meer waren.
Auteur
W. van Gorsel, 2018