Marlow Moss: verschil tussen versies
kGeen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{InfoboxPersoon | {{InfoboxPersoon | ||
| afbeelding = [[Bestand:MarlowMoss_ZT.jpg| | | afbeelding = [[Bestand:MarlowMoss_ZT.jpg|100px]] | ||
| naam = Marjorie Jewell Moss; Marlow Moss | | naam = Marjorie Jewell Moss; Marlow Moss | ||
| onderschrift = Marlow Moss, foto: S.W. Nijhoff/Stephen Storm, bron: [https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zej/1997-01-01/edition/0/page/148 Zeeuws Jaarboek 1997, pag. 148] | | onderschrift = Marlow Moss, foto: S.W. Nijhoff/Stephen Storm, bron: [https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zej/1997-01-01/edition/0/page/148 Zeeuws Jaarboek 1997, pag. 148] | ||
Regel 12: | Regel 12: | ||
Schilderes en beeldhouwster. | Schilderes en beeldhouwster. | ||
== Biografie == | == Biografie == | ||
[[Bestand:MarlowMoss_17564.jpg|thumb|right| | [[Bestand:MarlowMoss_17564.jpg|thumb|right|150px|Het graf van Antoinette Nijhoff-Wind met daarop een sculptuur van Marlow Moss, foto: Wim Hofman, 1985, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 17564]] | ||
[[Bestand:Nijhoff_Wind_110020.jpg|thumb|right| | [[Bestand:Nijhoff_Wind_110020.jpg|thumb|right|150px|Antoinette (Nettie) Nijhoff-Wind in 1962, foto: J. Midavaine, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 110020]] | ||
[[Bestand:Nijhoff_ZT1972.jpg|thumb|right| | [[Bestand:Nijhoff_ZT1972.jpg|thumb|right|200px|Het huis Antoinette bij Valkenisse in 1972, foto: Charles Strijd, bron: [https://tijdschriftenbankzeeland.nl/issue/zet/1972-09-01/edition/0/page/26 ''Zeeuws Tijdschrift'' 22 (1972) 218.]]] | ||
Moss studeerde aan de Engelse kunstacademies St.-John's Wood en Stade. In Parijs kwam zij onder invloed van Leger en Ozenfant en werd lid van de groep `Abstraction-Création'. In 1927 ontmoette zij [[Mondriaan]], een gebeurtenis die haar werk diepgaand beïnvloedde. Haar schilderijen en reliefs zijn streng geometrisch-abstract, met de zuivere harmonie van enkele loodrechte lijnen op een vlak. Anders dan Mondriaan maakte zij veel gebruik van de structuur en het relief van het materiaal, zoals hout en touw. In haar latere werk is de kleur het belangrijkst. Ook maakte zij abstracte beeldhouwwerken die verwant zijn met de sculpturen van Max Bill. Na de Tweede Wereldoorlog werkte zij veel in Biggekerke, waar zij bij haar vriendin, de schrijfster A.H. Nijhoff logeerde in de villa `Antoinette'. Een plastiek van Marlow Moss siert het graf van de schrijfster op de begraafplaats van Biggekerke. In 1962 werd in Middelburg een herdenkingstentoonstelling van haar werk gehouden. | Moss studeerde aan de Engelse kunstacademies St.-John's Wood en Stade. In Parijs kwam zij onder invloed van Leger en Ozenfant en werd lid van de groep `Abstraction-Création'. In 1927 ontmoette zij [[Mondriaan]], een gebeurtenis die haar werk diepgaand beïnvloedde. Haar schilderijen en reliefs zijn streng geometrisch-abstract, met de zuivere harmonie van enkele loodrechte lijnen op een vlak. Anders dan Mondriaan maakte zij veel gebruik van de structuur en het relief van het materiaal, zoals hout en touw. In haar latere werk is de kleur het belangrijkst. Ook maakte zij abstracte beeldhouwwerken die verwant zijn met de sculpturen van Max Bill. Na de Tweede Wereldoorlog werkte zij veel in Biggekerke, waar zij bij haar vriendin, de schrijfster A.H. Nijhoff logeerde in de villa `Antoinette'. Een plastiek van Marlow Moss siert het graf van de schrijfster op de begraafplaats van Biggekerke. In 1962 werd in Middelburg een herdenkingstentoonstelling van haar werk gehouden. |
Versie van 1 dec 2016 12:24
Marlow Moss | |
---|---|
Marlow Moss, foto: S.W. Nijhoff/Stephen Storm, bron: Zeeuws Jaarboek 1997, pag. 148 | |
Geboren | 29 mei 1889 Kilburn (Groot Londen) |
Overleden | 23 augustus 1958 Penzance (Cornwall) |
Beroep | kunstschilder |
VIAF | M. Moss |
Schilderes en beeldhouwster.
Biografie
Moss studeerde aan de Engelse kunstacademies St.-John's Wood en Stade. In Parijs kwam zij onder invloed van Leger en Ozenfant en werd lid van de groep `Abstraction-Création'. In 1927 ontmoette zij Mondriaan, een gebeurtenis die haar werk diepgaand beïnvloedde. Haar schilderijen en reliefs zijn streng geometrisch-abstract, met de zuivere harmonie van enkele loodrechte lijnen op een vlak. Anders dan Mondriaan maakte zij veel gebruik van de structuur en het relief van het materiaal, zoals hout en touw. In haar latere werk is de kleur het belangrijkst. Ook maakte zij abstracte beeldhouwwerken die verwant zijn met de sculpturen van Max Bill. Na de Tweede Wereldoorlog werkte zij veel in Biggekerke, waar zij bij haar vriendin, de schrijfster A.H. Nijhoff logeerde in de villa `Antoinette'. Een plastiek van Marlow Moss siert het graf van de schrijfster op de begraafplaats van Biggekerke. In 1962 werd in Middelburg een herdenkingstentoonstelling van haar werk gehouden.
Tekst Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984
Auteur
-?, herz. Johan Francke, 2016
Literatuur
-Nijhoff, Marlow Moss.