Jacopo de Barbari: verschil tussen versies

Uit encyclopedie van zeeland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Wim van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
Wim van Gorsel (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{InfoboxPersoon
{{InfoboxPersoon
| afbeelding =  
| afbeelding = [[Bestand:J de Barbari.jpg|250px]]
| naam = Jacopo de Barbari
| naam = Jacopo de Barbari
| onderschrift =   
| onderschrift =  Schilderij 'Maagd aan de bron', Jacopo de Barbari, ca. 1490. Louvre Parijs. Bron: Wikimedia Commons.
| geboortedatum = [[1455]]  
| geboortedatum = [[1455]]  
| geboorteplaats = Venetië  
| geboorteplaats = Venetië  
Regel 11: Regel 11:
}}
}}
==Biografie==
==Biografie==
Schilder, graveur en houtsnijder. Waarschijnlijk was hij de zoon van een buitenlander (zijn naam kan vertaald worden als: Jacob van de vreemdeling). Hij groeide op in het bruisende culturele leven van Venetië en kreeg een veelzijdige opvoeding, zoals dat in de renaissance gebruikelijk was. Al spoedig kwam hij in contact met noorderlingen. In 1500 werd hij benoemd tot hofschilder van keizer Maximiliaan in Neurenberg. In 1509 ontmoette hij Philips van Bourgondië, die op de terugweg uit Italië was en veel belangstelling voor de kunsten had. Philips nam hem mee naar de Nederlanden en belastte hem samen met Jan Gossaert met de decoratie van het kasteel Souburg. Vanaf 1511 was Jacopo hofschilder van Margaretha van Oostenrijk in Brussel en Antwerpen; hij behoorde tot haar naaste hofhouding. Van Jacopo zijn slechts weinig werken bekend. Zijn schilderijen, gravures en houtsneden vertolken de idealen van de renaissance en verheerlijken vooral de gracieuze schoonheid van het menselijk lichaam. Ook zijn van hem prachtige modieuze portretten bekend. Hij signeerde met een mercuriusstaf. Jacopo heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbreiding van de renaissance-ideeën in het noorden. Ongetwijfeld is zijn verblijf in Souburg samen met Gossaert van stimulerende invloed op het Zeeuwse culturele klimaat geweest, al weten we helaas niet precies hoe.
Schilder, graveur en houtsnijder. Waarschijnlijk was hij de zoon van een buitenlander (zijn naam kan vertaald worden als: Jacob van de vreemdeling). Hij groeide op in het bruisende culturele leven van Venetië en kreeg een veelzijdige opvoeding, zoals dat in de renaissance gebruikelijk was. Al spoedig kwam hij in contact met noorderlingen. In 1500 werd hij benoemd tot hofschilder van keizer Maximiliaan in Neurenberg. In 1509 ontmoette hij Philips van Bourgondië, die op de terugweg uit Italië was en veel belangstelling voor de kunsten had. Philips nam hem mee naar de Nederlanden en belastte hem samen met Jan Gossaert met de decoratie van het kasteel Souburg. Vanaf 1511 was Jacopo hofschilder van Margaretha van Oostenrijk in Brussel en Antwerpen; hij behoorde tot haar naaste hofhouding. Van Jacopo zijn slechts weinig werken bekend. Zijn schilderijen, gravures en houtsneden vertolken de idealen van de renaissance en verheerlijken vooral de gracieuze schoonheid van het menselijk lichaam. Ook zijn van hem prachtige modieuze portretten bekend. Hij signeerde met een mercuriusstaf.  
 
Jacopo heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbreiding van de renaissance-ideeën in het noorden. Ongetwijfeld is zijn verblijf in Souburg samen met Gossaert van stimulerende invloed op het Zeeuwse culturele klimaat geweest, al weten we helaas niet precies hoe.


==Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984==
==Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984==

Huidige versie van 20 mei 2021 om 09:42

Jacopo de Barbari

Schilderij 'Maagd aan de bron', Jacopo de Barbari, ca. 1490. Louvre Parijs. Bron: Wikimedia Commons.
Geboren 1455 Venetië
Overleden 1516 Brussel
Beroep Schilder, graveur en houtsnijder
VIAF Jacopo de Barbari

Biografie

Schilder, graveur en houtsnijder. Waarschijnlijk was hij de zoon van een buitenlander (zijn naam kan vertaald worden als: Jacob van de vreemdeling). Hij groeide op in het bruisende culturele leven van Venetië en kreeg een veelzijdige opvoeding, zoals dat in de renaissance gebruikelijk was. Al spoedig kwam hij in contact met noorderlingen. In 1500 werd hij benoemd tot hofschilder van keizer Maximiliaan in Neurenberg. In 1509 ontmoette hij Philips van Bourgondië, die op de terugweg uit Italië was en veel belangstelling voor de kunsten had. Philips nam hem mee naar de Nederlanden en belastte hem samen met Jan Gossaert met de decoratie van het kasteel Souburg. Vanaf 1511 was Jacopo hofschilder van Margaretha van Oostenrijk in Brussel en Antwerpen; hij behoorde tot haar naaste hofhouding. Van Jacopo zijn slechts weinig werken bekend. Zijn schilderijen, gravures en houtsneden vertolken de idealen van de renaissance en verheerlijken vooral de gracieuze schoonheid van het menselijk lichaam. Ook zijn van hem prachtige modieuze portretten bekend. Hij signeerde met een mercuriusstaf.

Jacopo heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbreiding van de renaissance-ideeën in het noorden. Ongetwijfeld is zijn verblijf in Souburg samen met Gossaert van stimulerende invloed op het Zeeuwse culturele klimaat geweest, al weten we helaas niet precies hoe.

Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

Bekijk de originele tekst uit de Encyclopedie van Zeeland, 1982-1984

Literatuur

  • De Hevesy, Jacopo de Barbari.
  • Servolini, Jacopo de Barban.
  • J. Sterk, Philips van Bourgondië.