Smit Bolnes: verschil tussen versies
Regel 16: | Regel 16: | ||
==Literatuur== | ==Literatuur== | ||
-[https://zoeken.dezb.nl/detail/Joop-van-Loo/Interview-met-de-heer-L-Legemaate-(1940)-uit/Luisterboek/?itemid=|universal/sru|http://data.bibliotheek.nl/ggc/ppn/32604535X ''Interview met de heer L. Legemaate (1940) uit Zierikzee over machinefabriek Smit Bolnes''; Joop van Loo; Luisterboek, Nederlands, 1 audio-cd (47 min.) Uitgegeven door Stichting Ooggetuigen van de 20ste eeuw, Middelburg in 2006] | |||
== Bronnen == | == Bronnen == |
Versie van 5 jul 2017 09:42
Smit Bolnes |
---|
Fabriek voor scheepsdieselmotoren (LATER MEER).
Geschiedenis van het bedrijf
Op 2 november 1960 werd in Zierikzee de scheepsdieselmotorenbedrijf 'Smit-Bolnes' opgericht.[1] Het nieuwe bedrijf Smit-Bolnes ontstond door een fusie tussen de N.V. L. Smit & Zoon’s Scheeps- en Werktuigbouw in Kinderdijk en de N.V. Machinefabriek ‘Bolnes’ voorheen J.H. van Cappellen te Krimpen aan de Lek. De opening van de fabriek (door Prins Bernhard) was op 10 april 1962.[2]
De keuze voor Zierikzee als vestigingsplaats was mede een gevolg van de (gunstige) ligging aan het oude industrieterrein aansluitend aan het Havenkanaal. Bij Smit-Bolnes werden vooral middelgrote scheepsmotoren (1300-1800 pk) voor vrachtschepen, slepers en baggerschepen geproduceerd. In de jaren 60 en 70 was Smit-Bolnes de grootste industriële onderneming op Schouwen-Duiveland. Door hevige concurrentie uit (met name) de Aziatische landen nam moederbedrijf IHC-Holland in 1976 het besluit de vestiging in Zierikzee te sluiten. Ondanks interesse van de Noorse maatschappij Wichmann ziet de directie zich genoodzaakt de stekker uit het bedrijf te trekken.[3]
Auteur
W. van Gorsel, 2017
Literatuur
Bronnen
-Krantenbank Zeeland